Nr 4 2013
Hvor får jeg tak i reservedeler?
Svært mange eier en båt som kommer fra et norsk båtbyggeri som enten er nedlagt eller gått konkurs. Da melder usikkerheten seg: hvor får jeg tak i reservedeler? Båtmagasinet har svaret.
AV AMUND RICH. LØKEN
VIKSUND:
Siden starten i 1965 har båtbyggerne i familien Viksund skapt et eventyr. Nå har som kjent de fleste eventyr både ups and downs. I dette eventyret er det en lang rekke suksessmodeller som skapte oppturer, mens nedturene knyttes til pengesekken som med jevne mellomrom har vært tom.
I løpet av de siste tre årene har Viksund gått over ende to ganger. Historien videre bakover viser også at turen til skifteretten har vært eneste løsning en lang rekke ganger.
På slutten av fjoråret ble restene av det som var et båtbyggeri med 17 ansatte ”solgt” til Skorgenesgründer Roar Strømsnes fra bobestyreren. Arbeidstokken på Strusshamn er redusert til åtte mann.
Allerede i 1998 hadde det tradisjonsrike båtbyggeriet gått konkurs fem ganger. Konkursene innbefattet Viksund Båt Nor AS i 1983, Viksund Båt AS i 1990, Viksund Nor AS i 1991, Viksund AS i 1992 og sist Jostein Viksund Båtservice AS i 1998. Det nye selskapet skal fortsatt bygge båter i Strusshamn, men ”kjempen” Viksund St. Cruz 395 for fremtiden skal bygges i Litauen. En halvferdig båt er tatt fra Norge for
ferdigstillelse i Litauen og fremtidige modeller skal i sin helhet bygges der, i følge den nye eieren.
VIKSUND
Gamle Viksund Boats ble etter konkursen reetablert som Askøy Båtsenter med nye eiere. I tillegg til båtproduksjon skal senteret i Strusshamn ha fokus på ettermarkedet.
- Ettermarkedet er viktig for oss. Blant annet derfor har vi ansatt en servicesjef. Fra anlegget i Strusshamn skal vi betjene både gamle og nye Viksundkunder, sier Roar Strømsnes. Det som ikke finnes på lager, det kan lages eller bestilles. Man må påregne noe leveringstid for en del utstyr, for vi kan ikke sitte inne med store lagre. Situasjonen har endret seg også for flere underleverandører de siste årene. Vi må tilpasse oss også den virkeligheten. Derfor kan det fort gå noe tid fra bestilling til levering.
SCAND:
Mange trodde at Scand Boats hadde brukt opp sine ni liv da konkursen var et faktum i fjor sommer. På det tidspunkt var det gått fire år fra forrige konkursen. Men som virksomhet i eget navn var det slutt. Nå er det Agder Boats som råd over former og utstyr.
Men Scand Boats er ikke bare kjent for konkurser. Ingen fritidsbåt er bygget i flere eksemplarer enn Scand Baltic 29, fjordens ”campingvogn”. Det er bygget over 1000 eksemplarer siden tidlig på 80-tallet og fortsatt bygges Baltic-en hos Agder Boats.
I glansdagene hadde Tor Egil Baardsen 100 mann i arbeid på Haslatangen og var den desidert største båtprodusenten i Skandinavia, men både 90- og 2000-årene ble steinharde for eventyreren fra Hasletangen. Det gikk til tider så hardt for seg at Baardsen valgte å ta noen innersvinger for å få lønn til gutta og endende til å møtes, som han sa til Båtmagasinet. Det endte med en tur bak murene for både skatte- og momsunndragelser. Nå er alt historie. Det er Agder Båt som vil dra tradisjonen videre, for det finnes fortsatt entusiaster som bare vil ha Scand.
SCAND
Scand-kundene blir ivaretatt av Jan Petter Zonneveld i Agder Boats som har overtatt både former og rettigheter. Flere nye Scand av er i produksjon.
- Vi er nok forbi de tider hvor vi kunne sitte med store lagre med reservedeler, men det er ikke en skrue til Scand-båtene vi ikke kan levere. Ettermarkedet er stort og vi har stor pågang av Scaneiere, sier han. Agder Boats samarbeider tett med Håkon Nilsen i Den Glade båtmegler som selger Sandbåter på provisjon. Håkon er en veteran i Scandmiljøet.
T S Båtservice AS, et selskap på Haslatangen som også har spesialisert seg på reservedeler til Scand. De kjøpte ferdigproduserte deler til Scand fra konkursboet. Etter at rettighetsspørsmål var avklart og Agder Boats kom inn, ble en del av varelageret overført til ny eier, men fortsatt sitter selskapet på godt med deler. Frank Gran er daglig leder, med 15 års erfaring fra Scand. Det nye selskapet T S Båtservice AS driver ikke produksjon av nye båter, men bistår med teknisk informasjon og fremskaffelse av båtdeler. De har også mulighet for dokumentasjon på de enkelte båter blant annet med tanke på registrering i skipsregisteret.
NIDELV:
Den av bedriftene med lengst tradisjon for bygging av fritidsbåter i Norge er Nidelv i Arendal. Nils Nilsen hadde vært båtbygger i 18 år da han i 1929 åpnet sitt eget båtbyggeri. Den store suksessen kom med plastbåtens inntogsmars i Norge på 1960-tallet. Nidelv 24 ble en av de mest populære snekkene i landet og en ble mye av ryggraden i selskapet. Senere kom både ”romskipet” Nidelv 26 og familiecruiseren Nidelv 28, før nye generasjon daucruisere og større cabincruisere overtok dominansen.
Selskapet opplevde en konkurs i 1990, men kom på beina igjen. Den neste store knekken kom med finanskrisen på slutten av 2000-tallet. Nidelv båtbyggeri i Arendal som meldte om inntektsfall på nesten 60 millioner kroner i 2009 sammenlignet med gullåret 2007. På hengende håret ble konkurs unngått ved at selskapet fikk i stand en akkordløsning med sine kreditorer. Etter gjeldssanering og frivillig akkord overtok tidligere daglig leder Kåre Rannekleiv og hans investeringspartnere forpliktene og flyttet produksjonen til Kina, hvor det i følge Finansavisen skal tjenes ”store penger” i årene fremover. Foreløpig lar overskuddet vente på seg, men skal vi tro pressen tråer det stor optimisme i det kinesiske lavkostparadis.
I Arendal har Nilsens Båtbyggeri gjenoppstått under Frode Nilsens ledelse. Reparasjoner, vedlikehold og opplag er hovedgesjeft, men med rettigheter til flere skrog, blant annet Nidelv 610 og 690, kan det dukke opp båter igjen under navnet Nilsen.
NIDELV
: Nilsen Båtbyggeri på Bjørbekk kan lage eller skaffe reservedeler til alle tidligere Nidelvmodeller. Heller ikke her sitter man på noe stort lager, men de mest vanlige slitedelene er tilgjengelig.
Bedriften har mulighet til å konstruere og bygge nye deler selv, men har også en god oversikt over skogen av underleverandører som kan levere det meste
NOR STAR:
Kamp om tilværelsen har mer tilhørt regelen enn unntaket i båtbransjen de siste årene. Nor Star er et annet eksempel. Elendig båttalg ødela alt for Arendal-veftet. Det hjalp lite å få sin Nor Star 350 kåret til ”Messens Båt” på Sjøen for alle i 2011.
Nor Star er en av de nyere fabrikkene på Sørlandet. Bedriften så dagens lys 1994 og har hatt lokaler på Krøgenes Industriområde ved Arendal.
Som resten av den norske båtbransjen ble Nor Star hardt rammet av finanskrisen, og har ikke tjent penger siden 2007. I 2008 ble bemanningen halvert og monteringsavdelingen permittert, men bedriften gjorde et forsøk på å komme tilbake med flere nyheter, blant annet den prisvinnende Nor Star 350.
Thom Gundersen og Mangor Gundersen dro i gang igjen etter konkursen, men har likevel konstatert at den siste Nor Star er bygget. Begge har kommet opp i 60-årene og har besluttet å trappe ned. Det er fornøyd etter å ha sjøsatt 300 båter. Deler av det moderne anlegget på Krøgenes er allerede leiet ut.
NOR STAR
Heller ikke Nor Star mener deler og utstyr til Nor Star-båtene vil være noe problem. Riktignok sitter ikke selskapet på et stort reservelager, men med maler, tegninger og mål lett tilgjengelig, byr det ikke på vanskeligheter å fremskaffe nye deler.
De fleste produsentene, både nåværende og tidligere, fikk utstyr levert fra anerkjente underleverandører i distriktet, både når det gjelder syrefast og treverk og søm. Disse vil selvsagt også kunne bidra direkte for å gjenskape ting som enten er ødelagt eller slitt som følge av tidens tann, som for eksempel Gjennestad snekkerverksted på treverk, Nansen produkter, Ertec på vindskjermer og glass og Hansen Protector til alt av kalesjer og Svennevig & Ødegard på syrefast. Det finnes selvsagt en lang rekke lokale aktører som kan lage nye ting basert på mål eller med gjenstander som mal.