utgave nr 10 1999
Minitest: Nor-Dan 615 Turno
Minitest: Nor-Dan 615 Turno
God stilkarakter
En fin båt med bra sjøegenskaper. Det er konklusjonen vi trekker etter å ha prøvekjørt den nye Nor-Dan 615 Turno. En 20-foter basert på det velprøvde skroget som heter 610.
Test: Ingvar Johnsen og Hans Due
Det er hyggelig å registrere når båtbyggere lykkes med sine prosjekter. Å lage et helt nytt konsept på et gammelt skrog er ikke uvanlig, men det er ikke bestandig at sluttresultatet blir like bra. Vi synes at Nor-Dan har vært heldig i så henseende med denne båten. Tett og fin uten slamring fra innredningen og gode sjøegenskaper.
Sjøegenskaper
Med Hondas nye, lydsnille og behagelige 130-hesters firetakter på hekken klarte vi 35 knop med to mann ombord og full bensintank. Vi provosert båten ganske kraftig på bulkete føre utenfor Arendal. Vi var fri av vannet et par ganger, men båten landet mykt og kontrollert. Utstyrt med hydraulisk styring var manøvrering enkel. Båten glir bra i svingene uten å hugge. Selv med motoren trimmet helt ut, begynte ikke skroget å galoppere.
Innredning
Dette er vel hva vi på godt norsk kan kalle en “bow-rider”, en daycruiser med egen sitteavdeling forut i stedet for fordekk. V-sofaen kan enkelt gjøres om til solseng med ileggsplater og puter. Under benkene er det stuerom, og helt forut en liten dreggboks.
Fører-og passasjerplass er adskilt med en vindusrute og en dør som gir passasje fra for til akter, eller som skjermer den aktre delen mot vind og vær. I styrekonsollene er det store stuerom, men det ene kan også benyttes til å montere kjøleskap. Under frontruten på passasjersiden er det laget en helstøpt vask, og om man ønsker det, kan det monteres et hengslet ett-bluss spritkokeapparat ved siden av passasjersetet. Utbrettbordet som følger med kan monteres enten forut eller akterut. Til sammen er det sitteplasser til 9-10 personer ombord, men båten er bare CE-godkjent for 8 personer eller 630 kg. last.
Førerplassen er fint organisert, med store, lettleste instrumenter, stort kartbord og enkelt bryterpanel for horn og lanterner samt 12 volt uttak. Setene er gode å sitte i, og halve setet kan klappes opp for at det skal bli enklere å stå og kjøre.
Akterut er det en tverrgående benk, hvorav de to sitteplassene i borde kan fjernes om ønskelig. Putene her bør ha en festeanordning, for de holdt på å blåse ut av båten ved et par anledninger.
Dørken er drenert, men utløpene er ikke veldig store. Under det midterste setet akterut er det et stort stuerom. Batteriet har fått plass under luken ved siden av motorbrønnen. På styrbord side ved siden av motorbrønnen er det nok et stuerom med adkomst fra sofadelen.
Vår testbåt var utstyrt med teaklaminat på dørken, men dette er ekstrautstyr. Nor-Dan opererer med to utgaver, standard-versjonen og special edition, sistnevnte der det meste utstyret følger med som standard.
Data
Lengde: | 6,18 m. |
Bredde: | 2,38 m. |
Dyptgående: | 0,75 m. |
Drivstoff: | 145 lt. |
Vekt uten motor: | 850 kg. |
Motor: | Fra 70 - 130 hk. |
Pris: | Kr. 161.800,- for standard båt, Kr. 200.600 for special edition, begge uten motor. |
Produsent: | Nor-Dan Boats AS, Boks 113, 4733 Evje. Tlf: 37 93 04 48. |