Nr 12 2012

Nyheter: Båt og utstyr

Nye båter og spennende utstyrsnyheter

Publisert Sist oppdatert

 

Slankere kraftplugg

Yamaha F200 er slanket med 50 kilo, for å bli lettest i firtakstklassen. Vekta er nå nede i 227 kilo. Den nye motorblokka har også mistet to sylindre, og er nå redusert fra en sekser til en rekkefirer. Dette har ført til lavere vekt, men også lavere forbruk. F200 vil komme i to versjoner. F200F har konvensjonell, mekanisk styring av gir og gass. F200G får den velprøvde «drive-by-wire» som Yamaha har utviklet. Med denne løsningen overføres signalene fra kontrollboksen elektronisk til motorens styresystem. Fordelene er enkel montasje, og at behovet for justeringer er så godt som eliminert. Yamahas forhandlere vil kunne levere F200F i løpet av våren 2013. www.yamaha-motor.no

 

 

Retrolekkert fra US and A

Chris-Craft er tilbake i Norge, gjennom importør Kragstad AS. I februar lanseres deres siste tilskudd i flåten, som fra før av består av 15 modeller fra 20 til 38 fot. Nyheten Vertical Bow 20, kommer i to versjoner; en bowrider med åpent dekk, og sittegruppe foran vindskjermen, og en ren daycruiser med dekk forut. Felles for båtene er at de som standard utrustes med V8-er fra Mercruiser, men også kan leveres med dieselmotorer fra Volvo Penta. www.kragstad.no

 

Askeladden i aluminium

Askeladden gjør som flere andre produsenter av daycruisere og landstedbåter. De skal nå lage aluminiumsbåt med glassfiberinnredning.

   På båtutstillingen Sjøen for alle i mars i neste år vil Askeladden vise fram den første båten som de skal produsere med aluminiumsskrog. Det er modellen P66 som også skal få aluminiumsskrog og som da vil få modellbetegnelsen A66. P66 lages i dag i versjonene P66 Multi, P66 Weekend og P66 Pilothouse - alle med glassfiberskrog, men som altså også vil komme i samme modellutvalg som A66 med aluminiumsskrog og resten av innredningen i glassfiber som på P-modellene.

   Askeladden har inngått samarbeide med Arena Fritidsbåt gjennom firmaet Inventas som gjennom dataprogrammer og sensorer skal styrkeberegne aluminiumsskrogene. Det er ganske revolusjonrende innen fritidsbåtproduksjon. Skrog har stort sett inntil nå blitt bygget og konstruert etter manuelle beregninger og erfaringer, men sensorstyrt og databehandlet styrkeberegning er helt nytt, forteller Torgeir Bråtane i Inventas. A66-serien til Askeladden blir satt i produksjon i løpet av våren og forsommeren neste år

 

Ny cabincruiser fra Skorgenes

Skorgenes skal lansere en helt ny 42-foter for våren 2013.

   Den nye cabincruiseren har fått navnet Skorgenes Bahama 42. Båten kan leveres med to eller tre lugarer, og kan i store grad spesialtilpasses kundens ønsker. Bahama 42 får store skyvedører ut mot akterdekket, slik at salongen kan åpnes helt opp.  Hardtopen har store solluker. I tillegg vil den nye Skorgenesen ha stor glassluker på fordekket, som slipper lys inn, skaper et pent designelement, og samtidig fungerer som rømningsvei.

Toppfarten er oppgitt til 40 knop. Prisen vil ligge på mellom 4,5 og 5,2 millioner, avhengig av utstyrsnivå og motorvalg.

www.skorgenes.no og www.skorgenes.as

 

Stormkjøring innendørs

Tåler båtens komponenter hardkjøring i grov sjø over lang tid? Det kan ta mange års kjøring å finne det ut, men nå kan det gjøres innendørs på bare noen uker.

   Produsenten av vindskjermer, kalesjeløsninger og aluminiumsprofiler til båtbransjen, Ertec i Tvedestrand har sammen med Arena Fritidsbåt utviklet en simulator som er den første i sitt slag i verden for å stressteste komponenter som leveres til båtbyggerne. Simulatoren kan utsette komponentene for like store påkjenninger over bare noen få uker som det ville tatt mange år å teste ved normalt båtbruk.Sensorer og dataUtgangspunktet er at man har få kunnskaper om toleransegrenser for komponentene, forteller daglig leder Geir Søraker i Ertec. Derfor utstyrte man en Askeladden P80 og en Viknes 930 med en mengde måleutstyr tilkoblet en PC som hele tiden lastet ned bevegelsene og lagret dem, og kjørte de to båtene i tøff fjordsjø utenfor Kristiansand. Dataene ble så overført til en spesialbygget simulator som lager de samme bevegelsene inne i produksjonshallen til Ertec. På denne simulatoren fester man så komponentene som for eksempel en vindskjerm eller en båtstol og kjører simulatorene døgnet rundt over lengre tid. Da vil man etter hvert kunne avdekke svakheter ved konstruksjonene og utvikle bedre og mer holdbare komponenter. Voldsomme krefterDet er enorme krefter som er i gang når en båt kjører i røff sjø. Måleutstyret registrerte gjennomsnittlig 6G i bevegelsene med en topp på hele 9G. Dette setter meget store krav til kvaliteten på komponentene og konstruksjonen, og det etterligner man nå i produksjonslokalene.

 

Styrhusbåt i aluminium

Yamarin Cross 60 Cabin er den første styrhusbåten bygget i aluminium. Cross 60 Cabin har et tøft forovervinklet styrhus, og akterdekket burde være ypperlig for fiske. Gjennom porter på begge sider av akterdekket er det enkel adkomst til badeplattformene på begge sider,

Også denne nyheten er testkjørt av Båtmagasinet. Med største motor, Yamaha 150, oppnådde båten 44 knop. Den kan også levers med 100- eller 115 hk. Da er toppfarten henholdsvis 32 og 36 knop.

Cross 49 BR

En annen nyhet i aluminiumsserien er Cross 49 BR, en fem meter lang bowrider spesielt tiltenkt hyttefolket. Båten har en fin sitteplass også foran vindskjermen. I følge Yamarin er uteplassen den største i segmentet. Dør mellom salong og sittebrønn forut er standard. 

   Cross 49 Bowrider er godkjent for seks personer. Med to personers belastning oppnår 49 BR 26 knop med 40 hesters motor. De fleste vil nok velge 50- eller 60 hk på en båt av denne typen for å

 

NYHET 2: Yamarin setter også en liten bowrider i aluminium i produksjon, Cross 49 BR. (Foto: Atle Knutsen).

 

Innovativ takløsning

I trange tider blomstrer kreativiteten i deler av båtbransjen. En av dem som har vært på tenkeloftet er Ertec i Tvedestrand, ledende produsent av vindskjermer, dører, vinduer, skreddersydde tanker og takluker til norske og europeiske båtprodusenter.

På båtutstillingen Båter i sjøen viste Askeladden en helt ny taklukeløsning fra Ertec på sin nye P80 Weekend Cabriolet. Det unike systemet fra Ertec gjør at kalesjen brettes inn i en garasje i taket, men den delen av kalesjen som er utenfor garasjen er alltid stram. Soft Top EST-11 heter modellen som Ertec har patentsøkt. Systemet er også montert på modeller fra Windy, Viknes og Nimbus.

 

Løsningen fra Tvedestrand var blant de nominerte til den prestisjetunge prisen DAME Award på verdens største utstyrsmesse, METS (Marine Equipment Trade Show) i Amsterdam i år.