utgave nr 11 1994
Drivanker i småbåt
Drivanker i småbåt?
Av Carl O. S. Langlie
Et drivanker er den eneste form for brems vi motorbåteiere har om motoren skulle svikte på dypt vann og du driver mot brottene. Vil du ligge rolig under dypvannsfiske, er det også en hjelp. Et drivanker er en enkel og billig forsikring man bør ha ombord.
Jeg ligger ofte ute i havgapet og pilker torsk på 50-100 meters dyp. Det er for dypt for dreggen, så jeg ligger og driver - alt for fort av og til. Ikke sjelden setter vind og sjø meg såpass igang at det er vanskelig å nå bunnen med en svenskepilk på 400 gram, og oppholdet over den gode fiskeplassen blir kortvarig. Bekvemt blir det heller ikke når båten normalt legger seg til å rulle på tvers av sjøen.
Hva med et drivanker? Kanskje det kan hjelpe, spurte jeg meg selv uten å få noe klart svar. Drivanker var jo noe guttebokforfatterne regelmessig tok frem så skuta kunne ride stormen av etter at riggen hadde gått over bord ved Kapp Horn. Dette fenomenale redskapet som tømmermannen surret sammen når brenningene var nær, reddet alltid mann og mus. Senere har vel både Kapp Horn og drivankeret vært nokså fjerne begreper for de fleste av oss, og siden tømmermann ikke inngår i min besetning, oppsøkte jeg en båtutstyrsforretning. Det minste drivankeret jeg kunne få var en undervannsfallskjerm med diameter mindre enn en vanlig paraply, var beregnet for båter på vel 30 fot, og skulle dermed passe fint for min 20½-foter.
Så kom jeg ut på fiskeplassen der strøm og vind sto hver sin vei, og pilkesnøret lå bortimot horisontalt i vannet. Forventningsfullt lot jeg drivankeret gå i sjøen. Det la seg tydeligvis riktig i vannet og trakk dreggetauet kjapt ut. Nå viste det seg at draget i tauet ble nokså beskjedent, så beskjedent at båten fortsatt seilte på tvers av vind og sjø, enten jeg festet tauet i baugen eller i akterenden. Litt lettere å nå bunn med pilken ble det nok, men noen revolusjonerende effekt kan man ikke snakke om. Likevel, siden alle monner drar, og siden drivankeret er lettvint å håndtere, bruker jeg det ofte på fiskeplassen, selv om det ikke gir noen fullgod løsning på avdriftsproblemet.
Nå øker vel effekten av et drivanker med kvadratet av farten, og dermed kommer det nok først til sin rett hvis jeg skulle få motorstopp i vær der en erfaren hobbyfisker burde ha holdt seg innaskjærs. Da kan det være godt å ha drivankeret for hånden. Det koster bare ca 200 kroner og tar ikke mer plass om bord enn en regnjakke.