utgave nr 10 1995
Spenstig drevpakke
Spenstig drevpakke
Av Hans Due
En firesylindret 105-hesters dieselmotor med SX-drev er Volvo Pentas nye drevpakke for mindre båter. Etter en prøvetur kan vi fastslå at dette er en spenstige kombinasjon, ikke minst takket være såkalt «waste-gate»-teknikk.
Volvo Pentas samarbeide med dieselmotorprodusenten Perkins og drevprodusenten OMC Cobra, har begynt å gi fruktbare resultater. SX-serien består nå av tre firesylindrede motorer med to liters sylindervolum koblet til singelpropelldrevet SX. Modellbetegnelsene er MD22/SX (59 hk.), den samme motoren påkoblet turbo og modellbetegnelse TMD22/SX (78 hk.) og til slutt TAMD22/SX der turboen har fått ladeluftkjøling (intercooler) og 105 hk. ytelse.
Sistnevnte motor har vi prøvekjørt i en 23 fots båt, og kan fastslå at her har Volvo fått fram en motor som i akselerasjon er tilnærmet lik en bensinmotor. Årsaken til det ligger hovedsakelig i at turboen jobber over hele turtallsregisteret, men normalt ville dette føre til at turboen var i fare for å sprenges ved høye turtall. Dette har man løst elegant gjennom såkalt «waste-gate»-teknikk, eller et overløpsrør forbi turboen. Dette røret sørger for at en del av luften slippes forbi turboen ved at en ventil åpnes ved et visst trykk.
Det er hyggelig å konstatere at samtlige motorer i SX-serien er utstyrt med 60 ampéres dynamoer og skikkelig laderegulator. Volvo Penta begynner etter hvert å få sving på strømforsyningen på de nye motorene.
Volvo Penta tenker seg de nye motorene passer ekstra godt for mindre daycruisere eller større skjærgårdsjeeper.
Volvo Pentas nye drevpakke består av en 105 hk. dieselmotor og SX-drevet. En spenstig kombinasjon for mindre båter.