Nr 3 2013
Tid for vårpuss: Perfekt polering
De samme spørsmålene dukker opp hvert år: Hva slags polering skal vi bruke? Må jeg rubbe? Hvordan får jeg blankest mulig båt? Skal vi bruke Nano? Er carnubavoks et vidundermiddel? Dette er veien til et blankt resultat.
TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
For noen år siden fant Nano-produktene veien om bord i fritidsbåten også. Var det et nytt supermiddel som skulle gjøre vedlikeholdet lettere? Så enkelt er det ikke. Det er mange veier til Rom, men ingen av dem er lette. Den tradisjonelle metoden med rens og rubbing, polering og voksing er én vei, mer moderne midler med mikrokrystallisert voks og nano-teknologi en annen. Begge gir et godt resultat dersom du gjør jobben grundig.
Gjennom årene har vi i Båtmagasinet gjennomført flere tester av båtpleieprodukter. Konklusjonen er at det er vanskelig å se store forskjeller mellom de ulike produktene, inkludert nano. Generelt kan man si at nano-produkter krever færre steg (rens, polish og voks i samme produkt), og kan være en del enklere å jobbe med. I mer tradisjonelle voks- og polishprodukter er det mengden carnubavoks som er med på å bestemme sluttresultatet – og jo hardere voksen er, desto bedre blir resultatet.
På vår nye reportasjebåt, som kun har én sesong i sjøen bak seg, har vi valgt å bruke Autoglyms Selaclean-serie. Siden båten er så ny, var det kun påkrevet med en omgang polish og deretter forsegling med voks. Men vi skal også se nærmere på prosedyrer for å hente opp igjen glansen i oksidert gelcoat.
Hvorfor pleie gelcoaten?
Når en ny båt kommer ut av støpeformen, har den et vokslag som gjør at man nødvendigvis ikke behøver polere og vokse den første sesongen. Men sesong nummer to er det på høy tid. UV-stråler fra sola, varme og salt er gelcoatens største fiende. Når vokslaget slites bort, eksponeres materialet for salt og sol med oksidering som resultat over tid. En blank og fin båt handler ikke bare om estetikk, men om å ta vare verdier. En blank båt er dessuten mye enklere å vedlikeholde gjennom sesongen. Gjør du en grundig jobb med polering og voksing hvert år, også fra første sesong, utsetter man de store skippertakene for å hente opp glansen i oksidert og falmet gelcoat.
Tilfører fett
Enkelt sagt, innebærer en polering og en voksing av båten at man tilfører gelcoaten fett, som så forsegles med en voks for å hindre at smuss og skitt fester seg i porene i plasten. I all hovedsak er denne forseglingen basert på naturlig carnubavoks. Hardvokser med høyt carnuba-innhold er svært krevende å jobbe med, og derfor er det vanligst å bruke flytende voks med en lavere andel carnuba.
Hyllene i båtutstyrsbutikkene er velfylte av ulike båtpleieprodukter. Vår erfaring er at man bør kjøpe produkter fra anerkjente produsenter (siden de stort sett inneholder de samme virkestoffene) og holde seg til en og samme produktfamilie fra én produsent. Disse er tilpasset hverandre, og man unngår uheldige kjemikaliekollisjoner.
Rengjøring viktig
Første trinn i vårpussen er en skikkelig rengjøring av båten. Flaten som skal poleres og vokses må være så ren som mulig for oppnå et godt resultat.
- Ny, velholdt båt:
Dersom båten fortsatt er rimelig blank og fin, holder det med en grundig vask med mild såpe.
- Skitten og gulnet gelcoat:
Du bør bruke en gelcoatrens dersom båten er blitt litt gul. På en nyere båt vil den lille renseeffekten i polishen være tilstrekkelig.
Slik går du frem
Vi har denne gangen valgt å benytte Selacleans båtpleieserie under vårpussen på vår reportasjebåt. Fremgangsmåten vil være stort sett den samme ved bruk av tilsvarende produkter fra andre leverandører.
- RUBBING: Grovheten på slipemidlene er inndelt i kategorier der 0,4 er grovest, 0,3 og 0,2 i mellomsjiktet, mens gelcoatrens vil tilsvare 0,1 med ultrafine slipemidler.
- PÅFØRING: Vi brukte en rondellmaskin. Siden gelcoaten var ren og ikke krevde grundig rens, kunne vi begynne direkte med polish. Alternativt ville vi ha brukt gelcoatrens med minimalt innhold av slipemidler og følgende fremgangsmåte:
Begynn med en myk pute på rondellen og bruk så lavt turtall som mulig. Da reduserer du varmeutviklingen og unngår å lage brennmerker. Fordelen med den roterende maskinen er paradoksalt nok at den utvikler varme og øker effekten på rensen eller poleringen. Rensen kan også brukes på en eksentermaskin, og vil som regel rense nok til at bruk av rondell ikke er nødvendig.
TIPS: Spray på litt vann på puta før du legger på en strek med gelcoatrens. Et godt triks er også å vaske puta ofte. Spray også litt vann på skroget for å smøre før du setter i gang å rense.
- POLERING: Fukt poleringssvampen. Da trekker den ikke så mye middel til seg, og legger et tynt lag slik at det blir lettere å fjerne. En klassisk feil er at man legger på veldig mye polish som blir mer arbeidskrevende å fjerne. La polishen tørke og fjern den med en myk og tørr poleringsklut.
- FORSEGLING MED VOKS: Selv om poleringen har voks i seg og gir en viss beskyttelse, vil man oppnå den mest varige beskyttelsen ved å forsegle overflaten med en voks. Vi brukte gelcoatforsegler som påføres i et tynt lag som skal tørke i 15 til 60 minutter. Deretter poleres den av med en tørr poleringsklut.
DETTE TRENGER DU:
- Gelcoatrens
- Polish
- Flytende voks
- Eksentersliper (eller rondell)
- Puter (mykhet avhengig av gelcoatens tilstand)
- Svamper
- Mikrofiberkluter
TIPS: Mikrofiberkluter fjerner partikler bedre enn en vanlig vaskefille. Vær oppmerksom på at grove kluter (som man gjerne får kjøpt i dagligvarebutikker), lettere lager merker enn kluter beregnet for bilpolering og andre lakkerte flater. Klutene kan vaskes i vaskemaskin – men ikke bruk tøymykner. Med en god mikrofiberklut går jobben lettere enn med for eksempel bomullstwist.
Oksiderte flater
Oksidering av gelcoat er en større utfordring. Når den beskyttende voksen er borte, er gelcoaten fritt vilt for naturen som sakte men sikkert matter ned overflaten som blir ru og porene åpnes slik at smuss kan sette seg godt fast. På oksiderte flater, anbefaler vi følgende fremgangsmåte:
Rubbing i stedet for rens:
Avhengig av hvor ille utgangspunktet er, må man bruke midler med slipeeffekt og hardere puter. Har oksideringen gått veldig langt, kan det være smart å våtslipe med 2000-papir. Men vær oppmerksom på at all behandling med slipemidler (rubbing, smergelpapir m.v.), tærer hardt på gelcoatsjiktet, som ikke er mer enn ca 0,3-0,8 mm tykt.
- Start med den mildeste rubbingen. Er ikke det tilstrekkelig, går du opp et hakk på grovheten på slipemidlene. Vær oppmerksom på at du jo grovere rubbing du bruker, desto lettere får du ”kjørebaner” etter poleringsmaskinen. Du har tre typer puter (pader) å velge mellom på rondellen. En myk variant (svart), en middels (hvit) og en grov (gul).
- Dersom du må ty til den grove puten og en grovkornet rubbing, må du avslutte med å gå over med en mykere pute og en mildere rubbing for å gjerne sporene fra den forrige operasjonen.
- Områder som er kraftig oksidert kan våtslipes med 2000-papir før du rubber og gradvis trapper ned grovheten på rubbingen for å fjerne slipestrekene.
OBS! Vær veldig varsom med rubbing på fargede flater.
Nano og carnuba
Vi har tidligere slått fast (Båtmagasinet 7/2011) at det er to dominerende leverandører av nano-baserte båtpleiemidler i Norge, nemlig TCnano og Holmenkol. Nano-produkter har den egenskapen at middelet trenger dypere inn i gelcoaten og forener seg med den. Ved gjentatte behandlinger over år vil dette sjiktet gi bedre og bedre beskyttelse.
Voks legger seg derimot som en hinne som forsegler gelcoaten, men denne hinnen slites bort gjennom året. I begge tilfeller må båten rengjøres gjennom sesongen.
Stort sett alle høykvalitets voksprodukter inneholder carnuba som er et naturprodukt og blir betraktet som verdens hardeste og klareste naturlige voks. Andelen av carnuba avgjør hvor god voksen er, men også prisen. En krukke med hardvoks som har høy andel carnuba koster fort 1.000 kroner eller mer.
OBS! Det er ikke alle vokser som kan legges oppå nano-behandlete overflater. Ikke alle typer voks forener seg med ulike polisher heller. En del rubbingprodukter har silikon i seg, slik at voksen ikke fester seg. Du bør derfor bruke silikonfri rubbing.
TIPS: Bruk produkter som er tilpasset hverandre fra en og samme produktfamilie. Det du rubber med, avgjør hva du kan vokse med.
Valg av vaskemiddel gjennom sesongen
En god grunnbehandling med rens, polish og så voks, danner grunnlaget for et varig godt resultat. Men minst like viktig er renholdet gjennom sesongen.
TIPS: Vask ofte, men med skånsomme såper!
Siden det beskyttende vokslaget på båten hovedsakelig består av fett, vil fettløsende vaskemidler bryte ned vokslaget raskere og jobben du gjorde om våren være bortkastet.
Det finnes mange produkter på markedet som rengjør effektivt, og ett av dem er Zalo. Men Zalo er også ekstremt fettløsende og vil derfor også være med på å fjerne det beskyttende vokslaget på båten.
TIPS: Bruk en båtshampo (eller bilshampo) med voks når du skal vaske båten gjennom sesongen.
Enkelt sagt: Feil såpe sliter på poleringen, riktig såpe vedlikeholder den. De fleste produsenter av båtpleieprodukter har såper som er tilpasset produktserien. Hvis en vil ha noe igjen for pengene en har brukt på poleringen, er det fornuftig å vaske riktig. Vasker du med riktig såpe, og vasker på riktig måte, har du minimal slitasje på gelcoaten.
TIPS: Følg doseringsrådet fra produsenten. Da får du riktig blandingsforhold, og shampoen varer lenger. Det er små mengder såpe som skal til – ofte ikke mer enn et par korker i ti liter vann.
Råd for båtvasken
Det er fristende å gjøre båtvasken i solskinn og finvær. Men det ideelle er å gjøre jobben når det er overskyet – for å unngå at såpen tørker. Dersom du vasker båten i tørt vær, er det viktig å spyle båten godt med ferskvann, og vask kun små områder om gangen for å unngå at såpen tørker. Vasker du i stedet når det er overskyet og ikke for varmt, får såpen virke lenge og man er sikrere på å få bort alle såperestene.
TIPS:
- Unngå å vaske solvarme flater.
- Unngå direkte sollys.
- Bruk mye vann.
- Ikke la såpe tørke.
- Lett regnvær er ideelt vaskevær.