utgave nr 10 2006

Ekstrem båt: Nortech 4300

Publisert Sist oppdatert

Ekstrem båt: Nortech 4300

Hyttebåten

Dette er en 43 fots Nor-Tech senterkonsollbåt, konstruert for å jage narkohaier utenfor USA. Med tre 270 hk Yanmar-motorer, 50 knops marsjfart og 800 liter diesel på tankene duger den også til å kjøre til hytta.

TEKST OG FOTO: JØRN SØDERHOLM

Båten glir i sakte fart ut gjennom Kragerøs skjærgård. Skåtøy ligger bak oss, og et stykke foran XOs baug ligger Jomfruland. Med tilstrekkelig åpent vann forut skyver skipperen tre spaker helt i bunn. Vi stålsetter oss for et spark bak. Vi er tross alt i en Nor-Tech. Men det kommer intet spark, bare lyden av tre gurglende Yanmar-dieseler bak ryggen som øker sakte i turtall. Det minner nesten mer om en snekke enn en ekstrembåt.
- Hold deg fast. Det skjer mer når turboene får tak, opplyser skipperen.
Øyeblikket etter får turboene "tak". Skipperen har rett. Her vet vi ikke annet enn å si det som Sylfest Strutle: "Å hildrande du!". Fem og et halvt tonn racerbåt akselerer fra 5 til 40 knop på en tid vi ikke rekker å måle. Planingsterskelen er skyhøy, baugen står et øyeblikk nesten rett til værs. Når Nor-Techen er vel oppe i plan, kjennes det som om ingenting kan stoppe den. En kakofoni av dieselbuldring, vind og skroglyd gjør intercom nødvendig for å føre en samtale om bord i ”cruising speed”.
I luften
Vestavinden står inn fra havet med rundt 10 meter i sekundet. Sjøen er uryddig, med en blanding av vind, strøm og gammel dønning. Skipperen tar det med ro, og kjører ikke mer enn rundt 60 prosent i denne sjøen. Båten går som et godstog i 35 knop. Vi passerer en jernstake som står på skrå i vannet, og har bare åpent hav foran oss. Vi holder oss fast i hva vi kan finne. Brillene vibrerer i fartsvinden, og truer med å bli blåst av. Vi røsker dem av, putter dem i lomma og drar glidelåsen godt igjen. Båten dundrer av gårde gjennom sjøen. Stanger inn i den ene bølga og tar nesten av på den neste. Det fortsetter utover med harde, tunge slag og myke plask om hverandre.
Brått er neste bølge større enn de andre, og bølgedalen foran den er dypere. Det går oppover og oppover og oppover. Farten synker ikke det minste. Motorene ruser et øyeblikk, før skipperen rekker å dra spakene bak. Det blir nesten stille, før båten et par sekunder senere slår ned i Skagerrak igjen med et brak. Vi har akkurat flydd med fem og et halvt tonn eksklusiv racerbåt. Å hildrande du!
XO er en Nor-Tech 4300. Norsk-amerikanske Nor-Tech bygger alle sine båter som kundetilpassede custom-båter. Denne V-bunnsbåten ble i utgangspunktet utviklet for patruljevirksomhet. Amerikanske myndigheter har kjøpt en håndfull ”serieproduserte” båter som brukes i jakten på narkotikasmuglere på havet mellom Florida og Bahamas.
- De har gått tusenvis av timer i tøffe forhold. Høy fart i to meter sjø, med folk som ”kjører møkka” av båtene. Det er den beste testingen vi kan få. Vi har aldri opplevd at noen av våre båter har blitt kjørt i stykker, sier Trond Schou i Nor-Tech.
Båtmagasinet har tidligere skrevet om prøveturer med andre Nor-Tech-båter, deriblant en ekstremt rask katamaran. I egenskaper blir katamaran mot V-bunn som en sportsbil mot en stor SUV, for å bruke en parallell fra bilverdenen.
- V-bunnsbåten har mer plass til kabiner, toalett og folk. Den er mer brukervennlig, men ikke så rask som katamaranen, opplyser Schou.
Skjønt, rask og rask: Nor-Techs V-bunnsbåter kan i følge Schou gå inntil 115 mph (100 knop), men blir frakjørt av katamaranene som kan gå inntil 200 mph (170 knop).
- Hva med sjøegenskapene?
- Katamaranene er bedre så lenge de kan holde farta og gå oppå sjøen. Hvis det blir så grovt at båten må gå sakte, er nok V-bunnsbåtene bedre å befinne seg i, medgir han.
Foredlet
XO kom til Norge som halvferdig båt høsten 2003. Da var det den største båten norsk-amerikanske Nor-Tech hadde levert her til lands. Ekstremverftets norske avdeling monterte de tre motorene, la teakdekket med båtens navn innfelt og foredlet på alle måter båten fra en bruksmessig patruljebåt til transportmiddel og underholdningsverktøy for eier Jens Petter Selmer i Oslo. Han bruker den først og fremst til transport mellom hjemmet på Slependen ved Oslo og hytta på Skåtøy utenfor Kragerø. Når havet viser seg fra en noenlunde vennlig side går den 90 nm lange turen unna på et par timer, inkludert innaskjærs partier som krever sakte fart.
I valg av fremdriftsmetode, gikk Selmer for en løsning med konvensjonelle drev i stedet for overflatedrev. Dette gir bedre manøvrerbarhet i sakte fart, og er enklere vedlikeholdsmessig. På grunn av de ekstreme prestasjonene er drevene utstyrt med en spesiallaget kjøleløsning.
Selmer er for øvrig en ualminnelig båtglad mann. Helt siden barndommens snekkeferier med familien har han vært dypt betatt av havet og båtliv. Hytta på Skåtøy utenfor Kragerø, en fiskerbolig fra 1700-tallet, kjøpte han for 20 år siden. Her har han flere båter til forskjellig bruk. ”Gummibåten”, en 9 meter lang Tornado RIB med 300 hk brukes som familiens skyssbåt i nærområdet. Farens gamle Skilsø nyter pensjonisttilværelsen som velpusset møbel, på koseturer i Skjærgården og en årlig tur til trebåtfestivalen i Risør. En færing, to nydelige mindre robåter i tre og et par kajakker finner vi også på brygga ved hytta. Hjemme på Slependen har Jens Petter Selmer en Nimbus, som hovedsakelig tjenestegjør som transportmiddel ut til golfbanen på Oustøya. Landeveien tar han ugjerne fatt, Jens Petter Selmer vil helst kjøre båt til hytta. En rask og solid båt, som ikke melder pass om værgudene rasler med lenkene. Han har vært gjennom tre Sunseekere på 37, 41 og 48 fot. Noe av Sunseeker har han tatt med videre til Nor-Techen.
- Sunseekers targabøyle er et flott designelement, så jeg fikk en sånn montert på XO, sier Selmer.
Han valgte V-bunn i stedet for katamaran fordi han mener det er bedre i grov sjø. Kun èn gang har han måttet legge seg i Stavern og vente fordi været rundt Rakke var for heftig.
- Ellers er det bare psyken som avgjør. Vi har opplevd å ta av på en bølge, lande på hekken og ikke være sikker på om vi kom til å lande på kjølen eller ryggen, humrer han.
At han en gang nappet ut konas intercom-kontakt for ikke å forstyrres av hyling i den grove sjøen, er en liten forsnakkelse han er usikker på om han vil la oss fortelle videre.
I fjor deltok Selmer i det høyst uoffisielle Spinball Race, med sønnen Christian August som throttle-mann. Et par ildsjeler organiserte et lite race for et knippe ”vel bemidlede” båtentusiaster, som med sikkerhetsbåter og et par følgehelikoptre kjørte om kapp mellom Asker og Farsund. 4 timer og 20 minutter brukte XO, en time bedre enn neste båt.
Nå er XO til salgs – kanskje.
- Hvis vi finner en hyggelig eier til XO skal vi bygge en flott 50-foter, opplyser Jens Petter Selmer mens et forventningsfullt smil streifer det solbrune ansiktet.
Data: Nor-Tech 4300 Norwegian EditionEier: Jens Petter Selmer, Oslo.
Pris: Hvis du må spørre, har du ikke råd…
Mer informasjon: www.nor-techboats.com

Lengde: 13,3 meter
Bredde: 2,7 meter
Dyptgående: 1 meter
Motor: 3 x 270 hk Yanmar diesel
Drivstofftanker: 800 liter
Ståstoler: 4