utgave nr 1 1999

Masse smånyheter

Publisert Sist oppdatert

Se opp for svindlere!
IngvarTollvesenet har de siste månedene rullet opp flere tilfeller av
svindel som knytter seg opp mot import av båter. Det er snakk om millionbeløp
som båteiere må etterbetale på grunn av uregelmessigheter med importen. I noen
tilfeller er kunden selv synderen. Som når en båt blir kjøpt utenlands og seilt
hjem i havnen mens eieren "glemmer" å gi beskjed til myndighetene, eller den
blir tatt inn på "falske papirer" med proforma fakturasummer o.s.v.. Da er en
smekk på kjeften vel fortjent.
Noe annet er det når importøren synder. Det kan være en bruktformidler som
"hjelper folk" å ta inn båter fra utlandet. Det er nemlig noen av disse som
mildt sagt har en uryddig praksis. Så som skyhøye meglerprovisjoner eller at
hverken årsmodell, utstyr eller andre forhåndsavtalte leveringsspesifikasjoner
stemmer for den faktiske båten. Hvis du attpåtil blir invitert til å være med
på overleveringsturen f.eks. fra England eller Nederland, er det på sin plass å
være ekstra på vakt.
Det som kan skje er følgende: På et av eksport/importpapirene oppføres ditt
navn som formell importør. Du betaler båten - gjerne i flere porsjoner. I et av
tilfellene vi kjenner til ble plutselig den intetanende kjøperen kontaktet av
tollmyndighetene med forespørsel om manglende innbetaling av HK - avgift og
moms - i alt rundt 400.000 kroner - et beløp i tråd med det siste "avdraget" på
båten. Megleren ble kontaktet med det kjente svar: -De ringer et nummer som er
ute av drift..... Ved nærmere undersøkelser viste det seg at megleren var midt
i sin tredje eller fjerde konkurs. Kvitteringer og fakturaer på 400.00 kroner
var plutselig ikke mere verdt.
Kunden sto uten å vite det oppført som importør og var dermed i tollvesenets
øyne ansvarlig for innbetalingen av avgifter på 400.000 kroner. Den egentlige
importøren er blakk og borte vekk - noe tollvesenet selvsagt gir blanke blaffen
i.
Moralen er: Hold deg unna bransjens useriøse aktører. Skal du kjøpe en kostbar
båt i utlandet, få en advokat til å finlese alle papirer. Skal du bruke megler,
sjekk vedkommende grundig. Det kan også være på sin plass å sjekke
"eksportøren". I det nevnte tilfellet, er det mistanke om at "eksportøren" og
megleren spilte på lag. Snakk også med folk i bransjen. Den er nemlig så liten
at utskuddene fort avslører seg. En sjekk hos tollmyndighetene kan også være på
sin plass, og til sist: Trenger du en megler, så sats på en norsk med
tilknytning til Norges Båtbransjeforbund.