utgave nr 9 1999
Minitest: Technomariner Stealth Mythos
Minitest: Technomariner Stealth Mythos
Overraskelse!
Førsteinntrykket er ikke bestandig noen sikker indikasjon. Det fikk vi til fulle oppleve da vi skulle prøvekjøre den italienske Stealth Mythos. For den så litt sliten og lurvete ut, men overrasket meget positivt.
Test: Ingvar Johnsen og Hans Due
Det er gjerne slik med italienskproduserte båter, enten er de håpløse, eller så er de meget bra. Vi trodde at den for oss forholdsvis ukjente Technomariner var av første kategori. Det var en båt som hadde et par år på baken, med litt jordslag i putene inni, defekt turteller og trimindikator, dolokk som manglet, og en svett 91-årgang Volvo Penta AQAD31 på 110 hk.
Overrasket i plan
Vi ga bånn gass, og det skjedde ikke stort til å begynne med. Volvoen slet fælt for å få 23-foteren opp i plan, men da først turboen slo inn, gled den pent opp, tok sjøene meget bra, og virket veldig “tight” og fin uten slamring fra innredningsdetaljer. Den marsjet greit på 22 knop og skled såvidt over 26 knop på topp. Antagelig er en litt friskere motor ideelt for denne båten som ifølge CE-merkingen tåler opp til 240-hester. Sjøegenskapene er førsteklasses. Myk i sjøen, tørr og fin.
Spartansk innredning
Innredningen er enkel, med en stor dobbeltkøye med stuerom under dekk forut, en sotet plexiglassrute som gir lys, en liten plastvask med et elendig armatur, og en do. Vegger og tak er i kald, hvit gelcoat. Her går det an å overnatte for et par personer, men det er først og fremst som solskinnsbåt at Stealth Mythos kommer til sin rett. Stor solseng foran styrekonsollen, ditto på motorromslokket akterut, en tverrbenk og en førerstol med plass til to. Under denne er det en plastvask og et ett-bluss kokeapparat. Langsgående hyller under dollbordet gir plass til fortøyningsgreier og andre småsaker.
Noen detaljer er meget bra, som f.eks pulpiten og fortøyningsbeslagene, plastarbeidet og sammenmonteringen. Andre ting kan med fordel skiftes ut, som f. eks. armaturet i vasken, trekket på putene (skipper’n ble våt i bukserumpa) som ikke holder vannet ute fra stoppen, motorinstrumenter som er montert i ankelhøyde og manglende griperekke rundt vindskjermen. Denne var i mørksotet, solid plexiglass, men etter vår oppfatning har fargede vindskjermer ingenting på sjøen å gjøre. Det skal så lite til før sikten svekkes.
Båtene blir produsert i Italia, men importeres til Norge uten motor, sik at kundene skal stå fritt i motorvalg, og dessuten ha en nærere forbindelse til den norske motorimportøren.
+
Sjøegenskaper
Håndverksarbeide
Mye uteplass med store solsenger
Bra standardutstyrsliste
Enkelte innredningsdetaljer
“Sterilt” under dekk
Data
Lengde: | 7,18 m. |
Bredde: | 2,55 m. |
Vekt: | 1500 kg |
Maks motor: | 240 hk. |
Motor testbåt: | 110 hk. |
Drivstoff: | 220 lt. |
Ferskvann: | 100 lt. |
Pris: | fra 391.000 - 476.000 vh. av motor. |
Importør: | Nor Trading Boatcenter ANS, Postboks 1841 Myrene, 4801 Arendal. Tlf: 37 01 15 00. |