utgave nr 7 1993
Quicksilver Power 2 propell
Quicksilver Power²: Automatgir!
av Hans Due
Vi har prøvd båt med automatgir. Quicksilvers nye Power²-propell varierer nemlig stigningen på propellbladene med opptil seks tommer, hvilket gjør at båter som er tungt lastet eller brukes til vannskikjøring, får en kjappere akselerasjon og bringes lettere opp i plan.
Vi har prøvd den nye propellen på MerCruiser Alpha One-drev i en Fletcher 20 GTS, en 20 fots daycruiser med en MerCruiser 4,3 LX bensinmotor som yter 180 hk. på propellakselen. Virkningen av propellen var merkbar. I det vi ga full gass forover, akselererte turtallet meget raskt og båten skjøt rett i plan. Straks etter hørte vi "girskiftet" som på en automatkasse i en bil. Turtallet sank noe, men båten akselererte pent og pyntelig videre.
Hvis vi derimot ga gass sakte og forsiktig, tok det lengre tid før propellen "skiftet gir". Hemmeligheten ligger i en fjærbelastning som justerer propellbladene inne i propellhuset. Også ved stans virket propellen bra. Når vi hadde god fart forover, forsøkte vi å sette propellen i akterover og gi mye gass. Propellbladene skiftet stigning umiddelbart, og motoren fikk jobbe på høyt turtall der dreiemomentet er størst. Resultatet var at båten stoppet på få meter.
Propellene fåes i flere diametre. Skal du bytte til den nye propellen, kan du ta utgangspunkt i din gamle propell. Har du en 19-tommer fra før, passer en propell som går fra 13 tommer til 19 tommer, har du en 23-tommer, passer en propell som går fra 17 til 23 tommer o.s.v.
Du kan også justere tidspunktet for når propellen skal "skifte gir" ved å løsne tre skruer i akterkant av propellhuset, og dreie en plate.
Alle delene i propellen er laget i rustfritt stål og messing.Quicksilver er utstyrsavdelingen til Mercury/Mariner/MerCruiser. Den nye propellen er laget for alle fire-sylindrede, V6'ere og V8 MerCruiser-drevmotorer fra 115 til 250 hk.