Nr 1 2013

Kaikanten: Hole på skjæret mm

Heller kalesje enn kalosjer

Publisert Sist oppdatert

Vinteren er en tung tid for dem med en vis båtdilla. Clementinbåter ved juletider blir liksom ikke den helt store erstatningen. Men det går an å finne på noe for å holde lidenskapen ved like. Glem kalosjer, kjøp ny kalesje!

Det lure med å kjøpe ny kalesje om høsten er at du fort får ti prosent rabatt. Det ville i mitt tilfelle si 1200 kroner. Det er akkurat nok til taxi fra Stabekk til Oslo og tilbake – to mil. Og kanskje to pøler med lompe ved et passende gatekjøkken. Taxiprisene nå til dags er blitt så ublu at sist gang måtte jeg forklare sjåføren at jeg ikke skulle kjøpe bilen hans, bare betale for turen.

Men nå må jeg ikke navigere meg helt vekk. Det var båtkalesje det skulle handle om. Ulempen med å kjøpe båtkalesje i november, er at du ikke får testet om den passer før til våren. Og hvis den ikke passer, har du helt sikkert rotet bort kvitteringen i løpet av vinteren.

12 000 kroner for en kalesje til 24 fot tupperware er vel akkurat passe pris? Det kan hende at også de som lager slike presenninger skal ut å kjøre taxi, så da må de ha noe å betale med. Jeg tror ikke at jeg er blitt lurt. Da jeg kjøpte ny kalesje til den gamle trehaugen for syv år siden, kostet den 7000 kroner temmelig svart – og den passet ikke. Så 5000 mer for en som passer ser jeg på som en vellykket handel.

Hvorfor den ikke skulle passe? I dag har produsentene malnummerne liggende inne på data. Det er bare å oppgi nummer, låne penger av en rik onkel og bestille kalesje. Problemet i dette tilfellet var at den gamle kalesjen ikke hadde noe nummer.

Det meste stjeles i båthavner, men ikke malnummer til kalesjer, vel? Tidligere eier bekreftet at han heller ikke hadde funnet noe nummer, så da kunne jeg i alle fall avbestille time hos optiker og spare litt penger der.

Kjennetegnet på den gamle kalesjen var måkedritt og noen små hull som gjorde at hele båten kunne brukes som dusj. Ikke de mest presise opplysningen å sy ny kalesje etter.

Men produsenten hadde ved leting i databasen funnet to typer kalesje til min plastbalje. Det gjorde valget enkelt. Det var bare å velge den ene og se våren nokså lyst i møte. Det er 50 prosent sjanse for at kalesjen passer.

Det fine med å ha en ny kalesje hjemme vinteren over er at den kan fjerne dårlig samvittighet. Det er bare å legge 12 000-kronerslefsa inn på et roterom. Når du åpner døren til roterommet, får du dårlig samvittighet for at du ikke har ryddet. Men når du ser kalesjen, vil den sitrende båtspenningen overvinne roteinntrykket.

Kall det gjerne rotfylling.

 

Hole

 

BÅTBITEN

Den trofaste leser

vil huske konkurransen vår  ”Båtbiten”. Vi presenterte en del av en båt, så var det bare å fortelle oss hvilken båt det var.

Til glede for gode gamle og nye båtfolker vi i gang igjen med ”Båtbiten”. Da er det bare å bruke sine kunnskaper eller rett og slett gjette på hvilke båter vi presenterer.

Løsningen må vi ha på mail til

batbiten@aller.no innen: 20. januar.

Vi kårer en vinner som vil motta

Båtmagasinets T-skjorte.

 

Svar på forrige båtbit var den den finske daycruiseren AMT 200 DC.

Arild Ådnanes,5416 Stord var blant de mange som svarte riktig på konkurransen . T-skjorte er på vei.

 

Enda en Laguna med feil

Båtmagasinets meget uheldige leser, Frode Bjerkaker, har vi skrevet om gjentatte ganger i Båtmagasinet. Han har tapt den ene rettssaken etter den andre. Ingen dommere i landet, eller sjøfartsmyndighet, tror på at hans Laguna er skadet som følge av produksjonsfeil. Den er transportskadet, sier dommerne.   Sjøfartsdirektoratet vender det døve øret til og vil ikke høre et ord om at båten er feilkonstruert. Det er tilsynsmyndighet til å stole på!

Nå har båteier Frode kommet over en ”kollega” som har lagt ut sin Laguna til salgs på Finn.no. Denne selgeren skriver i salgsteksten at hans 2002 modell Laguna 9500
ble bygget om i 2010. Den ble da forsterket i bunnen og på skroget. Det ble lagt inn langsgående stivere som er bygd inn i bunnen med Divinycell både innvendig og utvendig er det lagt flere lag.

   Er også denne båten transportskadet? Neppe. Her er nok et eksempel på alvorlige feil og mangler under produksjonen av disse båtene. Men hva gjør vel det? Ingen myndighetsperson gidder engang å engasjere seg. At båteiere taper hundretusen av kroner spiller tydeligvis ingen rolle.

 

Bildet:

FORSTERKET: Også denne Laguna 9500 er forsterket i skrog og bunn. Ingen vil høre på frode Bjerkaker at et er alvorlige konstruksjonsfeil med båtene.

 

Skål for ankerdrammen

 

Få skikker er mer ivaretatt enn den lille skålen om bord etter gjennomført seilas. Når ankeret er kastet, er det lov å markere med en liten slurk. Nå har jo også båtfolket som fortøyer til brygga tatt etter. Det må vi tillate. Har du en liten historie om skikker og tradisjoner i akkurat din båt? Del gjerne historien med oss. Vi vet jo av erfaring av sjøen er full av folk med erfaring. Hva er for eksempel en god ankerdram? Norsk juleakevitt eller en rivende hollandsk Genever? Send oss noen ord.

 

 

Bildet:

ANKERDRAMMEN: Båtfolket elsker sin lille ankerdram etter vel gjennomført seils.(Foto: Tore Halvorsen).

 

Hvem fortjener prisen Årets båtforening 2012?

Vet du om en båtforening som har utmerket seg på en eller annen måte i løpet av 2012? Vi ønsker forslag på kandidater til den eksklusive prisen ”Årets Båtforening”.

   Hvert år siden 1988 har Båtmagasinet tildelt utmerkelsen Årets Båtforening til en forening som har utmerket seg ved godt arbeide for sine medlemmer, enten det nå består i å kurset foreningens medlemmer i sjømannskap, sveise dem sammen sosialt eller utført en ekstra dugnadsinnsats for egen båthavn eller utmerket seg som godt vertskap for andre båtfolk. Også i 2012 skal vi kåret Årets Båtforening. Men for å kunne vurdere hvem som skal få den gjeve tittelen og motta Båtmagasinets Ljugekrakk til bruk i båthavna og diplomet til å henge på veggen i klubblokalet, trenger vi tips og innspill på gode kandidater fra våre lesere.

Vinnerforeningen får i tillegg til diplom og en egen redaksjonell omtale i Båtmagasinet, også tildelt den populære og eksklusive ”Ljugekrakken” med påmontert og inngravert messingskilt som forteller at foreningen er kåret til årets beste båtforening 2011.
Vi ønsker godt begrunnede forslag på kandidater slik at vår jury har et så godt materiale som mulig for å kunne vurdere kandidatene.

Du kan du sende ditt forslag, men en kort begrunnelse, til hans.due@aller.no eller som vanlig post til:
Båtmagasinet, Postboks 1169 Sentrum, 0107 Oslo. Merk da konvolutten med ”Båtforening”. Frist for forslag er 10. januar 2013.

 

Helt på grensen…

Vår allestedsværende båtmann Tore Halvorsen var kjapp på avtrekkeren da han fanget opp dette historiske motivet i Fredrikstad i sommer. Det så nesten ut som alt som kan flyte av utrykningsbåter var samlet på ett brett, både tollere, politi og sikkert også noen syndere som ikke vises på bildet. Hvem hadde våget seg over Sekken på en dag som denne?

Kanskje var det for å skremme svenskehandelen at øvrigheta valgte å teppelegge Østfolds vakre skjærgård denne fine sommerdagen.

Vi kjenner flere som droppet grensepasseringen.