Nr 1 2012
På kaikanten
Artige klipp fra Norges land og hav
Hole på skjæret
Marve på verdensturné?
Når man har noe som er litt kjært, er det artig at andre også viser interesse for det. Jeg tenker da ikke på Vinmonopolet som er så interessert i pengene mine at de skal ha 493 kroner for en Gammel Opland lagret på madeirafat, men mer på den internasjonale interessen da Marve skulle selges i høst. Altså den gamle trehaugen med FM-motor, som også liker en dram eller to.
Først kom det en sms fra Johnny på engelsk. Aha, tenkte jeg, du skal se at Marve snart vekker oppsikt på Themsen! Og så kommer det en journalist fra The Guardian til Norge og vil høre hele historien. Og jeg skal legge ut om grunnstøtinger, parkering i blåskjellbanker og om Oslo-politiet som bare kunne taue meg til Lysaker da motoren skrek etter olje på slutten av 90-tallet - men ikke fikk det. I motsetning til u-båtkaptein Heide Steen, som ikke så noen grense over vann, så politiet en grense over vann og kunne ikke taue med over bygrensen og til Bærum.
Så kom det sms på norsk fra Tyskland, og min fantasi var straks tilbake på jobb; Marve i elvecruise på Rhinen? Oder an der schönen blauen Donau? Kanskje med Andrea Merkel som gudmor?
Og så kom det sms med landsnummer 40. 40? Hvor i dreggtauet er det?
Romania! Tenk det! Marve skulle kansklje få oppleve Svartehavet! Dørje litt etter stør og sånn. Marve er bra på dørjing, ikke så bra til vannski.
Men det ble stille fra alle tre. Stille var det imidlertid ikke fra Finn.no hvor Marve hadde blitt annonsert. 15-20 mailer kom det med oppfordring om å bekrefte oppdateringen av systemene med kortnummer, kode og passord.
Heldigvis er jeg blitt så gammal at jeg ikke husker tre ting på en gang, så jeg fikk ikke svart skikkelig på den mailen. Til gjengjeld er jeg blitt så gammal at jeg begynner å bli litt grinebiter. Etter å ha spist mye rabarbra under oppveksten, skrev jeg en e-post til Finn.no så syrlig at tastaturet freste til meg. Var det nødvendig å sende 15-20 mailer om samme tema, noen med bare fem minutters mellomrom?
Finn.no er effektivt å annonsere på, og de er ganske effektive de som jobber der også. ”Sperr kontoen din umiddelbart! Du er utsatt for svindelforsøk!”
Ettersom annonsen var fersk, Finn.no sto i adressefeltet på mailen og Finn-logoen var plettfri, så hadde jeg oppgitt kortnummer og cvc-kode. Det gjør man jo også når man bestiller flybilletter. Etter Finn-varskoet var det med en viss spenning jeg ringte kontofonen for å høre om det sto 150.000 kroner klare til nytt båtkjøp – eller 0 fordi gutta i Storbritannia, Tyskland og Romania ikke ville ha trehaugen min, men pengene mine.
Det sto 150.000 på kontoen. Puh!
Nå er det jo antagelig bare mindretallet som er så enfoldig som meg og går i sånne feller, men vi som er det; la oss holde sammen! Får du sms-er fra Albania, Litauen og Polen, så er det ikke sikkert det er båten din de er mest interessert i. I alle fall ikke om det er en gammel tresnekke.
Har du finere båt, kommer de og henter den.
Uten sms på forhånd.
Hole
Full fart mot brannstedet
-Joda, ny båt står på ønskelisten, men det er også flere ting på den listen, sier utrykningsleder Terje Gundersen i Østre Agder Brannvesen.
Slik så det ut når fem staute karer fra det lokale brannvesen dro ut for å slukke brannen på Fritsholmen mellom Furøya og Hestøya i Tvedestrand en helg i mai. Med en god gammel 30 hester Johnson på hekken fikk ikke båten særlig fart, men etter iherdig innstas fra folk på øya, og etter en times innsats av brannfolkene, ble gressbrannen slukket.
-Hadde det vært mer alvorlig, hadde vi rekvirert taxibåter. De er en del av beredskapen vår, sier utrykningslederen.
Endelig drivstoff
GRIMSTAD: I en årrekke har det vært uforutsigbar tilgang på drivstoff i Grimstad. Nå har Fiskernes Salgslag fått på plass et strålende tilbud i form av et helt nytt, døgnåpent anlegg som tilbyr både bensin og diesel. En fornøyd Kjell Støle ved salgslaget kan fortelle at pumpene kom på plass i oktober og er full drift. Pumpene har kortautomat og tar flere typer kort, sier Støle, som ønsker båtfolket velkommen til sommeren.
I fritt fall fra Grimstad
En fritt-fall livbåt skal tåle et dropp fra 30 meter. Det er temmelig høyt! For eksempel fra 10. etasje i Nord-Europas høyeste bygning, Oslo Plaza (med sine 117 meter og sine 37 etasjer). Nå iler vi til at Oslo Plaza ikke ligger på kaikanten, derfor er det hypotese.
Ikke bare skal de beste fritt-fall-livbåtene tåle store høyder, de skal også frakte nærmere 90 passasjerer trygt ned til et hav som fråder med 15 meters bølger.
Ikke mange produsenter i verden er i stand til å møte slike utfordringer. Norsafe på Tromøya er det. Ikke bare utvikles det stadig ny teknologi i sørlandsbedriften, de prøver også båtene i praksis fra sin egen rigg.
Vår fotograf snappet opp et testdropp på Tromøya. Full av mennesker ble farkosten testet i fritt fall. Ille mens det står på, har vi latt oss fortelle, men deilig å se at det faktisk fungerer under ekstreme forhold.
Norsafe AS i Arendal inngikk en intensjonsavtale med Statoil om utvikling av prototyp for en ny generasjon av fritt-fall livbåter på vårparten i fjor. Redningssystemet skal bestå av en frittfall-livbåt fullt utrustet for evakuering av 70 personer med tilhørende utsettingsarrangement.
Bildet:
FRITT FALL: Den er tøff som blir med på droppet fra riggen til Norsafe, men det er godt å være trent den dagen det blir alvor. (Foto: Lars-Kristian Larsen).
Ikke-nyheten som skapte debatt
Fikk du med deg nyheten på vår nettside om at Volvo Penta ikke har registrert injektorhavarier i 2011? Tradisjon tro skaper enhver nyhet om Volvo Penta masse debatt på Båtmagasinets debattforum. Ingen ting er bedre enn engasjerte båtfolk.
Vi deler ikke oppfatning at det er ukritisk journalistikk å bringe til torgs Volvo Pentas egen rapport. Uansett hva debattantene måte mene, så sier rapporten null injektorhavarier. Det har beviselig vært en jevn nedgang i havarier siden toppen i 2008. Kan vi ikke glede oss over det?
Båtmagasinet har fulgt injektorhavariene tett på. Vi var først ute med saken og vi har i flere år fulgt tett opp. Vi er fortsatt spent på hva som er kjerneårsaken til havariene. Det svaret har vi ikke fått. Det slår vi oss ikke til ro med. Men når det faktisk er slik at det ikke lenger havarerer så mange motorer, så skal vi selvsagt også skrive det.
Båtmagasinet er tjent med en seriøs, vederheftig og faktabasert journalistikk. Det er erfaring fra båtfolket som gir innhold i spaltene våre. Slik var det vi i sin tid også kom på sporet av Volvo Pentas motorhavarier. Få saker har engasjert våre lesere mer de siste årene. Det vet også Volvo Penta som har spilt med åpne kort. Det er fra Volvo Penta vi har fikk tallet 11 havarier i 2010 og totalt 80 siden problemet oppsto i 2006. Derfor er det helt relevant å bringe ikke-nyheten om at det i fjor ikke er registrert et eneste havari.
Amund Rich. Løken
reportasjeleder
Båtbiten
Den trofaste leser vil huske konkurransen vår ”Båtbiten”. Vi presenterte en del av en båt, så var det bare å fortelle oss hvilken båt det var.
Til glede for gode gamle og nye båtfolk er vi i gang igjen med ”Båtbiten”.
Da er det bare å bruke sine kunnskaper eller rett og slett gjette på hvilke båter vi presenterer fremover.
Løsningen må vi ha på mail til batbiten@aller.no innen: 15. Februar.
Vi kårer en vinner som vil motta Båtmagasinets T-skjorte.
Svar på forrige båtbit var Marex 370 Aft, den nyeste i Marexfamilien. Båten, som har stor akterkabin, har vunnet flere priser for sin innovasjon.
Svært mange sendte oss riktig svar. T-skjorte går til Helge Therkelsen i Kongshavn.