Nr 7. 2012
Gjør det selv: Slik skifter du skroggjennomføringen
Når sjekket du skroggjennomføringene på båten din sist? De lever nemlig ikke evig. Her er noen enkle tips om hvordan du fjerner den gamle og setter inn en ny.
TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN TEKNISK KONSULENT: TORE CHR. HALVORSEN
Taktmann Geir Tørmoen er blant dem som kanskje oftest ser følgende av dårlig vedlikehold av skroggjennomføringer. Han viser oss to bilder fra en skroggjennomføring i en Viksund 330 St Cruz fra 1998, hvor inntaket i toalettet gitt tvers av på innsiden etter kun 13 års bruk. Båten ble mye vannfylt, men gikk ikke ned nærmest ved en tilfeldighet. Metallet var så morkent at delen som gikk gjennom skroget rett og slett brøt tvert av da den skulle fornyes. Båten kunne lett ha havnet på havets bunn som en følge av dette.
-Som man kan se på bildene, er bruddflatene kobberfarget. Dette er et eksempel på at legeringen, som ofte brukes i slike gjennomføringer, fullstendig svekkes på grunn av tæring, og det faktisk uten at så mye av materialet forsvinner. Med andre ord, en skal vite at en skroggjennomføring kan se helt bra ut uten å være det, sier Geir Tørmoen og oppfordrer alle båteiere til å sjekke sine skroggjennomføringer nøye og ofte. På innsiden kan det foregå tæring uten at det synes på overflaten. Skinnet kan bedra.
Den erfarne takstmannen Geir Tørmoen påpeker noe viktig. Vi formidler gjerne budskapet videre, for vi har lett for å glemme skroggjennomføringene. De lever sitt eget liv der i bunnen av båten og vi regner med at produsenten gjorde en solid jobb da båten ble bygget. Og som oftest sitter de så forbasket trangt og kronglete til, så vi stoler helst på at det holder. Husk at en unnlatelsessynd kan bli både skjebnesvanger og kostbar. En skroggjennomføring ofte messing, kobber eller en legering har ikke evig liv. Riktignok kan du kanskje leve relativt bekymringsløst i noen år fra båten var ny, men så kan de utsettes for galvanisk tæring, litt avhengig av hvor utsatt gjennomføringen er, om den for eksempel kommer i berøring med vann eller på annen måte står utsatt til.
Kritiske punkter
Du skal ikke være forsker for å forstå at alle skroggjennomføringer representerer kritiske punkter på et skrog. Svikter gjennomføringen ser sjøvannet raskt sitt snitt til å flomme inn. Sånt kan hende du ikke oppdager før det er for sent. Det gjelder med andre ord ikke å utsette seg for farer. Det gjør du ved jevnlig vedlikehold og ettersyn. Ved minste mistanke om materialtretthet eller brudd; sett inn nye!
Gjør jobben på land
Inspeksjon av skroggjennomføringene gjør du helst mens båten ennå ligger på land. Fra utsiden skal du forvisse deg om at den ytre ringen er fin og hel og at tetningsmassen rundt den holder, ja nettopp, helt tett. Innvendig inspeksjon kan være noe mer komplisert fordi de ofte sitter trangt til. Den enkleste formen for inspeksjon er å sparke på dem med foten eller forsiktig slå med en gummihammer. I tillegg må du få tak i håndtaket på kuleventilen og forvisse deg om at den lett lar seg åpne og lukke. Ofte er det nettopp kuleventilen som er problemet. Det hjelper ikke at selve skroggjennomføringen virker hel og solid om selve ventilen slår seg vrang når den skal lukkes.
Fy-fy med vinkelsliper i båten
Første utfordring er å få ut den gamle gjennomføringen. Skulle det vise seg at skroggjennomføringen enkelt lar seg skru ut fra innsiden, er det selvsagt ingenting i veien for å gjøre det, men vi tviler på at du har sånn flaks. En rørtang får du knapt plassert rundt gjengene, og trolig får du heller ikke sving på den. Har ventilen stått urørt i 10-15 år kan du også være ganske sikker på at mutteren ikke vil rikke seg så mye som en millimeter. Dermed forlater vi rørtangteorien.
Det neste du kommer på er vinkelsliperen, for den gjør jo det meste av jobben selv, vel og merke om du får plassert skiva i strategisk posisjon. Vi advarer medén gang; ligg unna. Trolig får du ikke godt tak på et så farlig verktøy så langt nede i båten, for den skal for all del ikke opereres med én hånd. Og det viktigste; det hører ingen steds hjemme med en vinkelsliper som avgir gnister i et miljø hvor olje, diesel og eller bensin befinner seg. Ligg langt unna det.
Gjør jobben fra utsiden
Gjør livet lett for deg selv. Ta hele jobben fra utsiden. Her sitter ringen eller falsen som presser inn mot skroget. Det er jo den som dannet motholdet og gjør det mulig å stramme fra innsiden. Fjernes denne ringen, er det jo fri bane til å presse resten av gjennomføringen inn i båten. Nå tenker du kanskje at det er umulig å fjerne en tettsittende ring uten å skade skroget rundt. Prosessen er mye enklere enn du tror. Vi vil foreslå to muligheter.
1)Bruk en kappeskive med et grovt sandpapir som er beregnet på plast (hvis skroggjennomføringen er laget av armert plast) eller messing. Kjøp en grønn slipeskive med korning 16 eller 36. Grønnfargen indikerer at den er beregnet på metall. Legg skiva flat over ringen og puss forsiktig. Er ringen i metall vil det sprute gnister. Pass på at du ikke skader egen eller andres båt. Dekk gjerne til installasjonen på innsiden av båten med et vått håndkle og også i det området hvor gnistene spruter. Slipekorn har lett for å brenne seg fast der det treffer. Med kappeskivemetoden skal du ikke bruke mye kraft og tid på å slipe ned ringen.
2)Metode nummer to er vel så enkel. Sett et konisk bor i en drill som kan kjøres med sakte fart og som har et godt håndtak som gjør det mulig å holde igjen. La det koniske boret jobbe i overgangen mellom hullet og ringen, slik at røret som går inn i båten fra den utvendige falsen til slutt slipper taket. Er falsen fjernet, kan røret skyves inn i båten. Enkelt og greit. Vi sier ikke at alle skroggjennomføringer kan håndteres fra utsiden, men påstår vi 90 %, er vi ikke langt unna sannheten. Gjør det enkelt for deg selv.
Sett inn den nye
Når du står igjen med et åpent hull rett inn i båten, er det viktig at du tar en liten rengjøring og pussejobb. For å få ny sika til å sitte, må det være pusset rent helt inn til gelcoaten. Kjøp en ny skroggjennomføring som er mellom 0,5 til 1 mm mindre enn åpningen, slik at du slipper å presse den inn og for å få plass til rikelig med sika for å oppnå full tetting av eventuelle lufthull. OBS; det er svært viktig at det ikke er luftbobler mellom skroget og gjennomføringen.
Vri så den nye gjennomføringen med Sika 295 inn i skroget og skru delvis til for hånd fra innsiden. Du kan så gjerne vente en dag, i alle fall en del timer, før du skrur stramt til. Sikaen må få tid til å herde. Når du så skrur til blir tetningsmassen som en gummipakning.
Har du først skiftet ventil eller skroggjennomføringen, kan det være fristende også å skifte slangen videre. Da må du for all del huske å kjøpe slange i et gummimateriale som er beregnet på båt. Ikke PVC, de blir stive i kulda og har lett for å sprekke. Alle slanger på gjennomføringer som står under vannlinjen skal ha doble slangeklemmer. Det er viktig og en av forutsetningene for CE-merking. Bruk syrefaste slangeklemmer og sett de diagonalt 180 grader, slik at begge er lette å stramme til. Overflødig Sika både ute og inne kan lett skjæres bort med en kniv.
Kompositt er best
Det finnes skroggjennomføringer i mange varianter og materialer. Messing er det mest vanlige, men de siste årene både armert plast og kompositt kommet for fullt. Kompositt er et råsterkt materiale. De er riktignok dyrere enn alt annet, men likevel sterkt å anbefale. Materialet blir ikke påvirket av sollys, og tåler alle væsker, bensin, diesel og septik .