Båtfolk: Brovokteren
Til stor glede for båtfolket. Til like stor irritasjon for bilistene. Sommersesongen er så smått i gang i Tønsberg. Landemerket som knytter og bryter veiforbindelsen til Nøtterøy og Tjøme er i sving igjen.
TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN
”Båtfolkene må trekke mye mer sammen rundt broen før den åpner, og bruk VHF-en på kanal 12”.
- Glede eller irritasjon, den er like viktig for alle, slår brovokter Reidar Olsen (65) fast.
- Dette må være vårens vakreste eventyr, smiler den lune brovokteren der han med falkeblikk følger med på vann og vei og har et tredje øye på de mange monitorene som gir overblikket.
VAKKERT SYN
- Når konvoiene av fritidsbåter seiler inn og ut er det et vakkert syn. Jeg koser meg her oppe i tårnet, sier Reidar.
- I år blir det ekstra hyggelig. Tønsberg har vel aldri vært bedre tilrettelagt for båtfolket, med nytt elegant servicebygg på gjestehavnen og nytt dekke på den 170 meter lange hovedbrygga. Den har fått et trappetrinn ytterst, slik at det blir lettere å fortøye også for de litt mindre båtene, sier han.
Et lite stykke ingeniørkunst var det nok da Tønsberg kommune stolt overtok den nye hevebroen som ble satt i drift i 1957. Brovokter Olsen var knapt 15 år den gangen og ante vel ikke at den skulle bli hans lidenskap og arbeidsplass. Slett ikke hadde han begreper om at han en gang i fremtiden skulle kunne dirigere de tunge mekaniske innretningene med små tastetrykk på en skjerm. Kanalbroen er et eksempel på at gammel mekanisk ingeniørkunst utmerket kan kombineres med moderne IT.
-Skjønt vi hadde noen innkjøringsproblemer da det nye anlegget ble tatt i bruk for noen år siden, sier Olsen. Det hendte bilistene møtte veggen bokstavlig talt, for broen ville ikke la seg lukke. Heldigvis har vi store ballasttanker som gir nødvendig vekt når lemmene ikke vil legge seg ned. Vi skriver det på kontoen for barnesykdommer. For det meste fungerer broen knirkefritt, sier han.
IT styring og elektronisk overvåking ble innført samtidig som den nye gangbroen fra Kaldnes litt lengre inn i kanalen kom på plass for fem år siden.
TO KANALBROER
- Vi har to broer å passe på nå, og åpningene skal synkroniseres. Den ene lukkes før den andre åpnes, med fem minutters mellomrom, sier han og viser hvordan både gang-, bil- og båttrafikken koordineres på travle sommerdager.
- Kan du ikke hjelpe meg litt nå? Se på den seilbåten lengst bak. Den putrer av gårde med en liten påhenger og vil bruke atskillig lengre tid frem til broen enn han tror. Jeg kan jo ikke lukke broen før han har passert, men det går altfor lang tid. Kan du ikke skrive at båtfolkene må trekke mye mer sammen rundt broen før den åpner, og bruk VHF-en på kanal 12. Skriv det, er du snill, sier Reidar, før han forsinket senker veien til glede for bilistene igjen. Plutselig kommer en ambulanse til syne. Den har plassert seg i motgående kjørefelt for å komme først over når veien er på plass.
- Sånne situasjoner liker jeg ikke. En ambulanse under utrykning har et viktig ærend og skal fort frem. Vi har sagt fra at de kan varsle oss om de er på vei rett før broen skal opp, for da vil vi vente, men det er sjelden de gjør det, sier Reidar. På de mest travle dagene passerer nærmere 40.000 biler over broen.
HVALFANGER OG SJANTIJKORIST
Kanalbroen har ikke alltid vært Olsens arbeidsplass. Han er utdannet maskinist og har i noen år jobbet på Wilhelmsen-båter og som ekte vestfolding har han også noen sesonger fra hvalfangst.
- Men dette er vel den triveligste arbeidsplassen man kan ha, sier han fornøyd. Storsesongen er fra 15. april til 15. september. Da er det fem daglige åpninger (kl.09.05, 12.05, 14.05, 18.05, 20.05). Vaktene deler Reidar med Ole Børstad og Jan Kåsamoen.
- Det er fint å dele litt på vaktene, for det skjer så mye annet også i Tønsberg om sommeren, sier Reidar og røper at han er aktiv i Tønsberg sjømannsforening og med glede synger i det lokale sjantikoret.
- Få med at vi har bakalaofestival i Tollboden 15. juli. Da blir det folksomt. Ingenting er så hyggelig som glade båtfolk i sommerbyen Tønsberg, sier den lune brovokteren og byambassadøren.