Nr 7. 2012
Slik tar du vare på kalesjen - Tett i toppen
En båtkalesje skal leve i 10 år. Stell den godt og den vil leve mye lengre enn det. Her er de beste tipsene.
TEKST OG FOTO: TROND J. HANSEN
En ny kalesje er en stor investering. Hvert år du forlenger levetiden betyr penger spart. Men det er flere gode grunner til å ta vare på kalesjen. Det er ikke særlig hyggelig om den lekker, eller om glidelåsene er kranglete. Det er heller ikke noe særlig om vinduene er grå og vanskelig å se gjennom. En skitten kalesje på en ellers velstelt båt ser ikke bra ut. Det er som å gå i selskap nystriglet, men med fettflekker på dressjakken.
Det finnes et helt hav av produkter for stell av kalesje. Det kan godt være at det finnes fabrikater som er like god, eller bedre, enn dem vi har nevnt. Prøv deg gjerne frem for å finne de produktene som passer deg best. Mange av tipsene kan også brukes til andre tekstiler – enten det er trekk til styrekonsoll, biminitopper eller sjøklær.
Vekk om vinteren
Dersom kalesjen ikke er stelt før sesongen tar til, så er det ikke sikkert det blir gjort i det hele tatt. Sørg for at den er vårklar når båten er det. Bruker du ikke båten hele året, vil vi anbefale at du tar av kalesjen om vinteren. Har du lagt en presenning over er det lett for at det danner seg kondens under. Det kan bety jordslag, og det er krevende å få bort. Du kan også risikere at kondensen fryser og sprenger sømmene.
Når du tar av kalesjen bør den vaskes før den stuves bort. Da er det lettere å få bort skit og smuss, og du har litt mindre arbeid når vårpussen tar til. Det er viktig at kalesjen er helt tørr når den lagres, og den skal også lagres på et tørt sted. Om ikke er det stor fare for jordslag. Sørg også for at vindusfolien ikke ligger i brett under lagring, da er det mye lettere for at de sprekker.
Nye sømmer
Om du ikke ønsker å gjøre kalesjejobben selv, kan du få fagfolk til å gjøre det. Det finnes en rekke kallesjemakere og seilmakere som utfører stell og vedlikehold. Sømmene har som regel kortere levetid enn stoffet. Det er særlig solen som kan slite på sømmene. Om du opplever at sømmene begynner å gå opp, noe som typisk kan skje etter 5-7 års bruk, koster det ikke så mye å få den sydd den opp igjen. Det legges da ny søm over de gamle. Ikke prøv å gjøre dette på Singeren hjemme.
Også vindusfoliene har normalt kortere levetid enn kalesjeduken. Etter noen år blir de grå og du kan risikere at de begynner å sprekke. Det kommer av nedbryting fra UV-strålene i solen. Det koster heller ikke så mye å få en kalesjemaker til å sette inn nye vindusfolier. Dersom du skal få fagfolk til å utføre arbeidet, kan det være smart å levere den inn om høsten. På våren har de travle dager, og det kan ta lengre tid å få arbeidet utført.
Visuell inspeksjon
Det første du bør gjøre når du skal stelle kalesjen, er å foreta en visuell inspeksjon, både av selve kalesjen og av bøylene. Se etter at sømmene er hele og at det ikke er skade på vindusfoliene. Sjekk at kalesjestrammere og kalesjestrikk i gummi ikke er morken. Om så er tilfelle skifter du dem lett. Se også etter at kalesjebeslag, festeknapper eller trykknapper er skrudd godt fast til båten. Ta eventuelt ut skuene og sett dem inn med ny Sikaflex eller tilsvarende.
Vask
Du bør vaske kalesjen hvert år, gjerne også noen ganger gjennom sesongen. Vanlig smuss er ganske lett å få bort. Fjerning av jordslag og grønske er mer krevende. Det greieste er om du kan ta kalesjen hjem og legge den i bløt i badekaret. Bruk lunkent vann, cirka 30 grader. Vi har ikke badekar, og pleier i stedet å legge den ut på kaien og arbeide med den der. Det finnes et meget stort utvalg av spesialmidler for kalesjevask. For vanlig rengjøring er vår erfaring at Biotex fungerer utmerket. Det koster også mye mindre enn spesialmidler. Ren grønnsåpe kan også brukes til rengjøring.
Vask kalesjen grundig med en svamp og spyl den godt med ferskvann etterpå. Områder som er ekstra skitten kan du behandle med en myk børste. Ikke bruk stiv børste, det kan skade duken i kalesjen. Til fjerning av jordslag og grønske finnes det forskjellige jordslagfjernere. Vi har prøvd det meste, men ennå ikke funnet vidundermiddelet. Likevel er det ikke håpløst, det tar bare litt tid. Bruk middel for jordslagfjerning og arbeid med små områder av gangen. Bruk en myk børste til arbeidet. Det er viktig at du aldri bruker kjemiske midler eller syntetiske vaskemidler som for eksempel Zalo. Det nøytraliserer impregneringen og gjør det vanskelig å få ny til å sitte. Selv om det kan være fristende så skal det ikke brukes høytrykksspyler, det vil skade duken. Det er viktig at kalesjen spyles godt med ferskvann etter rengjøring. Det tar litt tid å få ut alle såperestene. Når vasken er gjort tørkes kalesjen før den impregneres. Her skal du unngå hurtigtørking i høy temperatur. Setter du byggtørkeren på kalesjen risikerer du at den passer til jolla i stedet.
Måkeskitt
Måkeskitt er en skikkelig kalesjedreper. Skit som blir liggende skader duken, det er kraftige saker måkene legger fra seg. Dersom du ligger i en havn med mye måker, eller andre sjøfugler, vil vi anbefale at du setter opp en måkejager. Båtutstyrsforhandlerne har ulike løsninger, eller du kan finne på noe selv. Uansett så bør måkeskitt fjernes så raskt som mulig. Fersk skitt fjernes greit med saltvann, bruk en myk børste. Spyl etterpå med ferskvann, saltvann som tørker kan skade kalesjeduken. Gjenstridig fugleskitt fjernes med Biotex eller kalesjevask.
Impregnering
Du vil raskt se om kalesjen trenger å impregneres. Trekker vannet inn i duken er det på tide å impregnere. Dette ser du ved at duken får en mørkere farge når den utsettes for vann. Om vanndråpene derimot preller av og renner nedover duken, er den bra og du kan kanskje utsette impregneringen. Fremgangsmåten for de ulike produktene kan være litt forskjellig. Noen pensles på med en stiv pensel, andre påføres med svamp eller sprayes på. Om du bruker et middel som sprayes på, så er det smart enten å gjøre det i garasjen eller på en vindstille dag. Bruker du en stiv pensel for påføring åpnes porene i stoffet litt og middelet trenger bedre inn i duken. Vi anbefaler å ta kalesjen av båten, om ikke blir det lett for at man søler impregneringsmiddel på båten. Legg den gjerne ut på kaien og jobb med små områder av gangen. Unngå å påføre impregneringsmiddel på vindusflatene. Det er lett for at impregneringsmiddel som ikke har trukket inn i stoffet renner nedover båtsiden og lager flekker som er vanskelig å få bort. Det kan ofte være lurt å sette kalesjen på plass mens den ennå er fuktig. Når impregneringsstoffet tørker kan kalesjen krympe litt og være vanskelig å få på plass. Du skal heller ikke utføre impregnering midt i solsteiken, eller om det er veldig varmt.
Vi har gjennom årene prøvd ulike produkter for impregnering av kalesje. De fleste produktene har fungert rimelig godt. Likevel vil vi fremheve Acapella som et godt middel. Påføres med en hard pensel. Ikke bruk ”billigpensel”. De slipper børstehår som lett klistrer seg fast til duken. Du skal heller ikke påføre mer enn det som er angitt i bruksanvisningen, da blir det lett mye griseri. Acapella er ikke det enkleste produktet å jobbe med, men altså veldig effektivt. Vår kalesje var helt vanntett i flere år. Det som er litt spesielt med impregneringen fra Acapella, er at den leveres med forskjellige farger; oransje, blå, rød eller klar. Bruker du med farge frisker det opp fargen på kalesjen. Men prøv først på et lite området for å se om fargen stemmer. Om ikke kan du bruke klar impregnering. Den er relativt dyr, kr 349,- (hos Maritim) for en boks som rekker til 4 kvadratmeter.
Tette sømmer
Selv om duken ellers er tett, kan du risikere at det trenger vann gjennom nålestikkene i sømmene. I utgangspunket er det benyttet en tråd med bomull ytterst. Den har den egenskapen at den utvider seg når den blir våt, og dermed fyller ut nålehullene. Likevel er ikke sømmene alltid tette. Vi har god erfaring med å bruke fett på sømmene. For eksempel bivoks eller fettstift for tetting av glidelåser på tørrdrakter. Slikt får du i butikker som selger dykkeutstyr. Vi har også tidvis brukt Lypsyl på tråden, noe som har fungert bra. Et annet middel vi har god erfaring med er Plastiseam fra Performix (som også lager Plasti Dip). Stoffet påføres sømmene og gjør dem tette, samtidig som de er UV-beskyttet. Stoffet er transparent og svært elastisk, lett å påføre. Fungerer også meget bra på sømmene i sjøklær. Kommer i liten flaske på 60 ml eller i større boks. Den lille vil være tiltrekkelig for de fleste av oss. På nylontelt har vi god erfaring med å stryke et tynt lag med kontaktlim på sømmene. Dette blir ikke særlig pent, og anbefales ikke på selve kalesjen. Imidlertid kan det fungere bra på presenninger, sjøklær og kalesjer i presenningsduk. Dersom sømmene begynner å gå opp, bør du få kalesjen sydd på nytt. Er det bare et lite område kan du sy selv for hånd. Bruk seilmakerutstyr og tråd med fett. Vi har pleid å bruke vanlig takletråd, som er sterk og satt inn med fett. Takletråd kommer i ulike tykkelser og i forskjellige farger.
Klar sikt
Er vindusfoliene sprukket eller veldig slitt bør du skifte dem. Er de derimot bare skitten vil enkel rengjøring gjøre underverker. Du kan bruke vanlig vindusspray (for eksempel Jif) og tørke godt med mykt papir eller en myk duk. Ikke bruk Zalo, det legger igjen en hinne. Vi har prøvd Marin Clean kalesjeruterens. Rutene ble veldig rene og samtidig myke og smidige. Etterlater seg heller ingen hinne. Koster kr 109,- (hos BestMarin) for en flaske på 100 ml. Det høres relativt dyrt ut, men du skal bare bruke en spiseskje til 1 liter vann. Da har du en flaske lenge. Har du fått saltvann på kalesjeruten anbefales det at du spyler den ren så snart som mulig.
Glidelåsene
Glidelåsene er ofte det første som går i stykker på kalesjen, selv om dagens glidelåser i nylon er mye bedre enn det som ble brukt tidligere. Går glidelåsen tregt er det lett for at man bruker mye krefter, noe som både kan ødelegge selve glidelåsen og sømmene som holder den. Det er dessuten fryktelig irriterende å fomle med en gjenstridig glidelås. Saken er å smøre den. Den enkleste er rett og slett å bruke en stearinlys-stump. Fungerer som bare det. Et tips er å varme glidelåsen litt med en hårføner og deretter smøre med stearinlys. Da legger stearinen seg fint i glidelåsen. Lypsyl fungerer også meget bra. Låsen glir som bare det etter en runde med lebepromade. Andre produkter som fungerer godt er bivoks, parafinolje eller rett og slett gul glider for ski. Ikke bruk klister! I butikker som selger dykkerutstyr eller tørrdrakter for seilig/padling kan du kjøpe en spesiell fettstift for smøring av glidelåser. Noen av produktene som selges er MC Nett Zip Tec og Max Wax. Marin Clean har en glidelås- og skinnespray. Et produkt som er spesialutviklet for bruk på blant annet kunststoff- og metallglidelåser. Fungerer som glidemiddel for det meste i båten. Pris kr 159,- for en sprayflaske (hos BestMarin). Silikonspray eller andre tyntflytende midler skal du ikke bruke.. Kanskje virker det bra med en gang, men dårlig etter en stund. Det hefter skitt og støv.