utgave nr 9 2

SKAGU ANNO 1966

Publisert Sist oppdatert

Husker du?

SKAGU ANNO 1966

På 1960-tallet var Herdla i Hordaland arena for et kortvarig og intensivt industrieventyr, der en formingslærer og en herredskasserer begynte serieproduksjon av trebåter. Fortsatt er Skagu-båtene kjente og populære.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Forløperne til Skagu-båtene, oppkalt etter byggerne Ingvard Skarvatun og Olav Guntveit, så dagens lys i et lite naust på Herdla. Under tiden med selvbygging ble tanker om båtproduksjon til ord og handling.
- Ganske vanvittig, ikke sant? I løpet 2-3 uker i 1966 fikk vi kjøpt en flyhangar. Vi skaffet maskiner og tegning på en 25-foter fra konstruktør Otto L. Scheen. Ingen av oss var båtbyggere, men jeg hadde i det minste en treteknisk utdanning. Denne manglende tilhørighet i en båtbyggertradisjon, tror jeg førte til at vi kom frem til nye byggemåter. Her ligger nok også noe av nøkkelen til Skagu-båtenes suksess, mener Olav Gunntveit.
- Vi parallellbygde seks og seks båter som vi klinket med trykkluft, ikke klinkestøtte. To mann bordet opp en 25-foter på to dager. Dermed kom vi frem til en meget effektiv produksjonsform og vokste veldig raskt. På det meste hadde vi tolv mann i arbeid. Båtene ble så populære at den første vi bygget ble solgt før den var halvferdig. De neste gikk unna i høyt tempo. I alt hadde vi seks modeller fra 9 til 33 fot, alle bygd i mahogni på steamede eikespanter. De fleste båtene var utstyrt med Volvo Penta-motorer.
- Allerede første året var vi på Sjølyst-messen hvor vi solgte en 21 foter til Sverige som demonstrasjonsbåt. Like etterpå fikk vi en bestilling på 24 slike båter og sendte de fire første med tog til Gøteborg. Vi ble advart av banken som hadde sjekket kjøperens betalingsevne. Og ganske riktig: Kjøperen kunne ikke betale. På stasjonen sto fire båter pakket i plast. Det var rekordvarme på denne tiden og temperaturen under plasten var så høy at natekittet smeltet. Båtene var ødelagt. Det samme var økonomien vår. Etterhvert så vi oss derfor nødt til å selge båtbyggeriet.
- En annen faktor som gjorde eventyret om Skagu-båtene ganske kortvarig, var at plastbåtene begynte å komme for fullt på den tiden vi startet opp. Folk hadde den rare oppfatning at en trebåt skulle være mye billigere enn en plastbåt. Hadde det vært i dag, ville nok historien fått et litt annet utfall, sier Olav Gunntveit.

SKAGU-BÅTENE: Et begrep på Vestlandet. 33-foteren som denne, eid av Bjarte Karlsen på Askøy ved Bergen, var flaggskipet og konstruert av Olav Guntveit.