utgave nr 11 2005
KystPatruljen - november 2005
Andejegere overså værmelding
- Det er alvorlig når folk ikke gidder å høre på værmeldingen. Eller de hører kanskje på den, men bryr seg ikke, fremholder Pål Bustgaard overfor Fredrikstad Blad.
Han er erfaren skipper og redningsmannskap på redningsskøyta RS Odd Fellow, stasjonert i Skjærhalden i Østfold. Redningshelikopteret måtte ut å hente flere tynnkledde andejegere ytterst på ”de nøgne skjær”. Jegerne ble overrasket av uvær, og mistet båten.
Rotet seg bort – med kartplotter
De var heldige, de tre karene som endte på tørt land utenfor Flatanger på Trøndelagskysten. Navigeringen med kartplotteren gikk ikke helt etter oppskriften.
De tre mennene, en drøyt 50 år gammel mann og to på ca 40 år, endte inne i det mildt sagt rotete farvannet rett ved Buholmsråsen fyr. Det var sterk kuling da uhellet skjedde. Ved sekstiden en lørdag morgen sent i september ble de plukket opp av et Sea King redningshelikopter, mens redningsskøyta Harald V berget den uskadde båten på flo sjø om ettermiddagen.
- Vi var våkne ved femtiden, og da var det bra vær. Men en drøy time senere hadde det blåst opp kraftig, så de tre karene har vært svært heldige som klarte seg såpass bra i dette farlige farvannet, opplyser redningsmannskapene på Redningsskøyta.
Passasjerbåt på grunn
Skipsfører på redningsskøyta R.S. Platou mener de tre ombord i den grunnstøtte passasjerbåten Størkå IIkan kan være glade de lever.
- Vi bukserte Størkå II til Sandøy og den ble satt på land ved Sandøy Plastindustri. Targaen fikk store skader. Bunnen var oppfliset og delaminert hele veien fra baug til akter. Det var flere hull i skroget og innredningen var delvis knust. 30 knop rett på land gir store skader, sier skipsfører på redningsskøyta Geir Antonsen.
Rigghavari
Høstværet betyr aksjoner etter rigghavarier. RS Askerbæringen ble kontaktet av Tjøme Radio om en seilbåt som hadde hatt rigghavari ca 15nm sørøst av Stavern en kveld tidlig i september. Skøyta forlot stasjonen kl 0040 og ankom havrist kl 0135. Det var temmelig vindstille, men høy sjø etter at det hadde blåste oppi 22 m/s tidligere på kvelden. Masta var delt i fire deler, og seil og vanter lå på siden av båten. Det var kun èn mann Tekst: Maskinist Arne Sunde RS Askerbæringen.
Pass på båten
Vi har sagt det før, og sier det igjen: Sjekk fortøyningene, og lens båten din jevnlig. Denne båten sank ved kai på grunn av bølgeskvulp og regn.
Heldigvis var det kort vei til havaristen denne gangen. Fartøyet hadde nemlig sunket tre meter fra redningsskøytas skuteside. Årsaken til dette havariet var riktignok svært sterk vind og mye nedbør. Eieren hadde sett til båten så sent som kvelden før, så båten var blitt fylt på en eneste natt, meldes det fra RS Knut Hoem.