Nr 8 2012
Futurisk ekstase over kjølen
Fremtidens fritidsbåt er uten ratt. Båtmagasinet opplevde et pirrende møte med fremtiden på Volvo Pentas testbase i Göteborg.
AV AMUND RICH. LØKEN
Den er kanskje ikke så lang, men lengden er jo ikke alt. Den strutter av lyst og reagerer spontant ved berøring. Hånden ligger lekende over. Du drar den litt den ene veien. Plutselig reagerer hun av vellyst. Hun legger seg mykt over på det våte underlaget. Så den andre veien. Det samme skjer igjen. Et litt mer bestemt drag rett forover, og hun heiser seg, skyter fart og gir fra seg lyder av velbehag. Samspillet er perfekt. Det skal ikke så mye oppvarming til før vi mestrer. Men vipps. Før vi vet ordet av det er det hele over.
Rattet snart overflødig
Opplevelsen sitter lenge i, opplevelsen i førerstolen på Princess V45 hvor rattet er gjort overflødig og hvor styringen helt og holdent er overlatt til en liten joystick. Det var i 2005 Volvo Penta introduserte sin lekepinne, den noe oppsiktsvekkende Joysticken med docking-funksjonen. Med drev som kan manøvreres i alle retninger ble det å gå til og fra bryggen, gjerne sideveis, gjort til et imponerende syn for tilskuere uten kunnskap.
Etter nye år med forskning og utvikling har Volvo Penta i år tatt teknikken enda et steg videre og presenterer Joystick Driving og Autopilot – to funksjoner som skal bidra til å gjøre livet på sjøen enda enklere og kanskje også morsommere.
Teknologi foran lovverk
Nå er det i og for seg ingen nyhet at store båter blir styrt med joysticks. Flere av redningsskøytene har i mange år vært rattløse. Men fritidsbåter uten ratt er noe nytt. Det vil si, rattet kommer til å forbli i fritidsbåtene i uoverskuelig fremtid, men fra nå av vil flere og flere komme med joystick som supplement. Eller kanskje riktigere sagt, rattet vil bli et supplement. Det finnes ennå ingen ISO forskrifter på dette området, så her er teknologien i ferd med å stikke fra lovverket. Krav til nødstyring vil nok uansett bli opprettholdt.
Vår testbåt er utstyrt med det meste av årets nyheter fra Volvo Penta. Den bærer tydelig preg av at selskapets strategi klart går i retning av integrerte løsninger, fra førerplassen via elektronikken, ned til motor, under skroget til IPS eller bak på hekken til drev. I stadig sterkere grad er det totalløsningene som gjelder.
Integrert autopilot
Med den lille joysticken som ratt tilbyr svenskene også autopilot integrert i sitt EVC-system (Electronic Vessel Control). Den behøver du ikke lenger starte autopiloten separat. Finn kursen, aktiver piloten og kjør i vei. Du får svært god oversikt over kursen i et enkelt fargedisplay. Ved hjelp av en såkalt Shadow Drive tar autopiloten direkte over etter at du har gjort en midlertidig manuell kursendring. Joystick manøvrering krever at autopiloten er integrert.
EVC er Volvo Pentas felles elektroniske plattform. Den er fra grunnen utviklet for maritimt bruk og integrerer motor, releer, instrumenter, skjermer og mange smarte ekstrafunksjoner. I år lanseres den nyeste versjonen EVC-E, som i tillegg til autopilot også tilbyr e-Key Remote. Dermed er også båten, i likhet med bilen, blitt nøkkelfri. Med sin lille brikke kontrollerer skipperen alle båtens el-funksjoner, fra det å låse opp, sette på lys til å starte samtlige motorer med et lite grep eller ved å stryke den lille brikken over startpanelet.
Full batterikontroll
Med e-Key kan man også installere Volvo Pentas nye Battery Management System. Det er utviklet med sikte på en dramatisk reduksjon av antall komponenter og koblingspunkter og dermed også antall feilmuligheter. For båteieren betyr dette økt sikkerhet og kontroll. På førerplassen kan skipperen overvåke batteristatus.
Morgendagens førerplass
Volvo Pentas utviklere jobber intenst med utformingen av morgendagens førerplass. På «broen» skal store skjermer gi all informasjonen. Føreren står eller sitter i et ergonomisk riktig miljø med gir, gass og joystick i håndgrepene.
Vår Princess hadde ikke kommet så langt, selv om båten var utstyrt med mange av de systemer og funksjoner som vil være med inn i fremtiden, blant annet supplerende styring til det konvensjonelle rattet. Instrumentene og elektronikken var på plass, og ikke å forglemme de to nye D6-400-maskinene under dørken.
Mer av fremtiden møter vi inne i Volvo Pentas aller helligste. Det er her utviklerne driver frem modeller av hvordan et modulært førermiljø kan se ut – og fungere. Mye er inspirert av elektronisk integrasjon og ergonomisk utforming fra førermiljøene i moderne lastebiler og busser. Førerplassen i en båt kan gjerne sammenlignes med arbeidsplassen til yrkessjåføren. Den skal være sikker, ha maksimal utsyn, ha alle instrumenter lett tilgjengelig og utfordringen skal være slik at føreren kan forbli på sin post time etter time. Volvo Penta legger ikke skjul på at spisskompetansen fra andre av konsernets selskap kommer til sin nytte i utviklingsarbeidet.
– Her finnes mye inspirasjon å hente selv for båtindustrien. Det er naturlig at vi som leverandør av den viktigste komponenten i båtens energisystem er pådriver i arbeidet med å skape løsninger som gjør tilværelsen enklere og sikrere for både båtbyggere og båteiere, sier Anders Bondesson, designansvarlig hos Volvo Penta.
Selskapets visjon er i framtiden å kunne levere komplette, ergonomiske moduler der båtens drivsystem er fullt integrert med navigasjons- og kommunikasjonsinstrumenter og den øvrige elektroniske utrustning ombord.
Helhetlige løsninger
Den komplette Volvo Penta-båten vil vi nok ikke se, men selskapet tar sikte på et enda tettere samarbeid med båtprodusenter verden over. Kanskje vil produsentene stritte litt i mot, slik de gjorde da båtene skulle tilpasses IPS, men de ga etter da de så fordelene. Nå skal produsentene i følge Volvo Penta få oppleve stadig mer rasjonelle og enklere installasjoner. Tid er penger i en bransje hvor marginene stadig blir mindre.
På Volvo Pentas testsenter på Krossholmen utenfor Göteborg opplevde vi en forsmak på det som kommer. For oss som skal entre broen skal livet bare bli enklere.
Måtte det bare ikke bli så enkelt at vi glemmer det grunnleggende sjømannskapet, midt oppe i en herlig futurisk ekstase.
Ny motor skal tåle mer
Litt større og kraftigere enn den velkjente D6-370, men nykomlingen D6-400 skal ha saftige forbedringer. I forhold til dagens D6-370 har 400-versjonen en større turbo og en avstemt mekanisk kompressor. Den har en ladeluftkjøler med økt kapasitet til å håndtere gjennomstrømningen i kjølesystemet. Den har en ny varmeveksler og forbedret oljekjøling. Brennkammeret har endret design og injektorløsning er endret fra 370. Effektiv forbrenning fører til lavere utslipp. De oppgraderte motorene i D4- og D6-serien er utstyrt med en ny stempeldesign og ny software for å oppnå en optimal forbrenning. Motorene er utstyrt med en temperatursensor med alarmfunksjon ved bortfall av kjølevannet.
Volvo Pentas D4 og D6-serie er tilfredsstiller nå verdens strengeste miljøkrav for marine dieselmotorer, krav som må innfris innen januar 2013.
Bildene:
NY D6: Volvo Penta D6-400 med DPH Duoprop-drev.
FØRERMILJØET: Dette kan bli fremtidens førerplass i en fritidsbåt. Store skermer, ergometrisk utformet for stående og sittende kjøring, og alle funksjoner samlet i håndgrepene. Volvo Penta vil levere komplette, modulære løsninger, inspirert av sin egen bilindustri.
JOYSTICK: Rattet er overflødig med Volvo Pentas Joystick Driving. 1) Autopilot kursjustering. 2) manøvrering. 3) Joystick driving på og av.
AUTOPILOT: Volvo Pentas nye autopilot er integrert i EVC-systemet. Det starter automatisk og følger med når du beveger deg ut av kurs og automatisk drar deg tilbake.
NØKKELLØS: Volvo Penta lanserer nøkkelfri løsning. Med e-Key styrer du alt fra låser, lys til motorer.
STARTPANEL: Motorene startes med et lite trykk eler ved å la nøkkelbrikken gli over et enkelt startpanel.