utgave nr 10 2011
Genial brakett for jollemotoren
En båtfrelst sykepleier har konstruert en såre enkel og etter vår mening genial motorbrakett. Nå er det mulig å heise jolla i snapdavitere uten å ta av motoren.
TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN
Hva får en anestesisykepleier, som til daglig behandler hester på Veterinærhøgskolen, til å interessere seg for motorbraketter på gummijoller? Fordi han er båtfrelst og av egen erfaring vet hvor mye træl det er å montere og demontere en påhengsmotor på gummijolla bak storbåten.
Enkel og genial
Nå har han funnet opp en såre enkel og etter vår mening genial brakett som gjør det mulig å heise jolla i snapdavitere uten å ta av motoren. Og ikke bare det. Oppfinnelsen gjør det mulig å ha en tung og kraftig motor på jolla, uten at det fører til nevneverdig belastningsskader. Selv har han en 9.9 hester hengende på jolla bak sin nye Scand Baltic, en motor som veier nesten 40 kilo.
I fjor hadde han motoren festet bak på storbåten, slik vanlig er med jollemotoren. Den var så tung og uhåndtering at den kun ble brukt én gang, og da med hjelp av tre mann til å løfte av og på. Det var da han satte seg ved tegnebrettet.
Han har alltid interessert seg for oppfinnelser, ikke minst for å gjøre sin arbeidsdag som anestesisykepleier lettere.
Dro til sveiseverksted
I tett samarbeid med Hamy Sveis på Fornebu, en mekanisk bedrift som lager mye utstyr til båt og opplag, har han nå fått laget en prototype av sin motorbrakett. Prinsippet er enkelt. En aluminiumsplate er tredd ned på akterspeilet med feste fra begge sider. Ytterligere en plate, er lagt utenpå. Denne har en senterbolt som gjør den dreibar. Etter rådslagning med Hamy ble det festet et håndtak til braketten. Den gjør det såre enkelt å tilte motoren 45 grader. Motoren bør ligge i 45 grader når jolla trekkes opp i snapdavieterne, slik at den har en forsvarlig vinkel når alt er heist på plass.
Henning har valgt å ha en løs stang med som bærearm for å forenkle heising og firing. Han ser at noen kanskje synes en slik stang ikke er så vakker, men som han sier:
- Jeg synes alt som fungerer i praksis, og som forenkler livet mitt, er vakkert! Men han innser at det er smak og behag og at enklere løsninger kan konstrueres. Man kan for eksempel forsterke et punkt med et øye så høyt som mulig på hekken hvor tauet kan gli igjennom.
Bedre sikkerhet
En gummijolle på hekken har som regel en 4-5 hesters påhenger som motor. Henning valgte en 9.9 hester av sikkerhetsmessige grunner. Den tåler å trekke moderskipet om nøden skulle oppstå.
Nå er den alltid i beredskap, for den henger permanent bak på jolla – takket være den lille oppfinnelsen. Henning Mørch har planer om serieproduksjon. De første skal produseres i vinter.
For mer informasjon: henning.mørch@nvh.no