utgave nr 1 1994

Kjølevæske og varmeveksler

Publisert Sist oppdatert

Kjølevæske og varmeveksler


AV SVEIN AURMARK
Mange dieselmotorer er i dag utstyrt med varmeveksler. Det vil si at man har to kjølevannskretser. Den innerste er en ferskvannskrets som kjøler motoren, og på denne er det frostvæske som sirkulerer i et lukket system. Den ytre kretsen er en sjøvannskrets som kjøler den indre kretsen. Hva gjør man med den, når det er grisekaldt om vinteren og man vil unngå frostskader på motoren?
Vi har laget et (Reodor Felgen?)-system som har fungert bra i mange år. Litt overfor sjøvannsinntaket har vi kuttet slangen og skjøtet inn et T-rør. Fra den frie stussen har vi så satt inn en slange på en halvmeter. På denne er det skjøtt inn en kran. Når vi så er ferdig med dagens vinterfisketur, stenger vi sjøvannskrana, setter slangestussen opp i en bøtte med frostvæskeblanding og åpner krana. Dermed trekker vi blandingen inn på den ytre kretsen. Når vi så skal ut neste gang, holder vi en bøtte under eksosutløpet og "tar igjen" frostvæsken. Den blir litt sotete, så vi bruker den derfor ikke mer enn tre-fire ganger.
Er det noen som kan foreslå andre praktiske løsninger for vinterfiskere med dieselmotor?