Nr 1 2012
Leserbrev:
Gamle, gode Skibsplasten ++
Gamle, gode Skibsplasten
Så til min store overraskelse at vår kjære Skibsplast er gjenstand for test i Båtmagasinet nr 12/2011. Vi var eiere av båten 2009-2011.
Skibsplasten var helt grei for 2 personer. Dessverre ble båten for liten for oss (2 voksne, 3 barn (1-3-5år) og alt det en barnefamilie gjerne vil ha med seg på tur. Vi valgte å bytte den inn i en Ibiza 20.
Med 50hk planer den lett, båten er enkel uten for mye fiksfakserier, tåler ”noe sjø”, men sjømessig ikke sammenlignbar med en moderne båt med høyere fribord.
At vi spanderte ny motor var nødvendig med tanke på all bagasjen vi skulle ha med oss, 50 hk sparket den lett i plan, selv med 4 voksne og 3 barn om bord.
Det ble monterte ny forsterkningsplate for påhengeren, samt en plate for boltene inne ved tanken. Vi monterte også nye sidelanterner. Vi fjernet stanga som normalt ”holder” instrumentbordet oppe for å få bedre beinplass. Rekka som gikk langs esinga og frem til baugen ble fjernet, det gjorde det lettere å ta seg frem på sidene og på baugen.Og vi monterte stevnjern.Babord benk ble splittet, slik at vi fikk en dreggkasse og enkelt kunne få frem dreggen uten at alle om bord måtte reise seg.
Det var også tanker om noen nye instrumenter og oppgradering av elektrisk anlegg og bryterpanel, montering av vindusviskere (helt nødvendig) og litt annet, men behovet for større båt meldte seg før vi kom så langt.
Skibsplasten slo litt i sjøen. Den svinger uten å legge seg særlig over og kan kanskje oppleves som om den går ”litt på nesa”. Båttrafikken er mye tettere nå enn da Skibsplasten ble født, dermed er også hyppigheten av rotete sjø verre. Det er ikke båten glad i.
Men på flatt vann og med full ut-tilt og maks turtall dro det godt av gårde. Vi hadde mange fine turer i Porsgrunnsskjærgården og til Jomfruland. Nå håper vi den finner en ny eier som gjør flere oppgraderinger og gir den godt stell.
Jan Inge Galtung Nilsen
Se opp for svindel
Østeuropeiske kriminelle bander og andre kriminelle har blitt stadig mer aktive i forsøk på å svindle selgere her i Norge. Først var det mest dyre biler i østandsområdet, men nå brer dette seg til resten av Sør Norge og over i båtmarkedet. Pass på, aldri - og jeg mener ALDRI - engang diskuter "kreative" løsninger i forbindelse med salg. Møter du opp med penger som du skal "veksle" med så er du heldig om du bare mister pengene. Noter heller ned telefonnummer og annen id og send dette til politiet så kan vi håpe at de etter hvert gjør noe med denne kriminaliteten.
Disse "kjøperne" er ofte veldig pågående, men det er ikke alle som snakker gebrokkent norsk. Alle er herved advart.
JM
”Kjører” vi båt?
Debatten har gått varm på debattsiden til www.batmagasinet.no om begrepet ”kjøre båt”. Vi sakser:
Det ser ut for at det er flere og flere som snakker om å "kjøre" en båt. En båt seiler man! Å kjøre er noe som foregår på land. God seilas folkens.
Strilen
Der jeg bor "går" man med båt. Men ombord i marinefartøy seiler man uansett om det er MTB eller større båt. Kjøre båt høres ikke rett ut. Kjøring forbinder jeg med bakkestart, giring, feltskifte osv. Man har faktisk egne kjøreskoler.
Draco
Alt med motordrift kjører man. Man kjører en båt som har motor som fremdriftsmiddel. Man setter den i gir ,fri, og revers, og styrer med ratt, akurat som man kjører bil. Man seiler derimot en båt som har seil som fremdrift. Ellers har jeg aldri hørt om noen som seiler en bil eller seiler motorsykkel, hvis man ikke er påseilet da, men det er jo noe annet.
Båt
Det mest brukte utrykket, i hvertfall i lovtekster er vel å føre en båt. Å seile en motorbåt høres helt feil ut...
Scand 25
Gjelder ikke "seilingsreglene" for motorbåter?
Landkrabbe
Jeg har også lagt merke til at folk "parkerer" båtene sine. Jeg har sett plakater i båthavner om båtparkering. Et tullete begrep. En båt FORTØYES ved kaien. Og overskytende fotøyningstau skal vere ombord, det skal ikke ligge på kaien, for folk til å snuble i.
Tacoma
Syns egentlig dette er en fruktbar debatt, da mye av "sjølivet og dets ord og uttrykk" er i ferd med å forsvinne blant moderne båtbrukere. Men det er vel ikke mer enn naturlig i vår tid med maksimal fokus på egen tilværelse. Hva med ordet "Godt sjømannskap", hvordan klare å holde dette i hevd?
Mekaniker
Det er jo milevis forskjell i fra "eldre" båttyper hvor man enten sto eller satt nede med rorpinnen trygt i handa,og farten var 4-5 knop til dagens "monstre" hvor førerplassen kan sammenlignes med en fly-cokpit og farten er 50-60knop. Da er det jo ikke rart at det snakkes om "å kjøre" båt. Båteier |
Flere gode vinklinger her, ja. Kan nevne at ombord hos oss har vi 2 regler.
Regel nr.1 Kapteinen har alltid rett.
Regel nr.2 Dersom kapteinen tar feil, så gjelder regel nr.1...
Naustet
Berit i øst og vest
Vi på vestlandet er vant til mye møkkavær, men hadde dette vært i Oslofjorden hadde alle nyhetssendingene og aviser vært full av reportasjer…
Trond
Alltid travelt på verkstedet
Jeg har en tilårskommen båt og motor, men jeg har hatt mye glede av dem begge i mange år. Reparasjoner og service har jeg i stor grad utført selv, for det meste er mekanisk om bord her.
I fjor opplevde jeg at motoren begynte å fuske. Jeg undersøkte alt mulig etter fattig evne, men ble ikke kvitt problemet. Derfor henvendte jeg meg til et autorisert verksted i Vestfold. Dette var midt i sesongen og de var forståelig nok svært så opptatt med viktigere saker. Jeg fulgte oppfordringen om å komme tilbake til vinteren, da hadde de bedre tid. Derfor måtte jeg leve med litt motorfusk resten av sesongen.
I november i fjor tok jeg ny kontakt. Hva var svaret tror du? ”Vi har så mye å gjøre akkurat nå, så det beste er om du henvender deg litt senere”. ”Takk som byr”, sa jeg, ”men jeg har mistet all tiltro til dere”. Nå har jeg skaffet meg en vinterhobby. Dette problemet har jeg bestemt meg for å løse sjøl – uansett!