Førsteinntrykket Ryds 20 MC og 620 MC: Uferdig med potensiale

Ryds presenterte nylig en spennende nyhet i ”pølsebu”-segmentet. En 20 foter med midtmontert styrhus i to versjoner, en med innenbordsmotor og en med påhenger. Ryds bør satse på påhengerversjonen og fikse en del detaljer, så kan dette bli et riktig bra alternativ.

Publisert Sist oppdatert

Tekst og foto: Hans Due

Denne type båt egner seg godt for hyttefolket eller som transportmiddel, men også til hobbyfiskere kan det være et godt alternativ. Uten overnattingsmuligheter er det først og fremst en dagsturbåt der man ikke behøver å tenke på kalesjeknepping, men samtidig har muligheten for å sitte ute i solskinn.
Et midtmontert styrhus, eller ”MidtCabin” som betegnelsen MC står for, gir uteplass både i brønnen forut og på akterdekket. Samtidig er det sitteplass til 4-5 personer inne i styrhuset. I båtene vi prøvekjørte besto innredningen i styrhuset av en langsgående benk på babord side, et lite bord og en førerstol. Det kommer nok en versjon der deler av den langsgående benken er byttet ut med en passasjerstol.
Det er to versjoner av båten, en med innenbords dieselmotor med modellbetegnelsen 20 MC og en med påhengsmotor som har fått modellbetegnelsen 620 MC. Båtene er ellers identiske, bortsett fra at motorrommet er blitt en gedigen motorbrønn i påhengsmotorutgaven.

Noe uferdig

Ryds 20 MC (og 620 MC) fremstår ennå som noe uferdig. En del detaljer skal forandres på. Det gjelder først og fremst motorbrønnen i påhengerutgaven. Den bør kappes av jevnt med akterspeilet innvendig for å gi et større akterdekk for hobbyfiskeren. Inne i styrhuset er det foreløpig stor mangel på gripehåndtak, mens det utvendig er meget bra. Påhengsmotorutgaven må få trimplan som standard og begge modellene må ha defrosteranlegg til frontruten ved førerplass. Døren ut til akterdekket bør få stoppanordning slik at døren kan låses i flere posisjoner. Døren ut til fordekket er noe spesiell. Todelt horisontalt på grunn av den forovervinklede øverste delen. Den øverste delen av døren er hengslet slik at den vippes ned, mens den nederste delen er sidehengslet. Her mangler foreløpig en festekrok for døren i åpen stilling.

Det er godt om stuverom inn under dollbordet bak ryggputene i den langsgående benken i styrhuset, og hver ryggpute er også dør til stuverommene, men det er ingen skillevegger i stuverommet, slik at om man legger saker inn bak det forreste ryggstøet, må man sannsynligvis hente det ut igjen fra det bakerste ryggstøet etter første akselerasjon. Bordet i styrhuset virket også noe vaklete. Førerplassen er stort sett godt organisert, bortsett fra at motorinstrumentene delvis er skjult bak rattet når man sitter og kjører. Gass/girspak og ratt faller godt i hendene og rattet kan vinkles. Det er god plass til en kartplotter, men ikke noe kartbord for papirkart og heller ikke noen koppholder eller utsparing for andre ting man ønsker å oppbevare. Sikten er ganske god, men lider litt under brede stolper.

Bak førerposisjonen er det satt av plass til en liten bysse. Som standard leveres den kun med to skuffer. Kokeapparat/vask er ekstrautstyr. Uteplassen forut er fin med to benker med stuverom under, solid med håndrekker og sikker ferdsel over nebb helt forut. Akterdekket lider av plassmangel på grunn av motorkassen/brønnen.

Sjøegenskaper


Vi har prøvekjørt både innenbordsmotor- og påhengsmotorversjonen og er ikke i tvil om hvem vi ville ha valgt. Med en 2 liters 150 hk CumminsMercruiser dieselmotor er båten tung å få opp i plan, og man bør bruke trimplan aktivt. Dessuten er det en øredøvende motorstøy i styrhuset. Riktignok er vektfordelingen noe mer gunstig i planingsfart enn med påhengsmotorutgaven, men det er også eneste fordel. For med en 150 hk Mercury Verado påhengsmotor er båten stille og fredelig innvendig, den skyter rett i plan og når man får kappet av den store motorbrønnen, har man en helt annen og mye bedre dekkslayout akterut.
Vi prøvde båten i ganske grov og krapp sjø. Den oppførte seg bra og hadde en forholdsvis myk gange, men er noe følsom for sidevind. Derfor er trimplan nødvendig og bør være standard. Toppfarten med dieselmotor målte vi til 33,2 knop ved 4.000 omdreininger. Den hadde da et forbruk på ganske nøyaktig én liter pr nautisk mil. Ved marsjfart på i underkant av 28 knop ved 3.500 omdreininger, var forbruket nede på ca. 0,8 liter pr nautisk mil.

Påhengsmotorutgaven var det adskillig mer sprut i, og vi målte toppfarten til nesten 39 knop ved 5.550 omdreininger. Det er evig nok fart for en båt av denne typen, og vi mener at den ideelle motoren bør være en 115 hesters påhengsmotor.
Ryds er kommet langt i vakuumstøp av båter, og 20 MC er helt og holdent støpt slik. Det betyr sterkere, stivere og lettere laminater. Det merker man når man kjører. Lite eller ingen slamring i skrog og overbygg, godt hjulpet av at vinduene er limt istedenfor skrudd på. www.ryds.se

Data

Lengde

6,14 meter

Bredde

2,45 meter

Innvendig fribord

0,85 meter

Vekt dieselutgave

1.300 kg

Vekt påhengerutgave

1.000 kg

Antall passasjerer

5

Drivstoff

135 liter

Lastekapasitet dieselutgave

625 kg

Lastekapasitet påhengerutgave

650 kg

CE-klasse

C

Motor

Mercruiser 2,0 QSD 150 hk eller Mercury Verado 150 hk

Ca-pris m/Mercruiser 150 hk. dieselmotor

Kr. 509.000.

Ca-pris m/ Mercury Verado 150 hk. påhengsmotor

Kr. 450.000

Ca-pris m/ Mercury EFI 115 hk. påhengsmotor

Kr. 374.000