Nr 12 2012

Praktiske tips: Skap trivsel på lugaren

På ferieturen tilbringer vi mye tid under dekk. Da er det viktig å legge vekt på komfort og trivsel. Her er noen praktiske tips.

Publisert Sist oppdatert

 

TEKST OG FOTO: TROND J. HANSEN

Ingen båtmodeller er helt like, og det vil naturlig nok variere hvilke grep som trengs gjøres for å skape trivsel og hygge. Noen båter kommer med gode og komplette løsninger, andre med greie basisløsninger. Vårt utgangspunkt er i siste kategori. Det aller mest nødvendige er på plass, men ikke noe særlig utover det. Dyrere båter vil naturlig nok være mer utrustet, men uansett så vil alle ha forskjellige behov og ønsker. Det er ikke sikkert tipsene vi kommer med passer i din båt, men med litt fantasi kan du helt sikkert finne egne løsninger som dekker ditt behov. Det kan være greit å benytte vinteren til å lage en koselig og komfortabel kabin. Så kan du se frem til en ny, enda bedre båtsesong.

Kalde føtter

Allerede da vi fikk båten monterte vi uttak fra dieselvarmeren på lugaren. På kalde dager er det behagelig å kjøre varmeren en stund før vi står opp. Så slipper vi å starte dagen med kalde føtter. Om din båt ikke har varmeuttak i lugaren kan du ganske enkelt legge en forgreining hit. Du kan ha fjernkontroll eller timer på dieselvarmeren, slik at du slipper å stå opp for å slå den på.

Vi la også opp en 230 volt stikkontakt på lugaren. Det kan være praktisk når man ligger på landstrøm, blant annet til radio, lading av mobiltelefon og annen elektronisk utstyr, til varmeovn og så videre. Vær imidlertid oppmerksom på at når det gjelder 230 volt anlegg i båten, så gjelder samme regler som hjemme – du har ikke lov å koble dette selv. En del landstrømanlegg er likevel slik at alt kan legges opp med hurtigkoblinger – ”plug and play”. Da kan du selv gjøre arbeidet. Eventuelt kan du selv trekke nødvendige kabler og få en elektriker til å foreta koblingene. Uansett er det avgjørende at 230 volt anlegg legges opp og kobles forsvarlig. Om du først holder på med å strekke kabler kan du eventuelt også sette opp 12 volt uttak for lading av mobiltelefon eller lignende.  Du kan bruke vanlig uttak for sigarettenner eller aller helst USB-uttak. Når det gjelder sistnevnte, som er ypperlig til lading, har Frilight en slik kontakt med egen bryter. Samme utførelse som andre kontakter og brytere fra Frilight, pris cirka kr 400,-.

Køyekomfort

Noe av det første vi ga oss i kast med var selve køyen. Vi ønsket både bedre sovekomfort og i størst mulig grad eliminere problemene med kondens og fuktighet under madrassen, noe som er et kjent problem i båter. Båtutstyrsbutikkene har forskjellige løsninger, gjerne i form av ulike matter man legger mellom madrass og sengebunn. Vi gikk for et spilebunn-system fra Bedflexmarine. Det er Tomrica som står som norsk importør, mens vi kjøpte bunnen fra forhandleren Seatronic i Moss. De har et godt utvalg i forskjellige bredder. Bedflex kommer i standard lengde på 200 centimeter, i bredder fra 70 centimeter til 180 centimeter. For en bredde på 140 centimeter betalte vi kr 1.950,-. Pakken består av trespiler, bygget opp av 5-6 sjikt med bøkefinér, støtteblokker av gummi, armerte gummibånd og bruksanvisning. Bruksanvisningen var en rimelig dårlig fotostatkopi, men nå trenger man ikke akkurat å være medlem av Mensa for å montere systemet. Det eneste man trenger av verktøy er sag, målebånd og blyant. For Bedflex tilpassen hver enkelt køye, uansett hvordan formen på den er. Spilesengebunnen legges på eksisterende underlag. Fremgangsmåten er at man fordeler trespilene ut over underlaget, med avstand tilpasset spaltene i gummibåndet. Etter å ha målt, kuttes trespilene så i riktig lengde i forhold til køyen. Man kjøper altså en bredde som tilsvarer største bredde på køyen. Når man så har kuttet spilene i riktig lengde setter man på de fleksible støtteblokkene og gummibåndet som binder spilene sammen. Støtteblokkene kan plasseres og justeres slik at man oppnår ønsket svikt og mykhetsgrad. Trespilene i bøk er fleksible og gir en viss fjæring. Gummiblokkene er også fleksibel og løfter madrassen noen centimeter opp fra underlaget. I tillegg til å få luftgjennomstrømming under madrassen får man en myk og fleksibel køye. Noe som gir et bedre sovemiljø og mindre problem for dårlige rygger. Vi er i alle fall veldig fornøyd, men det er nok enda enklere å legge matter. Her har for eksempel Watski et produkt som skal være bra og gi god lufting under madrassen. ”Dry Weave” har 10 millimeter høye luftspalter og koster kr 1.799,- for størrelse 200 cm x 180 cm.

For å ytterligere bedre sovekomforten laget vi også overmadrass til køyen, for som kjent er ofte madrassene i båtene ganske harde. Som overmadrass brukte vi rett og slett en kjøpt på Ikea, som vi tok ut av trekket og skar til. Deretter sydde vi trekket slik at det passet til formen på overmadrassen. Køya ble så behagelig og myk at vi sliter med å komme oss opp på morningen. Vi satte også inn ekstra ventiler i stuverommet under køyen, for å få bedre luftsirkulasjon.

Luke for lasten

Eneste ulempe med spilesengebunn er at det kan være litt mer tungvint å komme til stuverom som ofte er under køyen. Vi har løst dette ved å sette inn en luke i siden på stuverommet. Vi valgte en luke i ABS-plast, i størrelse cirka 40cm x 40 cm fra Watski. Etter at vi satte inn luken er det mye lettere å nyttiggjøre seg dette stuverommet. Luken vi valgte er med avtakbar dør. Når vi ikke bruker båten lar vi luken være av , slik at det blir bedre lufting i rommet under køya. Det finnes også luker, med ramme, i tre (teak) på markedet. Disse har som regel lufting i døren. Vi la videre inn lys i stuverommet, slik at det er lettere å finne det vi er på jakt etter. I vårt tilfelle monterte vi fast LED-lys med innebygget bryter. Lampen kjøpte vi på Biltema for en rimelig penge. Dersom det er vanskelig å legge opp kabler til lys kan man eventuelt bruke et LED-batterilys. Disse har svært lang levetid og gir tilstrekkelig med lys.

Lamper med LED

Vår båt ble levert med vanlige halogenlamper. Disse byttet vi ut med strømbesparende LED-lamper. Dette er ikke minst en fordel på lugaren, da man risikerer å sovne med lyset på. Vi har også opplevd at det er lett å glemme å slå av lyset etter en tur på lugaren. Det er ikke så farlig om man har LED-lamper. I tillegg til å bytte eksisterende lamper til LED, monterte vi også to køye-lamper - leselys . Her slo vi litt på stortrommen og gikk for ganske eksklusive (og dyre) lamper fra French. Disse har touch-sensor og innebygget dimmer. Det vil si at du betjener lampen ved å berøre lysdioden i midten. Denne lyser svakt også når lampen er slått av, slik at det er lett å finne den i mørket. French F-4 Task Light kommer med arm i forskjellige lengder og i ulike utførelser, svart, krom, gull og så videre. Du får nok ikke tak i hele utvalget i Norge. Vi kjøpte dem fra O.A. Solhaug as i Trondheim, og betalte kr 1.280,- per stykk. Litt dyrt, men så har de et prisbelønnet design. Leif H. Strøm AS er importør.

I tillegg til dette monterte vi også rød nattbelysning på lugaren. Rød belysning ødelegger ikke nattsynet, noe som er praktisk om man er under fart når det er mørkt. I havn er det greit å ha om man skal på do om natten, eller dersom man må ut for å sjekke fortøyninger. Vi valgte en enkel såkalt Courtesy-lampe (effektlampe) på ½ watt i taket. Disse kommer uten bryter og vi monterte derfor en enkel bryter i tilknytning til lampen. Lampen kom på cirka 100 kroner hos Maritim og bryteren på knapt 20 kroner hos Biltema. Denne lampen gir tilstrekelig lys til at man kan kle på seg om natten uten å ta på annet lys. Vi har også skiftet alle lamper til LED, satt opp ekstra leselys i LED og montert nattbelysning på gjestelugarer.

I pose og sekk

Vi skal ikke påberope oss å være spesielt ryddig av oss, men vi liker å ha orden på lugaren. Vi har savnet et sted å legge fra oss bøker, blader, Båtmagasinet, briller, mobiltelefoner og andre småting. Det er begrenset hvor mye det er behagelig å ha under hodeputen. På interiørbutikken har vi sett ulike poser for veggoppbevaring. Disse er gjerne ment for å holde orden på aviser og magasiner. Vi valgte å skreddersy en selv - for å få plass til det vi ønsket, og for at den skulle passe plassen vi hadde tilgjengelig over køya. Materiale hentet vi fra en avlagt seilpose i rød ripstopnylon vi kom over. Den hadde dessuten maljer vi kunne bruke til oppheng og til å henge fra oss lesebrillene i. Som oppheng brukte vi kroker på sugekopper, kjøpt hos Ting. Så slipper vi å skru i skottet. Siden vi allerede hadde stoff, kostet ikke ordneren oss noe. Fire oppheng kostet oss en liten hundrelapp. For gjestelugarene kjøpte vi to enklere veggoppbevaringsposer på Ikea. Pris kr 39,- per stykk. Til oppbevaring av lesebriller bruker vi ellers en tannbørsteholder som festes med sugekopper, plass til fire tannbørster – altså til fire par briller. Kostet en liten hundrelapp hos Åhléns. Også praktisk å ha til lesebriller og solbriller ved kartbordet.

Ut av skapet

På en lengre tur blir det ofte trangt om plassen i klesskapet. Ikke det at vi har så mye klær med oss, men underbukser, stilongser, sokker, luer og så videre tar en del plass. Det kan dessuten være upraktisk å organisere slike småklær i et skap. Vi valgte å sy fire poser i lerretsstoff, to til hver av oss på lugaren. Disse posene hang vi på en stang som vi igjen monterte på skottet. Posene er veldig praktiske for oppbevaring. Man kan eventuelt bruke en av dem til skittentøy. Stoffet kostes oss et par hundre kroner. Stangen og festene kjøpte vi i en butikk for garderobesystemer, og vi måtte bla opp to små hundrelapper.

Vi monterte også en solid knaggrekke for tyngre klær på lugaren. Her valgte vi en type hvor metallknaggene kan foldes inn, slik at vi unngår skarpe kanter. Slike knaggrekker finnes i båtutstyrsbutikker (Watski), da laget i miljøvennlig bambus. Helt like finnes i andre tresorter og i ulike farger på for eksempel møbelbutikken Living. Kommer med to, tre eller fire knagger. I bambus koster de kr 199,- med to knagger og kr 399,- med fire knagger. Litt rimeligere hos Living, men da ikke i bambus.

Vi summer oss

Finnes det noe mer irriterende enn mygg som summer rundt på lugaren når du skal sove? De kommer ofte inn før vi får summet oss. Til dekksluken finnes det både rullegardiner og kombinerte rullegardiner og myggnetting. Til vår luke fra Lewmar finnes en grei, integrert løsning. Man kan velge mellom rullegardin, som holder lyset ute og hindrer innsyn, og myggnetting. Eventuelt en kombinasjon av dette. Andre lukeprodusenter har tilsvarende systemer. De er relativt dyre, rundt kr 2.000,-. Det finnes også spesielle myggnettinger som settes over dekksluken når den er åpen. Holmen Marine as forhandler Ribomax, som nærmest er et sprayhood som settes over dekksluken. Det holder både regn og ubudne mygg ute, samtidig som du får luft inn. Koster en knapp tusenlapp, levers i to størrelser.

Skrogisolering

Som prosjekt for neste vinter har vi planer om å foreta en viss isolering av lugaren. Ikke minst siden vi opplever litt kondensproblemer, spesielt på kalde dager. Blant annet har vi planer om å isolere skottet mellom fremre del av lugar og ankerbrønn. Fuktighet har en tendens til kondensere der metall går gjennom dekk. Vi har allerede isolert bolter/mutere for håndrekker, rekkestøtter og så videre. Dette har redusert kondensproblemene noe.

På nett:

Tomrica:                                www.tomrica.no

Seatronic:                             www.seatronic.no

Leif H. Strøm:                       www.stroem.no

O.A. Solhaug as:                 www.solhaug.as

Maritim:                                 www.maritim.no

Watski:                                  www.watski.no

Holmen Marine as:             www.holmenmarine.no

Biltema:                                 www.biltema.no