utgave nr 3 1997
Test: Sunseeker Portofino 375
Minitest Sunseeker Portofino 375
Linjelekker lillesøster
AV DAG PIKE
Nest minst og nesten ny. Sunseekers 37 foter er et interessant bekjentskap. Mye av kvaliteten på design og utstyr fra storesøstrene er ombord. Portofino 375 er linjelekker og praktisk, men førerplassen er ikke på topp.
Selv om engelske Sunseeker nå bygger fartsvidundre opp i 80 fot, har de ikke glemt den viktige båtstørrelsen som ligger under 40 fot. Portofino 375 kom i fjor, en sportscruiser i samme linjen som Camargue-modellene, men under 40 fot kalles de Portofino. Målet med konstruksjonen var gode sjøegenskaper kombinert med så maksimal komfort som den nokså brede forparten, men dog korte kroppen kan gi. En ikke helt enkel oppgave for konstruktørteamet, men de har nok en gang klart å skape en vakker, slank båt, svært moderne, men likevel tidløs, stilmessig sett.
Uteplassen
Skroget er dypt V-skåret med doble sprutlister hele veien og som avsluttes i en klassisk bue nesten oppe under dekk i baugen. Den blå stylingen følger listene fra for til akter. Fordekket reiser seg forsiktig til omtrent aktenfor førerplassen, hvor dekkslinjene skrår nedover. Hekken er elegant skåret og gir båten et sportslig preg. Den intergrerte badeplattformen er i teak og delvis skjult fra siden. Den beskytter drevene og har en leider på styrbord side som gjør ombordstigning aktenfra enkel. Her er bra med håndrekker. Uteplassen har en C-formet sofa med bord. Førersetet er for en person, passasjersetet til babord har plass til to.
Førerplassen er det eneste ombord som får dårlige karakterer. Ingen plass til kart, gass/gearspak sitter klønete til og powertrimmen nedenfor er også vrien å bruke. Trimflapsene er også dårlig plassert. Selve dashbordet er i lekkert valnøttre, rattet er fancy og bra plassert og det samme gjelder kompasset. Vindskjermen er nydelig buet og kantet med en elegant stållist. Targabøylen med innebygget kalesje ødeligger på ingen måte båtens lekre linjer, noe som ofte er ilfelle.
Sjøegenskaper
Til tross for instrumentenes dårlige plassering, er ikke båten vanskelig å manøvrere i sakte fart. Vår testbåt var utstyrt med to x 240 hk Volvo Penta diesler, et av tre motoralternativer. De andre alternativene er 2 x 275 hk bensinmotorer fra Volvo Penta eller 2 x 330 hk MerCruisers. Med dieselmotorene gjorde båten 34 knop, en installasjon vi nok ville valgt. Med størrre bensinmotorer gjør den utvilsomt 39 knop.
I åpen sjø med vanskelige bølgeforhold var skroget overraskende bra. Under forhold du ville tro at båten ville ta av, satt den som limt i vannet. Det ga en god følelse av å være en større båt enn 37 fot, og forsiktig bruk av flapsene understreket denne følelsen, særlig med sjøen rett forfra.
Du kommer ned i motorrommet fra en luke i dørken ute. Det er god plass rundt de to motorene og ønsker man et aggregat, er det nok plass her. Aggregat er nødvenddig om man velger elektrisk komfyr m.m. Alternativet er å bruke gass.
Innredning
Via en midtstilt skyvedør og ned en leider er du i salongen. Døren inn til toalett og bad er rett styrbord og forenom er en komfortabel og elegant U-sofa. Til babord en vakker bysse med alle hjelpemidler. Alt treverk er i kirsebærtre i utsøkt finish. Treplater som kan brettes sammen kamuflerer både komfyr og vask, men de er ikke helt enkle å få opp. Salongbordet er en konstruktørs genistrek. Det kan brettes ut flere ganger og utgjør sammen med en ekstra pute og sofaen, en dobbeltkøye.
Sovelugaren forut har køya på tvers, en løsning som frigjør mye ekstra skapplass og sminkebord. Litt lavt for langbente er det her. Hele innredningen er ellers meget smakfullt laget med hyggelige tekstiler, varme farger og vakkert treverk, alt utført i kjent Sunseeker-stil.
DATA:Norsk importør: H.J.Nilsen i Svelvik. Tlf.: 33 77 33 33. Fax: 33 77 34 67.
Lengde | 11,89 m |
Bredde | 3,65 m |
Dypg. | 1,00 m |
Deplasement | 7200 kg |
Motorer | 2 x 240 hk diesler |
Drivstoff | 775 liter |
Ferskvann | 135 liter |