utgave nr 1 2006
Leder - januar 2006
Sjøfartsdirektoratet har gjort kuvending etter at Båtmagasinet stilte spørsmål ved direktoratets tolkning av CE-reglene. Det skal de ha honnør for. For de har gitt amnesti for alle båter som har vært solgt som halvfabrikat og byggesett siden 16. juni 1998, da CE-merkingen ble påbudt. Har du halvfabrikat eller byggesett kjøpt fra en båtprodusent, eller selvbyggerbåt bygget fra grunnen av, gjelder femårsregelen for videresalg. Det har vært to klare tolkninger av CE-reglene når det gjelder halvfabrikat. Sjøfartsdirektoratet sier at halvfabrikat aldri har vært underlagt 5-årsregelen, men direktoratet har i følge båtprodusentene aldri informert om det. Samtidig har det internasjonale kontrollorganet IMCI, Norboat og samtlige båtbyggere vi har vært i kontakt med tolket det motsatt. Alle produsenter av halvfabrikat som vi har vært i kontakt med sier at de har levert halvfabrikataene med den såkalte "vedlegg 3"-erklæringen siden CE-reglene ble gjeldende fra 16. juni 1998. Skjønt byggesett eller "kit boats" er i følge EU-reglementet ikke nødvendig dersom du gjør egne tilpasninger i byggesettet. Da behøver du hverken CE-papirer eller vedlegg og heller ikke å CE-merke båten, forutsatt at du ikke selger den videre i løpet av 5 år. Reglene sier ikke noe om omfanget av tilpasningene, så i realiteten er det faktisk nok å bare hengsle om en skapdør dersom det ikke er et alternativ i modellutvalget fra selgeren av byggesettet. Sjøfartsdirektoratet sier at fra 1. januar i år skal i hvert fall halvfabrikat som du eller jeg har bygget ferdig, CE-merkes før de kan tas i bruk. Vi er slett ikke sikre på at direktoratet har sikker grunn under føttene i en slik tolkning heller, for etter å ha studert direktivet nøye kan vi ikke finne et eneste sted der det står at slike halvfabrikat som du og jeg bygger ferdig for eget bruk skal CE-merkes, eller ikke kan benyttes i 5 år og så selges videre.
Det er skremmende at tilfeldige tolkninger i forhold til EU-reglementet skal kunne gi utslag som faktisk kunne ha ruinert deler av norsk båtbransje. For hva hvis Sjøfartsdirektoratets tolkning av reglene ble gitt tilbakevirkende kraft? Hvem skulle da betalt for CE-merkingen i etterkant? Båteieren? Båtprodusenten? Eller kanskje Sjøfartsdirektoratet selv for villedende tolkning av - eller manglende informasjon om reglene? Nå har man behendig omgått denne diskusjonen, hvilket også er det eneste riktige. Vi oppfordrer også Sjøfartsdirektoratet til å se på sin oversettelse av CE-direktivet en gang til. For det er et paradoks at man kan bygge en båt selv fra grunnen av og bruke den i 5 år for så å selge den videre uten å CE-merke den, mens dersom halvparten av båten er fagmessig bygget hos en båtprodusent etter CE-reglementet frem til han leverer fra seg båten og du selv bygger den ferdig, ikke kan benytte deg av 5-årsregelen, men må CE-merke båten før du tar den i bruk. Det henger rett og slett ikke på greip.
Nå håper vi også at Sjøfartsdirektoratet ser på nytt på sin tolkning av hva som er vannscootere. Legger vi definisjonen av hva som er et fartøy til grunn, er Sjøfartsdirektoratets tolkning av hva som er vannscootere eller "vannscooter-lignende" farkoster på kollisjonskurs med fartøy-begrepet. Vi håper også at direktoratet gir klare signaler tilbake til politikerne som i sin tid innførte det idiotiske forbudet mot vannscootere her til lands. Forbudet er trolig i strid med EUs regelverk og dessuten fullstendig uforståelig for de aller, aller fleste.
Redningsselskapet har sparket styret og generalsekretæren. Det er også det eneste riktige i den situasjonen som har oppstått. For Redningsselskapet er en for viktig organisasjon for oss båtfolk til at personalkonflikter skal rive ned organisasjonen fra innsiden. Nå må helt nye koster inn og feie opp rotet slik at fokus blir satt på selskapets viktigste oppgave, nemlig å redde liv og verdier langs kysten. I den forbindelse oppfordrer vi alle til å fornye sitt medlemsskap i Kystpatruljen.