utgave nr 4 2006
Skifte pongtong på RIB
Gjør det selv:
Skifte pongtong på RIBen
Punktert pongtong på RIBen betyr på ingen måte at båten må kondemneres. Skifte av pongtong er overkommelig i både pris og gjennomføring. Det viktigste er å være nøye
TEKST: JØRN SØDERHOLM
RIB - Rigid Inflatable Boat - har blitt et vanlig syn her til lands. Tidligere ble RIBer mest brukt av profesjonelle, men nå kryr det av fritids-RIBer. De er typisk 10 til 30 fot lange, med hovedvekten i området 10-20 fot. De minste RIBene kan henges i daviter, og mange RIB-eiere tar båtene med seg på henger eller i slepetau etter større båt.
Bruk av PVC-pongtonger har vært viktig for å få ned prisene - og dermed få opp salgsvolumet. PVD er egentlig et fast stoff, som er gjort mykt med kjemiske metoder. Fra sekundet PVCen blir laget, er materialet i en prosess med å vende tilbake til sin opprinnelige hardhet. Etter noen års bruk blir stoffet stivt, og da øker risikoen for at pongtongen sprekker eller revner. UV-stråling påskynder denne prosessen, og eksponering for salt, skitt, vær og vind bidrar ikke akkurat til å bremse den. Dessuten er pongtongen utsatt hvis man skulle være uheldig og treffe skarpe hjørner eller gjenstander, for eksempel på en brygge under tillegging.
Men ikke fortvil. RIBen er ikke klar for kondemnering selv om pongtongen er punktert. Dersom skaden bare går over ett kammer, er det greit å lappe PVC. Det skrev vi om i en artikkel om lapping av gummibåt i desemberutgaven. Hvis skaden går over flere kamre eller aldringsprosessen har kommet langt, kan det være tid for å skifte pongtong på båten.
Skrudd eller limt
Det vil være flere aktuelle fremgangsmåter for å skifte pongtong. Noen båter har pongtong som er skrudd fast i skroget. Da er det i prinsippet bare å skru av den gamle og montere den nye. På mange RIBer, spesielt rimelige PVC-RIBer, er pongtongen limt fast i plastskroget.
Vi har skiftet pongtong på en 4,7 meter lang Grand RIB med limt pongtong. Det ble gjort etter en metode som Safe Marin i Søgne praktiserer: Den gamle pongtongen skjæres av, med en 5 cm leppe som stikker ut på hver side av pongtongens innfesting mot skroget. Den nye pongtongen limes dermed fast i den nederste delen av den gamle pongtongen. Det hele limes fast med polyuretan. Det smarte trikset i denne metoden er å la limet tørke helt, på begge limflatene. Pongtongen legges oppå og kan justeres, uten at limet "biter". Når alt er i riktig posisjon, aktiveres limet med varme fra en varmluftpistol. Pongtongen "punktsveises" først. Når den sitter fast i riktig posisjon hellimes pongtongen med varmluft.
Dette ble gjort i mars i fjor, på en RIB som brukes som en seilforenings følgebåt til seiljoller. Den har vært i hard og nesten daglig bruk gjennom hele våren, sommeren og høsten 2005. Reparasjonen holder ennå, og har ikke glippet i et eneste hjørne siden pongtongen ble skiftet.
I dette tilfellet ville det kostet i underkant av 40.000 å kjøpe ny båt, mens en ny pongtong koster omkring 6.000 (10.000 ferdig montert) for denne Grand 470 RIBen.
Mer informasjon om metoden: Safe Marin AS, Søgne, telefon 38 05 30 70. www.safemarin.com
Slik gjør du:
1. Skjær løs den gamle pongtongen. Skjær grovt i første omgang. La det sitte igjen en ca 5 cm leppe på hver side av pongtongens innfesting mot skroget. Leppen og den originale innfestingen mot skroget utgjør flaten den nye pongtongen skal limes fast i.
2. Trim og finskjær festeleppen hele veien rundt. Alle hjørner må rundes av, ellers vil de gå opp i limingen.
3. Pump den nye pongtongen opp. Den skal fylles med luft til en hardhet omtrent som når båten er i bruk.
4. Prøvemonter pongtongen på skroget. Forsikre deg om at størrelsen er riktig. Klem pongtongen til skroget med en jekkestropp eller lignende. Merk / strek opp hele kontaktflaten - og litt ekstra - der limeleppen blir liggende mot den nye pongtongen.
5. Vask grundig med MEK (Metyl-etyl-keton) eller Aceton. Både limeleppen og pongtongen skal avfettes grundig. MEK er best, det trekker inn i PVCen og får den til å svulme opp. Materialet åpner seg og blir svampaktig. Dermed vil limflatene til å gripe bedre i hverandre.
6. Smør lim på begge flater. Bruk PU-lim (Polyuretan) av en type som tørker fort. Ikke smør for tykt, limet må få tørke. Smør minst to, gjerne på flere strøk. La forrige strøk få tørke før du legger nytt, limet SKAL tørke. Ved lav temperatur og/eller høy luftfuktighet kan du smøre tynnere og flere strøk.
7. Legg pongtongen på skroget igjen. Juster pongtongen sånn at den ligger riktig i forhold til limeflaten på skroget. Sjekk at skrogets limelepper ligger riktig mot pongtongen, på begge sider.
8. Punktfest pongtongen til skrogets limeflate. Begynn med baugen. Limet aktiveres med varme. Bruk helst varmluftspistol. En sterk hårtørker kan gå, en temperatur på 100-120˚ aktiverer limet. Gni ut luftlommer med fingrene, et skrutrekkerskaft eller lignende.
9. Fortsett punktfestingen akterover. 40-50 cm mellom punktene. Hold overblikket, og sjekk at det ikke oppstår skjevheter.
10. Akterste ender av pongtongen "sveises" fast på samme måte. Vær ekstra nøye her.
11. Lim flatene mellom punktene. Vær nøye med å gni luftlommer ut av limeflatene.
12. Gå nøye over alle kontaktflater. Gå på med ny varme dersom det glipper noe sted. Dersom det skulle begynne å løsne / glippe senere, kan du få limt det sammen igjen med varme hvis det ikke har kommet skitt inn i glippen.
NB: Fremgangsmåten over gjelder RIB med PVC-pongtong. For neopren/hypalon-pongtong er det prinsipielt samme fremgangsmåte. Men her kreves det manuell bearbeiding (rubbing) av kontaktflatene, samt en annen type lim.