utgave nr 6 1997
Test: 75-hestere '86- mot '97-modell
Test: 75-hestere '86- mot '97-modell
30% spart med ny teknikk
Ved en marsjfart på 25 knop kjører man 30 prosent billigere med en ny totakter enn en gammel. Vi har sammelignet to 75-hestere med en aldersforskjell på 11 år. Det har skjedd mye under motordekslet på disse årene!
Tekst og foto: Lars H. Lindén
Dagens moderne to-takter er ikke en så stor "miljøskurk" som alle utredninger og firetakts- produsenter vil ha det til. De opplysninger som brukes i denne debatten er mellom fem og ti år gamle, og utviklingen har gått med stormskritt siden disse fakta ble samlet. Den største forandringen ser man i innsprøytningssystemet, der drivstoff og luft blandes før det med forskjellige metoder kommer inn i sylinderen. De store "miljøskurkene" er de gamle tverrspylede motorene. Spesielt ved høye turtall forbruker disse mye, og alt for mye av drivstoffet går ut i naturen uten å bli forbrent. De fleste motorene er i dag vendespylt, og om et par år kommer sikkert de nye Ficht og Orbitalsystemene til å dominere blant totakterne. Utviklingen går hele tiden mot et mer kontrollert forbrenningsforløp før drivstoffet forlater forbrenningskammeret. Sluttresultatet blir i alle fall lavere forbruk og mindre utslipp av kulloksyd.
Dagens moderne totaktere har også mer effektiv tenning, lavere oljeblanding i drivstoffet og samtlige kan kjøres på blyfri bensin. Selv smøreoljen er blitt mer miljøvennlig. Påhengerprodusentene har tatt fram nye typer som er opptil 90 prosent nedbrytbare.
1969-konstruksjon
For å vise hva som har hendt i løpet av en tiårsperiode, har vi testet to 75-hesters påhengere fra Mercury. De er bygget på to helt forskjellige måter. Den eldre motoren er fra 1986, det siste året denne populære motoren var i salg. Grunnkonstruksjonen er fra 1969 og hadde da betegnelsen Mercury 800. En nyhet på denne motoren var en såkalt direktespyling av drivstoffet - en mellomting mellom den eldre tverrspylingen og dagens vendespyling. I reklamen fra den tiden kunne man lese "De får en 80 hk motor som ikke er dyrere i drift enn et annet merkes 55 hk".
Under 1970-tallet fantes denne motoren også i en sportsversjon (850 XS), en vinner på flere racerbaner. Fra 1984 ble modellbetegnelsen forandret til Mercury 75. Effekten sank med fem hester da den internasjonale ICOMIA-normen kom og alle målinger skulle gjøres på propellakselen.
Den eldre motoren hadde fire sylindre og to forgassere. Man blandet to prosent olje i drivstoffet, noe som var ganske "gjerrig" på den tiden. De fleste krevde da fire prosent. Finesser som power trim og tilt, samt separat smøresystem, var ennå ikke på banen, og motorene hadde heller ikke alle de alarmene som er kommet etter hvert. En 75-hesters Mercury kostet tett i overkant av 40.000 kroner ny (inkl. moms og hk-avgift). I dag er en kjørbar motor verdt mellom 15,- og 20.000 kroner avhengig av tilstand og avhengig av om du kjøper den privat eller hos merkeverksted.
Moderat prisøkning
Selv om en ny motor i dag koster drøye 70.000 kroner, er ikke prisøkningen så skremmende. Av de 70.000, utgjør ca. 10.000 kr. hk - avgift. Power trim og tilt koster også noen tusenlapper, derved har prisstigningen for påhengere vært langt mindre enn mye annet i samme kategori.
Fra 1987 ble Mercurys 75-hester tresylindret. Den samme konstruksjonen finner du på dagens motor, samt på 90-hesteren. Den nye modellen ble vendespylt, den fikk forgasser til hver sylinder og separat smøresystem. Den separate oljetanken forsyner drivstoffet med en blanding på mellom 0,5 og 2 prosent olje, avhengig av turtall og belastning. Hvor lenge modellen får leve, er usikkert, men Orbital-teknikken er underveis, og allerede nå har Tohatsu vist prototypen på en 50-hester med det nye systemet.
Test med ny Uttern
Som testbåt brukte vi Utterns nye daycruiser 5500 DC. En overnattingsbåt på 5,55 meters lengde og 2,2 meters bredde som veier 675 kg uten motor. Med motor og to personer ombord havner båten på en vekt rundt 1000 kg. Båten har en V-bunn på 16,5 grader og er bygget for påhengere fra 50 til 90 hester. Begge motorene ble funksjonstestet i prøvetank før våre målinger, og begge ble utstyrt med nye propeller og tennplugger. Testresultatene viste at den nye 75-hesteren er langt raskere enn den gamle på alle turtall. Det dreier seg om mellom fire og fem knop. Den nye nådde en toppfart på 33,5 knop mens den gamle endte på 29,0 knop.
Vil man gå i en behagelig marsjfart på 25 knop, kan man dra av hele 1000 omdreininger på den nye motoren, mens man med den gamle ikke kunne slå av mer enn 500 omdreininger. Det betyr at man kjører stillere, bruker mindre drivstoff og antakelig kan kjøre flere år lengre med den nye motoren på grunn av mindre slitasje.
33 prosent lavere!
Fartsgevinsten er selvsagt et pluss, men det mest interessante å sammenlikne, er forbruket. Velger man en marsjfart på 26 knop med begge motorene, bruker den eldre 75-hesteren 30 liter pr. time, mens den nye bruker 20 liter pr. time. Dette gir et forbruk i liter pr nautisk mil på 1,14 liter med den eldre motoren, men bare 0,77 liter med den nye motoren. Dette er en reduksjon på hele 33 prosent ved 26 knops fart. Likevel er ikke den gamle Mercury 75-hesteren blant de verste som sitter på dagens fritidsbåter. Vi har tidligere testet mange eldre tverrspylte påhengere av ulike merker, som har et forbruk på 1,5 liter pr. nautisk mil ved 25 knops fart.
Her finner man altså de største miljøsynderne. Hvis totaktsprodusentene ønsker å forbedre sitt rykte, bør de snarest bli enige om en vrakpant ved bytte til en ny motor!
A:
Vår test av de to 75-hesterne ble gjennomført på Utterns nye daycruiser type 5500 DC som er 5,55 meter lang, 2,20 meter bred og veier 675 kg uten motor. Med en ny 75-hesters Mercury er pakkeprisen ca. 173.000 kroner for kjøreklar båt.
B:
Den eldre 75-hesteren er firesylindret og kom på markedet alt i 1969 under modellbetegnelsen Mercury 800. En stor nyhet for sin tid med et nytt drivstoffsystem som man kalte direktespyling. Vi testet en modell fra 1986 som gikk perfekt på alle turtall, men som ikke nådde den samme farten som en ny 75-hester.
C:
Dagens Mercury 75 kom på markedet i 1987 og den har den samme grunnkonstruksjonen som Mercury 90. Motoren er tresylindret og vendespylt. Den er standardutstyrt med finesser som separat oljesmøring, power trim og tilt samt en del alarmfunksjoner. Med denne motoren oppnådde vi en toppfart på 33,5 knop.
D:
Nå er det kommer "miljøvennlige" totaktsoljer som er biologisk nedbrytbare til ca 90 prosent. Oljen har betegnelsen TC-W3 og den kan brukes enten i den separate oljetanken på nyere motorer, eller blandes med bensinen på litt eldre motorer.
E + F:
Tar man av motordekslene, finner man to forskjellige verdener. Styrbordsiden på den nye 75-hesteren domineres av tanken til den separate oljesmøringen som rommer ca. fire liter. PÅ den eldre motoren domineres hele denne siden av el- og tenningssystemet. Dette var temmelig unikt på den tiden. Mercury kalte systemet for Thunderbolt-tenning.
Motorfakta
Anmerkning: 1) Effekt målt på veivakselen i henhold til normen ISO-3046. 2) Effekt målt på propellakselen i henhold til normen ICOMIA 28. (Sistnevnte gjelder i dag).
Fabrikat | Mercury | Mercury |
Modell | 75 ELPT | 75 ELPTO |
Årsmodell | 1986 | 1997 |
Introduksjonsår | 1969 | 1987 |
Motortype | totakt | totakt |
Effekt i hk. | 80 1) | 75 2) |
Antall sylindre | 4 | 3 |
Sylindervolum i cc | 1090 | 1386 |
Topp turtall | 5500 | 5250 |
Utveksling | 2,3:1 | 2,3:1 |
Antall forgassere | 2 | 3 |
Spylingssystem | direkte | vend |
Drivstofftank i liter | 22,7 | 25 |
Separat oljesmøring | nei | ja |
Oljetank i liter | -- | 4 |
Drivstoffblanding | 2% | -- |
Generator i amp. | 10 | 16 |
Vekt i kg. (lang stamme) | 114 | 139 |
Power Trim og Tilt | nei | ja |
Overrusalarm | nei | nei |
Overhetingsalarm | ja | ja |
Oljealarm | nei | ja |
Ca.pris modellåret | kr 41.000, | kr. 71.331, |
Markedsverdi 1997 | kr 15, til 20.000 | kr 52.000, |
Testresultater
Anmerkning: 75-hesterne er testet på seks ulike turtall. Dels toppturtall som angis øverst på tabellen. Deretter har vi senket gassen 300 omdr. pr. min. 600 o.s.v. Farten er målt med radar, drivstofforbruket med gjennomstrømmingsmåler og lyd med decibelmåler ca 1,5 meter fra motoren. Målingene ble foretatt med en vanntemperatur på +10 C, lufttemperatur +5C.
Fabrikat | Mercury 75 | Mercury 75 |
Årsmodell | 1986 | 1997 |
Propell i tommer | 15 (aluminium) | 17 (aluminium) |
Heving i mm. | 0 | 20 |
Belastning personer | 2 | 2 |
Topp turtall i test | 5500 omdr. min | 5250 omdr./min |
Fart i knop: | ||
Ved topp turtall | 29,0 | 33,5 |
- 300 omdr.min | 26,0 | 30,8 |
- 600 omdr.min | 24,2 | 27,8 |
- 900 omdr.min | 22,7 | 26,5 |
- 1200 omdr.min | 20,2 | 24,0 |
- 1500 omdr.min | 18,5 | 21,8 |
Forbruk i liter pr. time: | ||
Ved topp turtall | 38,5 | 35,2 |
- 300 omdr.min | 29,8 | 28,5 |
- 600 omdr.min | 23,8 | 22,0 |
- 900 omdr.min | 22,5 | 20,5 |
- 1200 omdr.min | 20,0 | 18,2 |
- 1500 omdr.min | 17,8 | 17,0 |
Forbruk i liter pr. nautisk mil: | ||
Ved topp turtall | 1,33 | 1,05 |
- 300 omdr.min | 1,14 | 0,92 |
- 600 omdr.min | 0,98 | 0,79 |
- 900 omdr.min | 0,99 | 0,77 |
- 1200 omdr.min | 0,99 | 0,76 |
-1500 omdr.min | 0,96 | 0,78 |
Støy i decibel (A): | ||
Ved topp turtall | 89 | 87 |
- 300 omdr.min | 87 | 85 |
- 600 omdr.min | 85 | 84 |
- 900 omdr.min | 83 | 82 |
-1200 omdr.min | 81 | 80 |
- 1500 omdr.min | 80 | 79 |