utgave nr 6 1993
Pioner Multi
Kan brukes til alt
Av Hans Due
Den har utrolig mange anvendelsesområder, den nye 16-fots båten til Pioner. Navnet Multi henspeiler på dette. Båten kan brukes til fiske, dykking, for skjærgårdshåndverkere, til redningsoppdrag, brannslukking, oppdrettsanlegg, oljevern og ikke minst som landstedbåt.
Over to år har det tatt å utvikle den nye l6-foteren Pioner Multi etter at Eivind Amble hadde den klar på tegnebrettet. De tekniske utfordringene har vært store, fordi båten skulle rotasjonsstøpes i polyetylen. Vi har prøvekjørt prototypen og ble imponert over sjøegenskapene.
Vi ble overrasket over å kjøre en båt med en totalvekt på nesten 500 kg, inkludert motor og fører, som gjør 24 knop med en 30 hk påhenger med standardpropell. Det var ingen merkbar planingsterskel, selv med to mann helt akterut og ingen last forøvrig.
Skroget er nærmest for en trimaran å regne akterut og en katamaran forut. Sidestabiliteten er meget god. Båten reagerer minimalt når du vandrer fra side til side, både under stilleligge og i planingsfart. Vi provoserte skroget så mye vi greide i krappe svinger, men det gikk som på skinner og vi klarte ikke å få båten til å hugge. Det eneste som skjedde var at propellen kaviterte i de krappeste svingene, noe man håper å kunne eliminere ved å senke hekkplaten noen få centimeter.
Innredningen er foreløpig helt ren. Det kommer styrekonsoll, langsgående benker og festemuligheter for dykkerflasker. Patenten for heving og senking av baugporten er fremdeles ikke helt ferdig. Her arbeides det med flere alternativer. Hydraulikk er en mulighet, men produsenten er opptatt av å holde prisen nede, så denne løsningen blir muligens for dyr. Wirer og sveiveratt er en annen mulighet.
Baugporten har forbausende stor oppdrift. En voksen mann kan bevege seg midtveis ut på porten før deler av den kom helt under vann. I krapp motsjø kan det skvette litt vann inn i overgang mellom port og skrog, noe som sannsynligvis blir eliminert når heve-/senkeanordningen er på plass og kan sette porten i spenn mot skroget.
Dørken er selvdrenerende, og nettopp denne løsningen er det som har skapt størst hodebry. Teknisk sett kunne hele båten vært støpt i ett, men behovet for avstivning mellom dørk og skrog eksluderer denne muligheten. Nå er dekket støpt for seg og montert på senere.
Båten skal Veritas-godkjennes, slik de andre Pionerbåtene er. Produsenten mener at passende motor for denne 16-foteren er fra 25 hk. til 50 hk.
Data
Lengde:4,78 m.
Bredde:2,00 m.
Vekt:ca. 380 kg.
Pris:ca. 30.000 kroner
Motor:25-50 hk. lang stamme
Produsent:Dynoplast A/S, Boks 48, 1601 Fredrikstad. Tlf: 69 31 81 90.