Nr 1 2012
TEST: 90, 100 og 115 hesters påhengere
Velg mellom fart eller last. Hvilken av de tre modellene på 90 hk, 100 hk og 115 hk fra Suzuki passer best på en 23 fots styrhusbåt? Det avhenger helt av hva du skal bruke båten til. Vi gir deg svaret.
Tekst og foto: Lars H. Lindén
Norsk tilretteleggelse: Hans Due
Påhengsmotorer i den såkalte mellomklassen er populære til raske båter i 18-fotsklassen eller litt tyngre styrhusbåter der man nøyer seg med en marsjfart på rundt 25 knop. Noen av påhengerne i denne klassen har nemlig sylindervolum opp i to liter og med riktig propellvalg klarer de en god del last. For å få et bilde av hvordan de forskjellige motorstyrkene oppfører seg, har vi testet tre av Suzukis påhengere på 90 hk, 100 hk og 115 hk på en 23 fots styrhusbåt.
Innsprøytingssystem
De tre motorene er en blanding av nye og litt eldre konstruksjoner. 90-hesteren har et sylindervolum på 1,5 liter og er den nyeste konstruksjonen av de tre og fra 2009. Den leveres også som 70-hester og 80-hester, og en av mange finesser på denne motortypen er det såkalte Lean Burn Control System som er en spesiell funksjon som styre bensintilførselen på visse turtall. En mengde sensorer føler på motorens belastning, og når den er lav, reduseres den innsprøytede bensinmengden og gir en bedre drivstofføkonomi.
Suzukis 100 og 115-hestere har samme grunnkonstruksjon og et mer konvensjonelt innsprøytingssystem. Samme konstruksjon finnes også som 14-hester
Test med styrhusbåt
Akkurat som med Hondamotorene (BM nr 1 /2011) har vi testet Suzukimotorene på en båt med styrhus, men denne gang laget i glassfiber. Det er franske Beneteau Antares 680 som er godkjent for motorstyrker opp til 115 hk. Det er en planende båt med en liten kjøl fra midtskips og akterover som gir båten meget gode lavfartsegenskaper. Antares 680 er 6,72 meter lang og 2,54 meter bred og veier ca 1375 kg uten motor.
Det skilte kun ca tre knop mellom minste og største motor på den samme båten. Toppfarten endte mellom 27 og 30 knop, og det er altså svært liten forskjell på de tre motorstyrkene hva toppfart angår. Med en lettere skjærgårdsjeep på rundt 19 fot ville antagelig forskjellen i toppfart blitt det dobbelte, og 115-hesteren ville gitt den båten en toppfart på 37-38 knop.
Ingen fartsbåt
Sturhusbåter av denne typen er ingen fartsbåt og den trives best i hastigheter rundt 25 knop. Det er viktigere med litt større sylindervolum på motoren, et bedre dreiemoment i turtallets mellomregister og en girutveksling som tåler litt større diameter på propellen. Da greier motoren å jobbe fint med en del belastning og får også en ganske bra drivstofføkonomi. I tabellene til slutt i denne testen har vi rødmerket forbruket ved nøyaktig 24 knop på alle de tre motorene, og samtlige bruker da ca 1,05 liter per nautisk mil. Også støynivået er ganske likt. 90-hesteren må jobbe på et noe høyere turtall for å holde båten i 24 knop, noe som gir noe mer støy fra denne motoren.
Stort volum viktig
Når man skal velge motor til denne type båt, må man ha en ide om hva den skal brukes til. Hvis det kun er persontransport av en til to personer og litt last, holder det med en 90-hester, men den bør ha et ganske bra sylindervolum på rundt 1,5 liter. Velger man Suzukis 100-hester isteden, får man kun en liten fartsøkning på ca 1,5 knop, men man kan laste ned båten adskillig mer i tillegg til å kunne legge seg på et noe lavere turtall for å oppnå samme hastighet som 90-hesteren. Da får man også mindre vibrasjoner og et lavere støynivå. Med 115-hesteren får man ytterligere et par knop toppfart, men ca fire knop i mellomfartsregisteret. Man kan faktisk gå ned 1000 omdreininger per minutt for å holde samme fart som med 90-hesteren. Det er også viktig at man bruker powertrim aktivt for å finne den beste gangen der man har god oversikt over baugen og hvor båten løper lett og ledig.
Hvis man finner at 90-hesteren dekker ens behov godt nok, blir jo pakkeprisen på båt og motor lavere, og man kan heller benytte pengene man sparer til annet utstyr som for eksempel varmluftsaggregat eller navigasjonsutstyr.
Suzuki 90
Denne motoren ble presentert som en nyhet i 2009, og stammemotoren brukes også i 70- og 80-hesterne. Sylindervolumet er litt mindre sammenlignet med forgjengeren. Den er også lettere og har lavere forbruk. En av de store forandringene fra gammel til ny modell er nemlig bensininnsprøytingssystemet. Mellom visse turtall opp til planingsfart, fra ca 2.000 til ca 5.000 omdreininger får motoren data fra sensorer (turtall, luftmengde, gasspjeldåpning) og når disse dataverdiene ligger innenfor forprogrammerte rammer, oppfatter motorens styreenhet dette som lav belastning og reduserer mengde av innsprøytet bensin.
Fra og med 2012-modellen er 90-hesteren også utstyrt med justerbar dorgefart som er enkel å stille inn via knappetrykk fra førerplassen. Med 90-hesteren fikk vi en toppfart på 27 knop med en 15 tommers propell og i hastighet like over 20 knop er bensinforbruket på en liter per nautisk mil.
Suzuki 100 hk
Dette er gjenbruk av beste merke. Suzukis 100-hester er nemlig den gamle 90-hesteren som kom i 2001 som er blitt oppgradert og som også leveres i 115- og 140 hesters utgave. Alle motorene er firesylindrede og har et sylindervolum på nesten to liter. Alle har også ganske konvensjonelt bensininnsprøytingssystem.
Med 100-hesteren målte vi 28,4 knop ved 6000 omdreininger, men på et så høyt turtall går også bensinforbruket og støyverdiene til himmels. Fartsøkningen er med andre ord bare 1,4 knop høyere enn med 90-hesteren. På grunn av det høyere sylindervolumet er ikke denne motoren så belastningsfølsom som 90-hesteren. Ved 25 knops fart er faktisk denne motoren den mest støysvake av de tre, målt til 78 desibel ved førerplass.
Suzuki 115 hk
Dette er altså den samme grunnkonstruksjonen som 100-hesteren. Eneste forskjell er en annen kamaksel og at ventilene åpner på andre tider. Dette gir effektøkningen på 15 hk. Det medfører at vi målte den høyeste toppfarten på 30,5 knop, men motoren gir også en hyggelig fart når vi trekker av på gassen. Vi kan faktisk gå ned 1.000 omdreininger og likevel beholde en bra marsjfart på 24 knop. I denne hastigheten er forbruket på ca en liter per nautisk mil. Alle de testede motorene har fem års garanti, forutsatt at servicen gjennomføres av autorisert verksted.
Motorfakta
Anmerkninger:
Prisene er veiledende utsalgspriser hos importøren Erling Sande AS for 2012. Verd å merke seg er at prisene har gått ned med fra 2.000 kroner til 5.000 kroner for disse modellene fra 2011-prisene. Hos forhandlere kan prisene variere. Mer informasjon finnes på: www.erling-sande.no
Testfakta
Anmerkning: Samtlige tester er gjennomført den 4. og 5. oktober 2011. Vanntemperatur: + 12 °C, lufttemperatur: + 14 °C.
Testresultat ved forskjellige turtall
Anmerkning: De røde tallene viser bensinforbruket i liter per nautisk mil og motorstøy ved nøyaktig samme fart på ca 24 knop. Motorstøy er målt ved førerens øre.
Markedets påhengsmotorer på 90-115 hk
Suzuki | DF 90A | DF 100 | DF 115 |
Motortype | 4-takt | 4-takt | 4-takt |
Antall sylindre | 4 | 4 | 4 |
Sylindervolum | 1502 ccm | 1950 ccm | 1950 ccm |
Ventilsystem | DOHC,16 ventiler | DOHC,16 ventiler | DOHC,16 ventiler |
Anbefalt turtallsområde | 5300-6300 | 5000-6000 | 5000-6000 |
Utveksling | 2,59:1 | 2,59:1 | 2,59:1 |
Vekt med lang stamme | 155 kg | 189 kg | 189 kg |
Stammelengder | L + X | L + X | L + X |
Ca-priser 2012 | 114.990 kr | 122.990 kr | 129.990 kr |
Suzuki | DF 90A | DF 100 | DF 115 |
Propell | 15 | 17 | 19 |
Propelltype | Standard | Standard | Standard |
Antall blad | 3 | 3 | 3 |
Materiale | Aluminium | Aluminium | Aluminium |
Montering i hull | 2 | 2 | 2 |
Belastning i personer | 2 | 2 | 2 |
Total testvekt i kg, ca | 1855 | 1890 | 1890 |
Suzuki | DF 90A | DF 100 | DF 115 |
Toppturtall i testen | 5800 | 6000 | 5800 |
Fart i knop |
|
|
|
- 6000 omdr/min | -- | 28,4 | -- |
- 5800 omdr/min | 27,0 | 27,8 | 30,5 |
- 5500 omdr/min | 24,5 | 25,7 | 28,2 |
- 5300 omdr/min | 23,2 | 24,1 | 27,0 |
- 5000 omdr/min | 21,3 | 22,2 | 25,3 |
- 4800 omdr/min | 20,5 | 21,0 | 24,2 |
- 4500 omdr/min | 18,2 | 18,8 | 21,0 |
- 4300 omdr/min | 16,5 | 17,2 | 18,6 |
- 4000 omdr/min | 13,5 | 14,5 | 16,0 |
Liter / time |
|
|
|
- 6000 omdr/min | -- | 36,0 | -- |
- 5800 omdr/min | 31,0 | 32,6 | 37,4 |
- 5500 omdr/min | 25,7 | 27,9 | 32,7 |
- 5300 omdr/min | 24,4 | 25,8 | 30,2 |
- 5000 omdr/min | 21,2 | 23,0 | 26,3 |
- 4800 omdr/min | 18,6 | 21,2 | 24,2 |
- 4500 omdr/min | 15,8 | 18,0 | 20,6 |
- 4300 omdr/min | 14,0 | 16,8 | 18,0 |
- 4000 omdr/min | 12,4 | 13,8 | 15,0 |
Liter / nautisk mil |
|
|
|
- 6000 omdr/min | -- | 1,27 | -- |
- 5800 omdr/min | 1,15 | 1,17 | 1,23 |
- 5500 omdr/min | 1,05 | 1,09 | 1,16 |
- 5300 omdr/min | 1,03 | 1,06 | 1,12 |
- 5000 omdr/min | 1,00 | 1,04 | 1,04 |
- 4800 omdr/min | 0,91 | 1,01 | 1,00 |
- 4500 omdr/min | 0,87 | 0,96 | 0,98 |
- 4300 omdr/min | 0,85 | 0,98 | 0,97 |
- 4000 omdr/min | 0,92 | 0,95 | 0,94 |
Støy i dB(A) |
|
|
|
- 6000 omdr/min | -- | 85 | -- |
- 5800 omdr/min | 82 | 80 | 82 |
- 5500 omdr/min | 81 | 79 | 81 |
- 5300 omdr/min | 80 | 78 | 80 |
- 5000 omdr/min | 80 | 77 | 79 |
- 4800 omdr/min | 80 | 77 | 79 |
- 4500 omdr/min | 81 | 76 | 78 |
- 4300 omdr/min | 82 | 76 | 78 |
- 4000 omdr/min | 85 | 75 | 77 |
| Effekter i hk | Motortype |
Honda | 90 og 115 | 4-takt |
Evinrude | 90 og 115 | 2-takt |
Mercury 4-takt | 100 og 115 | 4-takt |
Mercury Optimax | 90 og 115 | 2-takt |
Suzuki | 90, 100 og 115 | 4-takt |
Tohatsu | 90 og 115 | 2-takt |
Yamaha | 100 og 115 | 4-takt |