utgave nr 1 1998
Oselvar bygget på Milde igjen
Oselvar bygget på Milde igjen
Av Otto von Münchow
Den første oselvar på 126 år er bygget på Milde. Det er Johannes Møllerup som har tatt opp produksjon av den tradisjonsrike vestlandsbåten.
En ekte oselvar skal egentlig være bygget på Os, bygden like sør for Bergen der oselvaren har sin opprinnelse og som har gitt navn til båttypen, sier Johannes Møllerup
Møllerup har nylig tatt opp igjen det gamle båtbyggerhåndverket og satser på oselvere. Men verkstedet hans ligger ikke på Os, det befinne seg på Milde i utkanten av Bergen. I mange år har det imidlertid ikke vært mulig å finne båtbyggere på Os som fremdeles har kunnet fremstille den tradisjonelle og kanskje mest kjente av våre gamle trebåter. Folk har lenge måtte over fjorden til Tysnes eller enda lengre ut til Austevoll for å bestille en ny oselvar.
Når Johannes Møllerup nå tar opp det tradisjonsrike håndverket, blir han dermed den tredje båtbygger som tilbyr og lager nye oselvare for salg. Fra verkstedet sitt på Milde tar han mål av seg å produsere én båt i året. Og som medlem av Os Båtbyggerlag, får båtene hans, til tross for at de ikke er bygget på Os, offisielt stempel som godkjente oselvare.
3000 pr. alen
Selv om altså en ekte oselvar skal være bygget på Os, har Milde like fullt tradisjon for å bygge disse lettrodde trebåtene, men det er lenge siden sist. De siste to oselvarne fra Milde ble nemlig bygget i 1872. Møllerup eier den ene. Den er fremdeles i brukbar stand, selv om noen av sømmene må skiftes. Da Møllerup overtok den for tyve år siden, reddet han den fra siste reis på bålet.
Den første oselvaren bygget på Milde på 126 år tok form i løpet av siste vinter og vår, og overdratt til sin nye eier på forsommeren. Det er en færing på 9¾ alen laget av furu hentet fra Tysnes. Oselvare blir, som eneste båttypen, fremdeles målt etter de gamle båtalen, der en alen er 21 norske tommer. Prisen settes etter lengden og er av Os Båtbyggerlag fastlagt til 3000 kroner (eks. mva.) pr. alen.
Rundt 250 timer regner Møllerup med at han har brukt på å bygge oselvaren som var ferdig i sommer. Fullt ferdig og impregnert ble den levert for 51.200 kroner.
Kjent håndverker
Johannes Møllerup deltok på to båtbyggerkurs i regi av Bergen Husflid på Hordamuseet i 1979/80 og 1980/81, der han lærte håndverket. Han bygget deretter en oselvar for museet (ved siden av ytterligere et par stykker for salg), der han var ansatt som håndverker til han måtte slutte på grunn av sykdom. Nå føler Møllerup at helsen igjen er brukbar og lysten til å bygge oselvare har vendt tilbake.
Inkludert den som ble levert i sommer, er det så langt blitt seks oselvare fra Møllerups hånd, og som nevnt, regner han med å bygge én i året. Men Johannes Møllerup ønsker ikke å bygge på bestilling. Med bestillingsverk følger bare press sier han.
Johannes Møllerup er da heller ikke først og fremst båtbygger og ønsker ikke å bygge andre båttyper enn oselvare. Lokalt er han mer kjent for sitt håndlag med gamle røtter og trær, som han lager de utroligste ting av.
Følger tradisjonene
- Jeg er vokst opp med oselvare og har alltid vært opptatt av håndverk. Derfor var det vel naturlig å begynne å bygge dem selv, forklarer Johannes Møllerup. Han minnes de mange oselvarregattaene han var med på tidligere. Den gang sydde de seilene selv, og da var det ekstra gøy å slå dem som hadde spesialsydde seil fra England eller andre steder forteller han.
- For meg var oselvaren ikke en bruksseiler, men det var den for min far. Han var vant til at all transport gikk ut og inn av fjorden. Den gang kunne du få en oselvar for et par hundre kroner, og i dag er det jo en del av gamlekarene som faktisk blir litt forbannet når de hører hva en ny oselvar koster. Jeg pleier da å trøste dem med at øsekaret jeg lager i dag nesten koster det dobbelte av hva de i sin tid ga for sin gamle oselvar.
For Møllerup er det botnen som skaper oselvaren. Den er mye skarpere, formet som en bred V med bue innover. En av de store utfordringen blir derfor å få halsene riktig til forteller Møllerup. De kan lages på flere måter, enten ved steaming eller, som Møllerup gjør det, hogge dem i fasong av tre toms bord. - Fra gammelt av ble halsene alltid hogget.
- Vi som bygger oselvare i dag har vært veldig nøye med å holde på tradisjonene, påpeker Møllerup.
Johannes Møllerup har tatt opp et gammelt håndverk som har ligget nede i 126 år på Milde. Det gleder ham også å se at nye generasjoner båtbyggere blir mer interessert i å ivareta tradisjonene. Med sitt nye Oselvarverksted på Os har oselvaren til og med kommet tilbake til Os. Dermed må en ikke lenger til Tysnes, Austevoll eller Møllerup for å få bygget oselvare.