Nr 3 2013
Vaagen Boats AS: Hanne Marit mot strømmen
Etter 30 år med båtbygging, har Vaagen Boats AS utenfor Molde tatt en beslutning: De skal bygge båter i Norge, satse på skreddersøm og godt håndverk – med en kvinne ved roret.
TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
ILLUSTRASJONER: STEINAR ALVESTAD
Hanne Marit Leikvoll (26) har tatt plass i lederstolen i det moderne båtbyggeriet på Aukra nordvest for Molde. Nede i hallen er en redesignet Vaagen 42 under bygging. På tegnebrettet ligger planene for den lille styrhusbåten Vaagen 660 klar, og Vaagen 42 i både kombiversjon og coupé-utgave er ferdigdesignet. Men hva er det som gir Aukra-folket slik tro på fremtiden? Og hvor finner en ung kvinne og småbarnsmor drivkraften til å gå inn i en bransje som lenge har slitt på luggeføre?
Tror det snur
– For det første så tror vi at markedet er på vei til å snu, forklarer Hanne Marit, og fortsetter.
– Dernest så vet vi at det finnes folk som setter pris på kvalitet. Vaagen 42 er dessuten en tidløs båt. Så vi håper at folk ser kvaliteten og ikke minst allsidigheten som er innbakt i en Vaagenbåt.
– Jeg har alltid hatt en trang til å produsere og drive med håndverk. På hobbybasis har jeg snekret og pusset opp hus i en årrekke, inkludert mitt eget. Båtbygging har litt av alt, og man må kunne veldig mye – om alt fra plast til trearbeid, motorteknisk og strøm. Det passer meg som hånd i hanske. Da jeg begynte hos Vaagen jobbet jeg i produksjonen, og fikk etter hvert ansvaret for salg og markedsføring. Fra 1. februar i år ble jeg ansatt som daglig leder. Det er ikke mange damer i slike stillinger i båtbransjen, men jeg har ingen betenkeligheter med å være kvinnelig leder for seks menn. Jeg synes mannfolk er enklest å jobbe med. De kaller en spade for en spade og vesentlig mindre intrigemakere enn de dramatiske damene, sier Hanne Marit med et smil.
– Jeg ser helt klart for meg en fremtid i båtbransjen og at jeg kan få pensjonere meg fra Vaagen en dag, sier Hanne Marit optimistisk.
Presenteres i april
Vaagen Boats AS springer ut av Vågen Båtbyggeri som brødrene Jan og Malvin Knutsen startet i 1983. Den gangen var det trebåtbygging som var hovedvirksomheten, og nysgjerrighet på nye teknikker førte dem tidlig i kontakt med kaldbaking og epoxy. Men i 1999 måtte selv de stridige trebåtbyggerne innse at trebåten ikke bar inn i fremtiden. Trefiberarmerte plastbåter ble erstattet av glassfiberarmerte, og Vaagen 40 ble etter hvert en realitet. Basert på en Norline 36, som senere er utviklet fra utgangspunktet langt forbi gjenkjennelighet – og som nok en gang har gjennomgått en omfattende produktutvikling. Resultatet sjøsettes som Vaagen 42 Fly og presenteres under båtmessen Dra til sjøs i Bergen i april. Etter konkursen i 2008 er driften omstrukturert og flere investorer er inne på eiersiden.
– Vi har god økonomi og sterke krefter bak oss, og derfor kan vi også satse som vi gjør nå, sier båtbygger Jan Knutsen som skal vie seg til produktutvikling mens Hanne Marit tar seg av den daglige driften.
– Vi ferdigstiller 42 Fly nå, og hardtopversjonen vil også være klar i løpet av året. Combi-versjonen ligger litt lenger frem i tid, mens den lille styrhusbåten Vaagen 660 vil komme på sjøen i løpet av året. 660-modellen kommer vi til produsere i Litauen. Vi har også lagt vekt på å utvikle produkter for andre nisjer der vi kan bruke vår plastkompetanse, blant annet førerhus til kraner, noe som gir oss flere bein å stå på og som gjør oss bedre rustet til å takle konjunkturer, avslutter Jan Knutsen.
FAKTA: VAAGEN BOATS AS
Grunnleggere: | Jan og Malvin Knutsen |
Grunnlagt: | 1983 |
Sted: | Aukra ved Molde |
Antall produserte båter: | 40 |
Modeller: | Vaagen 42 og Vaagen 660 |
Antall ansatte: | 7 |
Omsetning: | 5.800.000,- |