Nr 12 2011
Dampen kommer
En 100-hesters dampmotor som er klar for full action etter maksimalt 10 sekunder etter oppstart er utviklet i Florida. Motoren kan gå på alt kjent drivstoff – også kullstøv. Dampen blir resirkulert og motoren trenger ikke ekstern vannforsyning.
Best av alt er at motoren skal være veldig miljøvennlig. Det er Floridafirmaet Cyclone Power som har utviklet motoren som man har kalt Cyclone Power Mark V. Snart kommer en 350-hester. Motoren er små ytre mål, og passer både i bil og båt og ligner ikke på noe man har sett tidligere innen damp-teknologi.
Sylindre i sirkel
Kort fortalt består motoren av et forbrennings-kammer med tynne, spiralformede vannrør som skaper dampen som så blir ført inn i seks sylindre som er montert i en sirkel. Stempelstengene er montert til en eksentrisk kobling som igjen er festet til en aksling. Den forbrukte dampen ledes inn i et kondens-kammer som kjøles ned av vifter og omdanner dampen til vann som igjen føres opp til forbrenningskammeret og omdannes til damp nok en gang. Viftene forer også forbrennings-kammeret med rikelig med luft for effektiv forbrenning av drivstoffet.
Vannsmurt
I tillegg til at drivstoffet som benyttes har en veldig ren forbrenning på grunn av meget høy temperatur, benyttes det heller ikke smøreolje. Fordi det ikke er noen eksplosjon som driver stemplene slik som på konvensjonelle motorer, er belastningen på lagrene mye mindre, og fordi man kan bruke keramiske lagre, er det tilstrekkelig å bruke vanlig vann som smøremiddel. Akkurat denne teknikken har teamleder for motoren, Harry Schoell eksperi-mentert med i over 10 år, og hans løsning funksjonerer fint. Ikke bare sparer man driftskostnader ved ikke å bruke smøreolje, men miljøeffekten er også stor.
Trykksikker
Vanndamp bygger opp stort trykk, og fra tidligere dager har man hørt mange eksempler på steamkjeler som har eksplodert og forårsaket store skader. Siden denne motoren ikke har steamkjele, men spiralformede rør med liten diameter på bare 6 mm, tåler rørene veldig stort trykk. Men dersom det allikevel skulle bli tilstopping i dampsystemet, er det verste som kan skje at røret brister. Med så liten diameter vil det i så fall kun bli et lite damp-poff fra røret.
Trykket som bygges opp i steamrørene er på 2.000 psi, eller 138 bar. Den totale vannmengden som sirkulerer i det lukkede systemet er på rundt 10 liter. Dampen fordeles til sylinderne med et nettverk av rør og ventiler som fordeler dampen ut til de seks sylindrene. Dreiemomentet i dampmotoren er meget stort allerede ved lavt turtall og fordi motoren veldig enkelt kan reverseres, trenger man heller ikke noen girkasse. Ei heller trenger den startmotor, eksosanlegg eller kjølesystem bortsett fra det innebygde kondenskammeret. Dermed sparer man mye vekt også.
Effektiviteten i dampmotoren skal nå ligge på ca 30 prosent, som er tett opp til effek-tiviteten i en moderne dieselmotor, men man jobber med å videreutvikle og øke effek-tiviteten ytterligere. Blant annet er en 12-sylindre versjon på trappene.
Til båt
Motoren vil også egne seg godt for båt og bil, i tillegg til andre bruksområder som for eksempel drift av generator. Man har nå installert en motor i en liten båt med tanke på å sette hastighetsrekord på vannet for dampmotor. Produsenten håper å kunne passere 52 knop med denne ekvipasjen. Fabrikken har også en 50-fots båt liggende som de skal montere to 350-hesters dampmotorer i når denne motoren er ferdig. Kanskje dampen igjen kan få sin renessanse. Den er stillegående og miljøvennlig og er ikke avhengig av fiossilt brensel.
www.cyclonepower.com