utgave nr 12 1992
Volvo Penta duoprop DPX
"Duoprop High Performance"
En virkelig spennende nyhet kommer nå fra Volvo Penta, nemlig et duopropdrev DPX, som er beregnet for høyhastighets-båter. Drevet har fått en helt annen og langt bedre utforming enn de tradisjonelle duoprop-drevene.
Drevet ble første gang presentert på en båtmesse i Chicago i høst, men for det europeiske markedet har drevet vært holdt hemmelig, uvisst av hvilken grunn. Det nye drevet har imidlertid en rekke forandringer fra det tradisjonelle drevet. Undervannshuset er konstruert for store hastigheter (rundt 60 knop), powertrim og hydraulisk styring er forandret og forbedret, blant annet ved en såkalt "kick-up" funksjon. Det vil si at drevet vippes opp ved grunnstøting for at de skal bli minst mulig skade på under-vannshus og propeller. En funksjon som er vanlig på de fleste fritidsbåtdrevene, men ikke i High Performance-pakkene. Styresylinderne er montert på en gaffel fra akterspeilplata. Et system vi ikke kan huske å ha sett på noen andre hekkaggregat.
Duopropdrevet har eksosutløp både i underkant av den store kavitasjonsplaten og gjennom propellakslingene, hvilket fører til støyreduksjoner.
Det nye drevet leveres med gearutvekslinger på 1,59 : 1,
1,68 : 1 og 1,78 : 1. Stålpropeller er standard og fåes i tre forskjellige sett.