utgave nr 10 1998
Druknet påhenger ingen katastrofe.
Druknet påhenger ingen katastrofe.
Hvis påhengeren din, eller naboens for den saks skyld, er druknet i saltvann, så fortvil ikke. Motoren kan som regel reddes uten at vitale deler skades. Men for all del; IKKE TA MOTOREN PÅ LAND OG LA DEN TØRKE!! La den heller ligge i saltvann til den kan tas hånd om av verkstedet.
Tekst og foto: Hans Due
- Hver høst skjer det samme - vi får inn mange druknede påhengere, forteller verksmester Morten Paulsen ved Seahorse Marina på Tjøme. Det er som regel landstedbåter som har druknet, enten ved kraftig nedbør, eller ved at de har ligget fortøyd med akterenden mot vind og vær, og dermed blitt fylt med vann.
Men påhengeren kan som regel reddes uten at vitale deler skades. Det er imidlertid uhyre viktig at påhengeren kommer minst mulig i kontakt med luft etter at den er druknet. Ofte er det slik at hjelpsomme naboer får trukket båten med påhenger på land, øser den og lar den ligge til eieren kommer tilbake. Det skal de ikke gjøre selv om meningen er god. La heller motoren være druknet, og varsle eier eller verksted. Har påhengerenvært i kontakt med luft i to timer eller mer, er den som regel ødelagt. Men lar man påhengeren ligge under vann til den kan bringes på land og senkes i ferskvann, er sjansene store for at motoren kan startes etter en overhaling uten at noe er skadet, sier Paulsen.
Hvis vi får inn en påhenger som er druknet, tar vi straks ut tennpluggene og senker hele motoren ned i ferskvannskaret vårt. Vi trekker flere ganger i startsnoren for å få så mye ferskvann gjennom systemet som mulig og slik at vi får vasket ut saltvannet. Motoren blir gjerne liggende i ferskavnn i et døgn eller mer før vi tar den opp, tørker den, skifter oljer og smører over. Kanskje må det elektriske systemet skiftes, men ofte er behandlingen i ferskvannskaret og smøringen etterpå tilstrekkelig til at motoren kan startes og brukes som normalt, sier Paulsen som samtidig oppfordrer hytteeiere og andre til å fortøye båten slik at baugen alltid peker mot vind og vær. Da er de minst sjanse for at båt og motor skal forlise i uvær.
En druknet påhenger blir straks tatt hånd om av verkstedfolkene på Seahorse Marina. Etter at tennpluggene er fjernet, blir hele motoren senket ned i ferskvannskaret, og man trekker i startsnoren for å få skiftet ut mest mulig av saltvannet med ferskvann. Etter et døgn eller mer i ferskvann kan motoren som regel reddes fra totalhavari.