Nr 7. 2012
Verdens forunderlige farkoster - Verden rundt på sol
Verdens heteste solenergibåt er for tiden på reklameseilas verden rundt. M/S Tûranor Planet Solar er navnet på den 31 meter lange og 15 meter brede katamaranen fra Sveits.
TEKST OG FOTO: ARNE SPÅNGBERG
Vi observerer båten ved Harbour front i Singapore. Den forunderlige farkosten trekker mange nysgjerrige. PR-sjefen, Rachel Bros De Puechredon inviterer om bord. Fartøyet har plass til 40 passasjerer og et mannskap på fire.
Akterdekket er dekket av solceller. Flaten kan økes og minskes i takt med energibehovet. Maksimalt kan 537 kvm benyttes, og da eksponerer de 38000 solcellene sollyset.
Gikk nesten tom
Rachel forteller om en vanskelig situasjon utenfor Vietnam der fartøyet seilte rett inn i et uværsområde med storm og tåke i to uker. Energien ble dramatisk tappet.
-Vi bestemte oss for å dra inn i Mekongdeltaet og vente på bedre vær. Vi kunne ikke risikere å bli liggende strømløse der ute i det ville havet, sier hun.
Skroget på babord side er tydeligvis en favorittplass til sjøs. Her sees også fartøyets elegante ”organiske” linjer tydelig.
- Tanken er at pongtongene skal stikke inn i bølgene.
Strømmen produseres i 8,5 tonns litiumsbatterier. Den maksimale effekten er 120 kW. Gjennomsnittsforbruket er 20 kW, fordelt på tre som er beregnet på forbruk og 17 på motorene.
Det er to fremdriftssystemer som aktiviserer to fem bladers propeller. Båten oppnår en toppfart på 11,4 knop og marsjer på 7.
”Solkraften”
Navnet Tûranor er hentet fra Toikens ”Saga om ringen” og betyr vel omtrent ”solkraften”. Dette er verdens første båt som behersker jordomseiling ved hjelp av solenergi. Hensikten med turen, som ble innledet i september 2010 i Monte Carlo, er å vise mulighetene med solenergi. Turen gikk så over Atlanterhavet, gjennom Panama og over Stillehavet frem til Singapore.
-Reisen har gått langs solfylte ekvator med strandhugg på alle kontinenter. Målgangen beregnes i mai 2012 i Monte Carlo. Etter Singapore blir det Phuket, Abu Dhadi og Rødehavet.
-Fartøyet er bygget etter en idé av den sveisiske ingeniøren Raphael Domjan ved Knierim Yacht Club i tyske Kiel og ble sjøsatt våren 2010. Prosjektet har kostet nesten 12 millioner euro og er for det meste sponset av det sveisiske holdningsselskapet Rivendell som satser stort på solcelleprosjekter og annen fornybar energi.