utgave nr 3 1992

Tobias 18

Publisert Sist oppdatert


    Vi prøvekjører TOBIAS l8

    Meget enkel

    Av Hans Due

    Den er bygget over samme konseptet som den åpne 23-foteren, den nye 18-foteren til Tobias Plastindustri A/S. Åpen, selv-lensende dørk, deplasementsskrog som tåler 11-12 knop, dieselmotor med strak aksel, og motoren plassert dypt i båten og under styrekonsollen.

    En båt for hobbyfiskere, skjærgårdshåndverkere, oppdrettsnæringen eller oljeindustrien. Og det er sistnevnte virksomhet som har tent på båte i første omgang. Shell har bestilt 10 båter for sleping av oljelenser.
    I den båten vi prøvekjørte, var det installert en 74 hk Yanmar dieselmotor. Så mye motorkraft hører egentlig ikke hjemme i denne båten, hvis man ser bort fra at den skal brukes til å slepe oljelenser med. For båten trives ikke med en toppfart på 16 knop. Da ble sjøegenskapene svekket vesentlig. Så snart vi dro av på gassen og fikk båten ned i ca. 12 knop, var det ingen ubehageligheter å spore lenger. En 34 hk Yanmar dieselmotor ville vært en mye bedre installasjon i denne båten.

    Ballast nødvendig

    Men som sin storebror 23-foteren, trenger også 18-foteren vektforskyving forover eller innlagt en del ballast. Både tanker og motor var plassert under dørken akterut, og til det har skroget for liten bæring.
    Det er rent og ryddig ombord. Kanskje for rent etter noens mening. Ingen sitteplasser akterut, kun ståplass dersom man ikke valgte å slenge seg ned på motorkassen. I baugen er det plass til en person. Dessuten er det lite stueplass, så bruksområdene blir egentlig ganske begrenset.
    DATA:
    Lengde:5,55 m.
    Bredde:2,10 m.
    Vekt:1100 kg m/Yanmar 74 hk.
    Dypgående:0,68 cm.
    Drivstoff:185 lt.
    Ca.pris m/ Yanmar 34 hk:kr. 141.450,-
    Produsent:Tobias Plastindustri A/S, 5130 Austrheim. Tlf. 05-36 90 79.