utgave nr 5 1999

Test: Plast, plater eller gummi?

Publisert Sist oppdatert

Test:


Plast, plater eller gummi?

Tekst og foto: Lars H. Lindén

Plastbåten har forlengst befestet sin stilling, mens folk er mer tilbakeholdende til andre byggematerialer. Vi har vurdert båter bygget i tre ulike materialtyper: plast, aluminium og en RIB med plastskrog og pongtonger. Alle ble kjørt med den samme motoren: Suzuki's nye fire-takters 70 - hester.


"Holder naglene i aluminiumsbåten og hva hender når RIB - en punkterer"? Båter bygget i glassfiberarmert polyester er blitt stuerene og borger for en viss trygghet, mens mange er skeptiske til andre materialer - eller kanskje er båtfolk litt for konservative. Men plastbåten hadde også en viss innkjøringsperiode under 1960 - tallet, og det var ikke alle forsøk med materialet som var like vellykket. Men, like det eller ikke: Etter noen år hadde materialet feid treet av banen som det ledende materialet for båtbygging.
Er du på jakt etter en åpen båt opp til ca. seks meter, så er det mengder av alternativer å velge mellom med skrog både i plast, aluminium og "gummi" og kombinasjoner av disse. For å studere fordeler og ulemper materialene, har vi testet tre planende båter i fem - meters klassen med styrekonsoller.
Plastbåten blir representert av svenske Ryds 511 GTS, aluminiumsbåten av finske Silver Hawk DC og RIB - en av franske Zodiac 550 Pro Open. Samtlige har V-bunns skrog og med 70 - hesteren gir dette toppfarter på rundt 35 knop og behagelige marsjfarter på rundt 25 knop. Med denne motorstørrelsen kan du også laste båten tungt. Om det er to eller fire personer ombord betyr nesten ingenting på farten.

Plastbåten - bra pris


romslig planløsning

Plastbåtens store fordel er den gunstige prisen. Byggematerialet kan utnyttes til siste dråpe, produksjonstiden er kort og byggingen krever ikke dyrt produksjonsutstyr. Plasten er lett å forme, og båtbyggerne er etterhvert blitt flinke til å utnytte materialets fordeler for å oppnå elegant design og fornuftige planløsninger.
Vår testbåt, Ryds 511 GTS er for eksempel hele 50 cm. bredere en Zodiac 550 (målt ved førerplassen) og ca. 17 cm dypere innvendig. Det betyr brede dørkflater, mange stuerom og godt med sitteplasser. En båt bygget i glassfiberarmert polyester er også lett å reparere uansett om det er små riper eller større hull. Selv en lekmann klarer å reparere mindre skader med litt polyester, herder, glassfibermatte og sparkel. Dette er en av plastens store fordeler.

Aluminiumsbåten


lettdreven og robust

Den som først og fremst trenger en bruksbåt som tåler juling og som ikke har lyst til å drive mye vedlikehold bør velge en aluminiumsbåt. Hvis båten i tillegg skal brukes i vann med lite saltinnhold, kan man ofte blåse i bunnstoff. Groe vokser ikke like lett på aluminium som på plast.
Skrog og dekk i en aluminiumsbåt er litt tynnere, men ikke svakere. Det krever bedre innfestinger av for eksempel rekker, lister og fortøyningsbeslag hvis man sammenlikner med plastbåten. Nagler som rister løs og fører til lekkasjer i skroget er historie. Nå helsveises nemlig skrogene - i de fleste tilfeller er det roboter som gjør denne jobben. Prisene ligger noe høyere for båter i aluminium enn på plastbåtene. Man kan likevel vente en bedre annenhåndsverdi på aluminiumsbåten, så på lang sikt kan investeringen likevel være forsvarlig.
Den V-bunnete aluminiumsbåten går dessuten meget bra i sjøen. Konstruksjonen og en gunstig vekt gjør båten svært kursstabil og lettdrevet. En lettdrevet båt krever dessuten ikke like mye motorstyrke noe som igjen betyr lavere drivstoffkostnader.

"Kjempefender"


som laster mye

En av de store fordelene med båter som har oppblåsbare pongtonger er at de er lett å transportere. På RIB - en kan du nemlig slippe luften ut av pongtongene. En annen fordel er den store bæringen man oppnår med pongtongene. Våt testbåt er godkjent for hele 11 personer, eller 1490 kg. De andre båtene er godkjent for seks. En tredje fordelen er "støtsikkerheten". Båten er i praksis bygget som en eneste stor fender, og utgjør ingen trussel om den skumper borti en annen båt eller mot brygger.
Man kan ikke annet en å bli imponert over materialets styrke, til tross for store påkjenninger. Det skal mye til før du klarer å få hull på oppblåsbare båter. Hvis dette likevel skulle skje, kan du være helt rolig. De fleste oppblåsbare båter har flere kamre. Testbåten er for eksempel bygget opp med fem separate luftseksjoner.
En fjerde fordel er detaljene. I en oppblåsbar båt kan du ikke feste ekstrautstyr ved å skru i en skrue, med mindre det er i det stive skroget i plast. Derfor er disse båttypene ofte standardutstyrt med innfestinger som tåler enorme påkjenninger. Alle disse tingene gjør at båten beveger seg meget stille når den farer fram over vannet.

Plastbåten Ryds 511 GTS

Ryds har tre ulike modeller bygget på 5,10 - skroget. Den enkleste versjonen heter 510 GT og har sidekonsoll, mens "luksusversjonen", 511 GTS, har midtstyrekonsoll, fast tank på 80 liter og sist men ikke minst har den hydraulisk styring. Det siste er et meget stort pluss og burde leveres med de fleste båter som kan utstyres med sterke motorer. De øvrige båtene i testen hadde kabelstyring.
Ryds 511 GTS har det største innvendige volumet av de tre testede båtene. Den har bra dybde innvendig. Trygt, spesielt når du har barn ombord, eller står og fisker. Det store volumet gir også store dørkflater, godt med sitteplasser og plass for en bred styrekonsoll som er plassert midt i båten. Ryds 511 GTS hadde den mest komfortable styreplassen av dr tre testbåtene. God plass for benene, korrekt plassering av rattet og godt med plass for instrumentene.
Andre positive detaljer på denne båten, er kraftige rekker rundt hele båten. På minussiden noterer vi litt simple kantlister og beslag. Dette gjør båten skranglete og full av irriterende lyder. Dette er et problem med flere plastbåter. Alt for ofte blir beslag o.l. festet med rustfrie karosseriskruer rett i plasten. Etter en tid "graver" skruene seg løs og må skiftes ut med gjennomgående bolter. Dette kunne like godt båtbyggeren ha gjort med en gang.
Ryds 511 GTS planer ikke like raskt som de andre båtene og kjennes noe "tyngre" i sjøen. Derimot beholder denne båten planingsfarten sin bedre når gassen trekkes av, både med liten og stor belastning. Motorstøyen ligger på under 80 desibel ved 27 knops fart til tross for skranglingen fra båtens detaljer. De gode verdiene kommer av en svært bra avskjerming av motoren i form av en høy kant forut for motorbrønnen.

Aluminiumsbåten


Silver Hawk DC

Aluminiumsbåten Silver Hawk blir laget i tre ulike versjoner, med styrekonsoll på siden, med styrekonsoll og en skjermet passasjerplass (DC) eller med styreposisjonen på midten. Den siste versjonen har en sitteplass bak styreplassen mens både Ryds 511 og Zodiac 550 har to sitteplasser. Silver - båtene bygges med skrog og dekk i aluminium, mens innerskallet lages i plast. Dette er en av de store forskjellene i forhold til konkurrentene som for eksempel Buster, som lages av aluminium helt gjennom.
Silver Hawk DC har ikke det samme gode volumet innvendig som Ryds 511 GT, men det er bedre enn enn ombord i Zodiac 550. Fribordshøyden er lavere enn plastbåten, noe som gir dårligere komfort ved førerplassen. Båten har to fine skjermede plasser med bra fotstøtte og bra plass både for instrumenter og sjøkart. Rattet blir sittende alt for lavt for en fullvoksen person.
Pluss for bra dørkplass med bra anti - sklibelegg, godt med stueplass i hele båten og en romslig aktersofa med plass for 3 - 4 personer. Hvis du vil ha større dørkflater, er det bedre å velge standardversjonen med bare en styrekonsoll, slik at hele babordsiden blir fri.
Føreren sitter et godt stykke fra motoren i denne båten, og det gir hyggelige verdier for støy i hastigheter på opp til 27 knop. Men ved høyere hastigheter gir platematerialet fra seg noe lyd. Her var plastbåten og RIB - en bedre. Silver Hawk var den beste båten i sjøen av de tre. Den går svært mykt og er usedvanlig stødig. Med riktig trim på motoren går den rett som en strek - selv i full fart. Den er også raskest av samtlige med en toppfart på 34 knop med to personer og hele 33,5 knop med fire personers belastning.

RIB - en Zodiac 550 Pro Open

Zodiac 550 Pro Open er en såkalt RIB. Det vil si med oppblåsbare pongtonger og plast i skroget. Innredningen er også laget i plast. Denne båten har betydelig lavere fribordshøyde sammenliknet med de andre båtene i denne testen. Den er også smalere innvendig på grunn av de brede pongtongene. Alt dette gir mindre volum inne i båten. Fremfor alt går det utover dørkplassen. Styreplassen i midten er vel utformet. Den er plassert langt framme for å få plass til å gå på hver side. En finesse er at hele styrekonsollen kan felles ned forover. Under åpner det seg da et stort stuerom der du til og med får plass til at par vannski. Det er også et stort stuerom forut. Det fungerer i tillegg som plattform når man skal ta seg i land. Bak skjermen på styreposisjonen er det to vendbare seter. Helt akterut er det også to faste seter.
En stor fordel med denne båttypen er det myke materialet i fribordet/pongtongene. Båten er i realiteten en "kjempefender", og materialet virker som om det tåler skikkelige smeller. Pongtongene gir også bra beskyttelse for motoren. Denne båttypen har en enorm bæreevne. Den klarer hele 11 personer, og motorer på opptil 120 hk.
Den er også mest morsom å kjøre av de tre testbåtene. Raskt i plan og livlig i sjøen. Den føles likevel trygg på grunn med de to pongtongene som gir svært god sidestabilitet. Båten var ikke raskest i vår test tross den lave vekten, men den store bredden bremser nok noe, ikke minst hvis pongtongene subber i vannet. Da blir det plutselig veldig stor våt flate.
En oppblåsbar båt er dyr, spesielt hvis man sammenlikner med en plastbåt i denne samme klassen. Men studerer man detaljene og oppbyggingen av en slik båt, ligger den i en klasse for seg. Dette merkes spesielt under fart. Den skramler rett og slett langt mindre enn de endre. Likevel fikk vi ganske høye støyverdier i Zodiac'en. Årsaken er en lav motorbrønn som ikke skjermer for lyden fra motoren.

Data

BåttypeRyds 511Silver hawk DCZodiac 550 ProOpen
MaterialePlastAluminium/plastGummi/plast
Lengde5,10 m5,20 m5,50 m
Bredde2,20 m2,07 m2,49 m
Vekt uten motor450 kg445 kg397 kg
Anbefalt motor60 - 90 hk60 - 90 hk60 - 120 hk
Maks belastning6 personer6 personer11 personer
Fast drivstofftank80 liter67 liter83 liter
Hydraulisk styringjaneinei
Pris med 1 sidekonsoll75.90083.000------
Pris med 2 konsoller-----93.500-------
Pris med midtkonsoll84.70089.950119.000
Pris for akterkalesje8.450fra 6900 til 8000 (avh. av mod.)-------
ImportørFische MarineKalnes BåtagenturAqua Teknikk
Telefon322080506914379666809181

Noen viktige mål


Merk: Alle målinger er gjennomført ved førerplassen. Sidestabiliteten viser hvor mye sidestabiliteten minsker når en person på 80 kg står på relingen.

BåttypeRyds 511Silver Hawk DCZodiac 550 ProOpen
Innvendig fribordshøyde67 cm55 cm50 cm
Utvendig fribordshøyde81 cm68 cm61 cm
Innvendig bredde175 cm150 cm125 cm
Sidestabilitet med 80 kg17 cm14 cm12 cm

Testresultat med Suzuki DF 70


Merk: Drivstofforbruket er målt med to personers belastning. Støyen er målt ved førerplass. Anbefalt turtallsområde for Suzuki DF 70 er 5200 - 5800 omdr. min.

BåttypeRyds 511Silver Hawk DCZodiac 550 ProOpen
Propell17 tommer17 tommer17 tommer
Maks turtall 2 personer580060005900
Maks turtall 4 personer570059005800
Fart med 2 personer
ved maks turtall33,0 knop34,0 knop33,5 knop
- 500 omdr. min30,3 knop30,8 knop30,0 knop
- 1000 omdr. min27,0 knop27,5 knop27,2 knop
- 1500 omdr. min24,0 knop24,8 knop24,3 knop
Fart med 4 personer
ved maks turtall31,5 knop33,5 knop32,4 knop
- 500 omdr. min.29,5 knop30,3 knop30,0 knop
- 1000 omdr. min.28,0 knop27,0 knop26.2 knop
Forbruk, liter/time
Ved maks turtall25,427,0 25,8
- 500 omdr. min.18,2 19,0 19,0
- 1000 omdr. min16,0 16,416,2
- 1500 omdr. min13,0 13,2 13,4
Forbruk, liter/n. mil
Ved maks turtall0,770,790,77
- 500 omdr. min0,600,620,63
- 1000 omdr. min0,590,600,59
- 1500 omdr. min0,540,530,55
Lyd i desibel (A)
Ved maks turtall828687
- 500 omdr. min.808383
- 1000 omdr. min.797981
- 1500 omdr. min.777879