utgave nr 1 201
Test 60-hesterne: Honda favoritten
I denne testen setter vi de splitter nye 60-hesterne fra Honda og Suzuki på prøve mot konkurrentene fra Evinrude, Mercury og Yamaha. Forbruket for to av modellene ligger under halvliteren per nautisk mil. En av dem er testvinneren Honda.
I denne testen setter vi de splitter nye 60-hesterne fra Honda og Suzuki på prøve mot konkurrentene fra Evinrude, Mercury og Yamaha. Forbruket for to av modellene ligger under halvliteren per nautisk mil. En av dem er testvinneren Honda.
TEKST OG FOTO: LARS. H LINDÉN
Motorstyrken 60 hk passer mange av de mest populære båtene i fem-metersklassen, ikke minst mange mindre skjærgårdsjeeper. Flere av 60-hesterne tilbys dessuten med større gearhus og alternativ gearutveksling som gjør at motoren også passer til noe tyngre båter.
I denne testen er Honda BF60 og Suzuki DF60 splitter nye motorer. Men også de øvrige 60-hesterne som har vært på markedet en stund (fra Evinrude, Mercury och Yamaha) har elektronisk bensininnsprøytning, datastyrt tenning osv. Felles for samtlige er at de er godkjent i henhold til verdens tøffeste miljønormer i blant annet Europa og USA.
Nesten alle av dagens 60-hestere er firetaktsmotorer, med Evinrude som det eneste unntaket. Motorvolumene varierer mellom 863 og 998 ccm og flere av motorene tilbys også i en 50 hk versjon. Produsentene har fokus på lavere vekt i utviklingen av nye modeller, og i dag er den nye firetakteren Suzuki DF60 markedets letteste 60-hester med sine 104 kg. I forhold til forrige versjon har de klart å slanke motoren med nesten 50 kg.
Dagens 60-hestere fins med både 2, 3 og 4 sylindre. Den firesylindrete veier noen kilo mer, men flere sylindre har også sine fordeler. En av fordelene er noe mindre vibrasjoner, en annen lavere støynivå ved alle turtall.
Høyt turtall gir mye støy
En etablert oppfatning om motorstøy er at firetakterne er stille og totakterne bråkete. Dette stemmer ikke lengre. Nesten alle utenbordsmotorer har ganske høyt støynivå på høye turtall. Først når man har redusert med mellom 1.000 og 1.500 omdreininger kommer man ned i akseptable støyverdier. Og først ved lave hastigheter rundt 7-8 knop er spesielt firetakterne riktig behagelige.
De nye innsprøytningsmotorene har en dataenhet som holder styr på det meste i motoren. Fra disse enhetene kan man hente en mengde informasjon om gangtimer ved ulike turtall, eventuelle feilkoder, drivstofforbruk m.m. Motorene kan også kobles til en kartplotter som kan presentere nesten all den informasjon som motorinstrumentene formidler. Her kreves det imidlertid at motoren kan kommunisere via NMEA 0183 eller NMEA 2000.
Testbåten Bella 470 R
Som testbåt valgte vi den nye skjærgårdsjeepen Bella 470 R som passer utmerket for denne motorstyrken. Båten er 4,70 x1,98 meter og veier ca 500 kg uten motor. Den er godkjent for en belastning på opp til fire personer, og vi valgte å plassere tre personer i båten ved samtlige målinger. Den totale testevekten for båt, motor og belastning ble ca 850 kg.
Samtlige 60-hestere ble montert av den enkelte motorimportør, som også valgte propeller og monteringshøyde. De testet også installasjonen før våre måleinstrumenter ble tilkoblet. Deretter målte vi fart, forbruk og støyverdier ved fem ulike turtall. Ved det femte turtallsintervallet (2.000 omdr./min. under toppturtall) mister samtlige 60-hestere planingsfart og båten begynner å gå tungt i vannet.
Med tre personers belastning i Bella-båten havnet toppfarten på rundt 30 knop og forbruket på rundt halvliteren per nautisk mil ved en marsjfart på 25 knop. Raskest var den nye Honda BF60 med en toppfart på 31,8 knop. Stillest ved nesten alle turtall var Yamaha F60, og lavest forbruk ved omtrent samtlige turtall hadde Mercury 60 EFI. To av de ”eldre” 60-hesterne klarte seg således riktig bra. Nye Suzuki DF60 hadde den beste akselerasjonen og kom raskest opp i plan.
0,46 liter per nautisk mil
En interessant observasjon som vi noterte oss etter denne testen er det lave forbruket til Honda og Suzuki ved lave turtall. Begge er nemlig utstyrt med Lean Burn Control. Denne teknologien er basert på et antall sensorer som måler tilført luftmengde, turtall m.m. Når motorbelastningen reduseres så reduserer Lean Burn Control drivstoffmengden. Reduserer man rundt 1.500 omdr./min. så havner begge motorene under halvliteren per nautisk mil. Honda BF60 målte vi til kun 0,46 liter per nautisk mil ved 22 knop.
Men det handler ikke bare om ytelse, men også om vedlikehold. Og her peker Evinrude seg ut som har en meget enkel prosedyre for vinterkonservering. Konserveringen utføres enten via et instrument, eller via tenningsnøkkelen. Med riktig oljetype kan man dessuten kjøre denne motoren i hele tre sesonger uten service.
Oppsummering
60 hk er 60 hk, og det er ingen dramatiske forskjeller mellom motorene verken når det gjelder fart eller forbruk. Visse kommer raskere opp i plan og da har man formodentlig funnet en optimal propell i forhold til båttypen. Men forskjellen i støyverdier overrasker. En moderne utenbordsmotor bør ikke ha støyverdier over 90 dBA når man sitter ved rattet på en skjærgårdsjeep. Ser man på testresultatene, later det til at motorprodusentene har et større fokus på å redusere forbruket enn motorstøyen. Prisene på motorene varierer en hel del, men samtlige er veiledende, så det er vanskelig å foreta en sammenligning. Ute hos forhandlere ser gjerne prisbildet annerledes ut.
Den motoren som utmerker seg i denne testen er Honda BF 60. Den hadde høyest toppfart, lavt forbruk ved marsjfart og lave støyverdier.
Evinrude E60
Tre år uten service
Evinrude E60 er den eneste totakteren i denne effektklassen. Den har samme grunnkonstruksjon som Evinrudes 40- og 50-hestere. Den største forskjellen er at 60-hesteren har et variabelt eksosspjeld og en annen utforming av innsugskanalene. Evinrude E60 er i utgangspunktet en tradisjonell totaktsmotor som er utrustet med et høytrykks innsprøytingssystem. Det tilføres ingen luft under innsprøytingen av bensin og systemet krever heller ingen kompressor som i de tradisjonelle totaktssystemene. Også tenningssystemet er nytt og mer nøyaktig slik at man får en bedre forbrenning. Andre finesser på denne 60-hesteren er en sterk generator på hele 25 Ampere.
Evinrudes nye totakter kan kjøres i hele tre år (eller 300 timer) før første service må utføres. En annen smart funksjon er at vinterkonserveringen skjer automatisk via et trykk på startnøkkelen eller via ett av motorinstrumentene. For å kunne betjene denne funksjonen via motorinstrumentene, må motoren kompletteres med Evinrudes digitale I-command-instrumenter som også gir bensinforbruk samt kontroll over drivstoff- og oljenivå. Turtallet kan senkes til trollingfart, men dette må utføres av et autorisert verksted.
Evinrude E60 er en liten motor i 60-hestersklassen med tanke på vekt og sylindervolum. De øvrige motorene ligger på rundt 1.000 ccm. Til tross for dette oppnår den en toppfart på 30 knop og ved lavere turtall holder den farten bra. Motoren har noe høyere forbruk ved toppturtall, men man behøver bare å redusere med 500 omdreininger for å komme ned til et akseptabelt forbruk. Støyverdiene ligger høyt i hele turtallsregisteret, noe som antakelig skyldes at denne motoren er to-sylindret.
Honda BF 60
Vår favoritt
Honda har en helt ny 60-hester på nesten 1.000 ccm. En tresylindret firetakter som finnes i to versjoner. Dels BF60 for mindre fritidsbåter, og BFP60 med en annen utveksling for litt tyngre båter. Vi testet den førstnevnte.
Nye Honda BF60 har mange tekniske løsninger fra de større Honda-modellene, for eksempel deres BLAST-funksjon som gir ekstra dreiemoment ved lavere hastigheter. Denne finessen hjelper til ved akselerasjon, og dette merket vi også ved vår test da vi målte hvor raskt båten kom opp i plan. Motoren er også utrustet med en Lean Burn Control (se også Suzuki). Via et antall sensorer måles luftmengden som suges inn, turtallet m.m., og når motorbelastningen reduseres, så reduserer Lean Burn Control drivstoffmengden.
Honda BF60 (og BFP60) er de første utenbordsmotorene i Hondas grunnsortiment som er NMEA-kompatible, hvilket betyr at alle motordata kan presenteres i for eksempel en kartplotter. Også trollingfunksjon er standard på nye BF60. Med et knappetrykk kan man endre turtallet i trinn på 50 omdr./min. fra 750 til 1.000. Andre nyheter sammenlignet med Hondas eldre modeller er en ekstra stor svingradius på motoren på hele 30 grader.
Den nye motoren fra Honda er uten tvil favoritten i denne testen. Den har høyeste toppfart, og farten ligger også høyt når man reduserer gasspådraget. Støyverdiene er godkjent ved høye turtall og er meget bra ved lavere turtall. Også forbruket ved lave turtall er meget bra. Reduserer man rundt 1.500 omdr./min. så havner man på under halvliteren per nautisk mil med denne 60-hesteren. Ved 22 knops fart målte kun sparsomme 0,46 liter per nautisk mil.
Mercury 60 EFI
Lavt forbruk
Mercury 60 EFI er denne effektklassens eldste konstruksjon og kom først som en forgassermotor og senere med elektronisk innsprøyting. Den har samme grunnkonstruksjon som Mercury 50 EFI, en firesylindret firetaktsmotor med overliggende kamaksel og et volum på nesten 1.000 ccm. Begge motorstyrkene finnes også i en BigFoot-modell med et større og kraftigere drev samt med en annen utveksling. BigFoot-modellen er beregnet for tyngre båter.
Mercurys større motorer har de digitale mulitinstrumentene Smartcraft som standard. Med et tastetrykk kan man navigere gjennom en mengde informasjon om motoren, som for eksempel turtall, trimvinkel, motortemperatur, batterispenning, samt bensinforbruk. Kompletterer man med en ekstra giver kan man også få opp fart og vanntemperatur. I Smartcraft-instrumentet er det også innebygd en trollingfunksjon som tillater at man reduserer turtallet til 550 omdr./min.
I denne testen havnet farten på Mercury 60 EFI på 29 knop, som er noen knop under den raskeste, nemlig Honda. Følgelig er den ingen racermaskin, men den har et meget lavt bensinforbruk. Tross sin eldre konstruksjon har denne motoren det laveste forbruket, ikke minst ved alle høyere turtall. 0,57 liter per nautisk mil ved 29 knop er meget bra. Også støyverdiene er på et meget akseptabelt nivå, også ved på høye turtall. Det skyldes i stor grad at dette er en firesylindret motor. Både Yamaha F60 (som også er firesylindret) og Mercury 60 EFI var meget sympatiske motorer å kjøre på denne båten på grunn av lavt støynivå og mindre vibrasjoner.
Suzuki DF 60 A
Ny lettvekter
Markedets ferskeste 60-hester kommer fra Suzuki og veier drøye 100 kg. Dermed er den også den letteste motoren i denne effektklassen. Sammenlignet med den gamle firesylindrete 60-hesteren har man klart å redusere vekten med hele 50 kg.
Nesten all teknikk har man hentet fra nye Suzuki 70, 80 og 90 hk som kom for ett år siden. De er blant annet utstyrt med doble, overliggende kamaksler. Registerkjedet ligger i et oljebad og behøver verken byttes eller justeres. Justeringen skjer automatisk.
Ifølge Suzukis tekniker har man også redusert bensinforbruket betydelig sammenlignet med den gamle 60-hesteren med teknologien ”Lean Burn Control”. Denne teknologien bidrar til å redusere drivstofforbruket med opp til 30 prosent ved visse turtall.
Blant funksjonene til DF 60 A kan nevnes justerbar tiltfunksjon som gjør det mulig å stille inn den maksimale tilvinkelen slik at ingenting kan skades eller komme i klem i motorbrønnen når motoren heises opp. Andre finesser er at motordata kan presenteres for eksempel i en plotter via NMEA 2000, men da må de analoge instrumentene byttes ut med digitale. Trollingfunksjon er ikke tilgjengelig utstyr på denne motoren.
Suzukis nye 60-hester kom raskest opp i plan og hadde et riktig bra drag med den 16’’ propellen som ble brukt i vår test. Også toppfarten på 31 knop er høyest i testen, bare forbigått av Honda. Forbruket er høyt ved høye turtall og først ved en reduksjon på 1.500 omdr./min. havner man på under halvliteren per nautisk mil. Også støyverdiene er høye på høye turtall.
Yamaha F60
Innebygd tyverisikring
I likhet med Mercury 60 EFI er Yamaha F60 en noe eldre konstruksjon som i utgangspunktet kom med forgasser og senere fikk elektronisk bensininnsprøyting. Også Yamahas 60-hester får man i en High Thrust-modell med et annet gearhus som klarer litt større propeller og som passer til tyngre båter. Yamaha F60 har samme grunnkonstruksjon som deres 50-hester. Begge er firesylindrete firetaktere med doble overliggende kamaksler, og begge har et sylindervolum på nesten 1.000 ccm.
En nyhet for modellåret er en innebygget elektronisk tyverisikring. Når motoren startes opp første gangen kan man velge å aktivere denne sikringen. Når den er aktivert, er også motoren låst og kan ikke startes uten en egen fjernkontroll.
For en tid tilbake kom Yamaha med sine nye LAN-instrumenter (Local Area Network) som nå er standard. Her presenteres turtall, trimvinkel, motortemperatur, batterispenning m.m. samt bensinforbruk. Har man en kartplotter kan disse opplysningene også presenteres på den via NMEA 2000. I likhet med flere av de andre motorene i testen har også Yamaha F60 trollingfunksjon hvor turtallet kan reguleres i trinn på 50 omdr./min. mellom 500 og 1.000 omdr./min.
Yamaha F60 havnet på en toppfart på 30 knop og lander dermed midt blant konkurrentene. Også forbruket er bra, men noe høyt ved toppturtall. Derimot stikker den tydelig ut som den stilleste 60-hesteren med lavest støynivå ved nesten alle turtall. Den firesylindrete konstruksjonen bidrar sterkt til dette (se også Mercury 60 EFI). Begge har lavere støynivå og mindre vibrasjoner.
Fakta
Fabrikat Evinrude Honda Mercury Suzuki Yamaha
Modell E60 BF 60 60 EFI DF 60 F60C
Motortype 2-takt 4-takt 4-takt 4-takt 4-takt
Introdusert år 2006 2010 2002 2010 2005
Antall sylindre 2 3 4 3 4
Sylindervolum i ccm 863 998 995 941 996
Ventilsystem - SOHC SOHC DOHC DOHC
Elektronisk innsprøyting Ja Ja Ja Ja Ja
Oljeblandet bensin Ja - - - -
Maks turtall i omdr./min. 6000 6000 6000 6300 6000
Utveksling 2,67:1 2,07:1 1,83:1 2,27:1 1,84:1
Generator i Ampere 25 17 18 19 17
Vekt i kg 109 110 112 104 110
Instrumenttype Analoge Analoge Digitale Analoge Digitale
Turteller Ja Ja Ja Ja Ja
Triminstrument Ja Ja Ja Ja Ja
Fartslogg Ekstra Ekstra Ekstra Ekstra Ekstra
Forbruksmåler Ekstra Ekstra Ja Ekstra Ja
Batterispenning Ekstra Ekstra Ja Ekstra Ja
Vannalarm, bensin Nei Ja Nei Nei Nei
Ferskvannsspyling Ja Ja Ja Ja Ja
Elektronisk startsperre - - - - Ja
Tilt Limit Ja Ekstra Nei Ja Nei
Interface (NMEA) 2000 2000 0183 2000 2000
Trollingfunksjon Ekstra Ekstra Ja Nei Ja
Aluminiumspropeller Ja Ja Ja Ja Ja
Bensintank i liter 25 Ekstra 25 25 25
Garanti i år 3 3 5 3 3
Pris 78.900,- 84.900,- 79.600,- 84.990,- 88.100,-
Merknad:
Ventilsystem: SOHC = Enkel overliggende kamaksel. DOHC = doble overliggende kamaksler.
Interface: NMEA 0183: Tradisjonell standard der kun et produkt kan kobles til per port. NMEA 2000: Nyere standard for tilkobling til for eksempel et nettverk der alle innkoblede instrumenter kan hente informasjon.
Priser: Ifølge importør og er kun veiledende. Hos forhandlerne kan andre priser forekomme, fremfor alt i pakkepriser med båt.
Importører
Evinrude: www.fischemarine.no
Honda: www.kellow.no
Mercury: www.brunswickmarine.no
Suzuki: www.erling-sande.no
Yamaha: www.yamaha-motor.no
Testresultat
Fabrikat Evinrude Honda Mercury Suzuki Yamaha
Modell E60 BF 60 60 EFI DF60A F60 C
Propeller i tommer 17 16 13 16 13
Monteringshull 2 2 2 1 3
Toppturtall i test 5.800 5.800 5.900 6.100 5.600
Fart i knop:
Ved toppturtall 30,0 31,8 29,0 31,0 30,0
- 500 omdr./min. 27,7 29,0 26,2 27,5 27,0
- 1.000 omdr./min. 24,0 25,5 23,5 24,4 23,7
- 1.500 omdr./min. 21,0 22,0 19,2 20,0 20,0
- 2.000 omdr./min. 17,5 17,0 13,8 15,5 14,5
Forbruk, liter/time
Ved toppturtall 22,6 20,4 16,4 19,8 19,0
- 500 omdr./min. 16,0 17,6 14,6 17,3 15,2
- 1.000 omdr./min. 12,5 13,2 12,0 13,2 13,0
- 1.500 omdr./min. 10,5 10,2 9,6 9,8 10,8
- 2.000 omdr./min. 9,6 8,6 8,8 8,8 9,4
Forbruk, liter/nautisk mil:
Ved toppturtall 0,75 0,64 0,57 0,64 0,63
- 500 omdr./min. 0,58 0,61 0,56 0,63 0,56
- 1.000 omdr./min. 0,52 0,52 0,51 0,54 0,55
- 1.500 omdr./min. 0,50 0,46 0,50 0,49 0,54
- 2.000 omdr./min. 0,55 0,51 0,64 0,57 0,65
Støy i dBA:
Ved toppturtall 91 87 86 92 85
- 500 omdr./min. 89 86 85 89 84
- 1.000 omdr./min. 87 85 84 86 83
- 1.500 omdr./min. 86 80 83 83 82
- 2.000 omdr./min. 85 79 82 82 81
Sammenligning forbruk og støy
Fabrikat Evinrude Honda Mercury Suzuki Yamaha
Støy i dBA ved lik fart
30 knop 91 86 86 *) 91 85
25 knop 88 85 85 86 83
20 knop 86 80 83 83 82
Forbruk ved lik fart pr n/mil
30 knop 0,75 0,62 0,57 *) 0,63 0,63
25 knop 0,53 0,52 0,54 0,55 0,55
20 knop 0,50 0,45 0,50 0,49 0,54
*) Ved 29 knop
Testfakta:
Våre tester er gjennomført med tre personer i båten. Samtlige motorer er montert og prøvekjørt av den enkelte motorimportør før vi har foretatt våre målinger. Samtlige motorer er testet med aluminiumspropeller. Våre målinger er utført ved fem ulike turtall, dels toppturtall og deretter har vi redusert med 500, 1.000, 1.500 og 2.000 omdr./min. Støyen er målt ved førerens øre. Testbåten Bella 470 R har målene 4,70 x 1,98 meter og en anbefalt motorstyrke på 40-60 hk. Testene er utført ved Huges Marina i Västervik, Sverige, i oktober 2009. Lufttemperatur + 15ºC, vanntemperatur +12ºC.