utgave nr 4 2004

Stell pent med gummibåten

Publisert Sist oppdatert

Gummibåten krever også stell. Belønningen er at den lever lenger, og du sparer penger og frustrasjoner.

Tekst: Jon Winge

Gummibåt er dyrt. Den koster mange tusen kroner og varer bare noen få år. En vanlig stiv slepejolle koster halvparten og holder dobbelt så lenge, minst.
Det må være noe ved gummibåten som gjør at stadig flere foretrekker den, på tross av at det koster mellom ett og to tusen om året. Få gummibåter blir nemlig mer enn ti år gamle. Det kunne jo vært fint om gummibåten varte lenger, og det har den egentlig et potensial til å gjøre. Avon har for eksempel ti års garanti på duken i båtene sine, så det skulle bare mangle om de ikke kunne bli dobbelt så gamle, egentlig.

Sollys verst

Tok vi gummibåten i hus mellom hver gang vi brukte den, ville den fått et langt liv. Det går jo ikke, så det blir til at den lille, sjarmerende jolla blir liggende ute og slite for vær og vind. Sollys er aller verst. De ultrafiolette strålene bryter sakte men sikkert ned overflaten. Til slutt blir den matt, krittete, stiv eller sprø, alt etter hvilken duk som er brukt. Men vi kan gjøre våre mottrekk. For det første kan vi flytte litt på jolla og kanskje snu den av og til, slik at ikke samme side ligger rett i solen hele tiden. Så kan vi rense og polere duken.

Salt og skitt

Bruk varmt vann og såpe med jevne mellomrom for å holde duken ren. Skitt er forurensning, og skader duken dersom den får sette seg fast. Ikke bruk salmiakkholdige vaskemidler som Ajax eller Handy, og skyll godt.
Bruk eventuelt et flytende båtrensemiddel, for eksempel Turtle Boat Cleaner. Skyll godt etterpå slik at ikke middelet sitter igjen i duken.
Du kan polere gummibåten med en flytende båtvoks. Det er nesten ikke til å tro så fin og glatt den blir, og skitten setter seg ikke på langt nær så lett fast. Men sjekk med leverandøren først: gummibåter lages ikke av gummi lenger, men av plast. Jeg kjenner ikke til noen gummibåtduk som ikke tåler poleringsmiddel, men det er mange av dem, så undersøk for å være sikker.

Sand dreper

Renhold er fint, men under dørkene er det spesielt viktig. Det er neste ikke til å tro hvor mye sand og skitt som samler seg under dørkene, selv om du og dine er aldri så forsiktige.
Sanden samler seg der hvor duk og dørk møtes under press, altså innunder pongtongene. Der klemmes den fast og forårsaker stor slitasje. La derfor ikke gummibåten være oppblåst fra år til år, men slipp luften ut, fjern dørken og rengjør skikkelig innvendig minst én gang i året. Gummibåten har det best hjemme på loftet eller i kjelleren om vinteren. La den helst ligge flatt i halvt oppblåst tilstand, men det går også bra å ha den lett sammenrullet. Vask og tørk båten grundig før du ruller den sammen.
Ta vare på lappeverktøyet som følger med når du kjøper båten, og sett gjerne på en lapp dersom båten har fått slitasje på et utsatt sted. Følg oppskriften på lappesakene nøye. Dersom det står at det første laget med lim skal være tørt, berøringstørt eller lignende, er det viktig at du følger dette. Klipp lappene runde eller rund av hjørnene skikkelig. Lappene løsner lettest i skarpe kjørner.

Stoffing

Det gror like friskt på en gummibåt som på andre båter. Har du den liggende i sjøen kontinuerlig, må du stoffe bunnen på gummibåten også. Forsømmer du det, får du et skjellrueangrep som er virkelig vanskelig å fjerne. Ruren sitter minst like godt på duk som på plast, og du kan jo ikke gå på med skrape og stålbørste på samme måte som på et hardt båtskrog.
Det beste er å snu gummibåten med jevne mellomrom og rengjøre bunnen skikkelig. Da får du fjernet eventuell groe før den får satt seg fast.
Et godt råd til slutt: ikke bruk gummibåten på samme måte som en stiv jolle. Skal du på land? Ikke kjør den helt opp, men gå ut og vass det siste stykket. Stein og rur er skumle greier mot duken. De fleste skader skjer nettopp i denne situasjonen. Løft gummibåten opp på land, ikke trekk den.