utgave nr 6 1994

Ryds 550 DC

Publisert Sist oppdatert
Vi prøvekjører: Ryds 550 DC

Amerikansk skrog

Takket være de mange amerikanske Sunbird-skrogene, er Ryds-båtene etter hvert blitt et ganske hyggelig bekjentskap hva sjøegenskaper gjelder. Og det er her den splitter nye daycruiseren 550 har sin styrke.

Av Hans Due

En 18 fots båt skal være godt planlagt og vel organisert om den skal fungere som en daycruiser med overnattingsmuligheter. Det gjør Ryds 550 DC, men bare såvidt det er. Uteplassen er ganske ordinær, med to enkeltseter ved førerplass og passasjerplass og en tverrstilt sofa akterut. Lugaren under dekk forut er imidlertid uhyre trang, og er neppe ideell for velvoksne mennesker.
Sjøegenskapene er gode på denne båten. Sunbird-skroget kommer godt til sin rett i hastigheter over 30 knop, og båten kan kastes inn i krappe svinger uten at den begynner å hugge eller at propellen kaviterer. Skroget reagerer fint på motortrimming, slik at man kan ligge og skli på de siste centimeterne av skrogbunnen på flatt vann, eller senke baugen for mykere gange i bølgesjø.
Man har følelsen av å sitte lavt nede og godt skjermet bak frontruten. En del av plassen i lugaren under dekk har måttet lide for at man skal ha god plass til å strekke benene ved førerplass. Vi prøvekjørte en prototyp, og det er klart at visse endringer må gjøres. Blant annet er pulpiten for høy fordi den skjermer for utsikten når man kjører, og gir båten et preg av å ha "oppstoppernese". Døren inn til lugaren er en todelt plexiglassdør som slamret og skramlet, og et trappearrangement med løse trappetrinn over døren virket ikke godt nok gjennomtenkt og heller upraktisk.
Kalesjen er nesten helt skjult når den er nedslått. Her har man funnet et fram til et bra arrangement, der kalesjen stues ned i et rom aktenfor ryggen i sofaen akterut. En presenning kneppes over, og ser nesten ut som en del av innerlineren. På hver side av motorbrønnen er det stuerom som samtidig fungerer som trappetrinn ned til den nette bade-/redningsleideren på styrbord side.
Fra vindskjermens avslutning og helt ned til motorbrønnen er det på hver side solide griperekker i syrefast stål. Det er fire kryssholt, to forut og to akterut, men ingen luke for fortøyningsgreier/ kaffedregg forut. Max. anbefalt motor er 90 hk. påhenger med lang stamme. Båten har plass til fem personer ombord.

Data
Lengde:5.50 m.
Bredde:2,25 m.
Vekt:ca. 550 kg.
Høyde i lugar: 1,05 m.
Drivstoff:80 lt.
Importør:OMC Norge, Postboks 3553, 3007 Drammen. Tlf: 32 89 82 00