utgave nr 11 1994
Honda 75 og 90
Honda 75 og 90!
Av Hans Due
Så snart Yamaha og Mercury/Mariner sendte avgårde en susende uppercut på markedet med en firetakts 50-hester, hevet Honda guarden og returnerte en knallhard høyrehook etterfulgt av strak venstre med en 75 og 90-hester innen samme taktområde.
Krigen på påhengermarkedet tilspisser seg, og alle vil helst være snilleste gutt i miljøklassen. Firetaktere og renere totaktere står i kø for å komme inn på markedet. Hittil har Yamaha/ Mariner/ Mercurys 50-hester vært den sterkeste, men neste år kommer Honda med en firesylindret 75-hester og en 90-hester, og vil senere utvide modellutvalget inntil 150 hk.
De to nye motorene er bygget over samme lest som 45-hesteren, og de to største har samme motorblokk på 1590 ccm, overliggende kamaksel, firesylindret, fire forgassere og med 12 ventiler. Stammen i motoren kommer fra bilmotoren i Honda Civic, og er utstyrt med doble innsugingsventiler. For å redusere vibrasjon og gi bedre balanse er svinghjulet plassert under motorblokken, hvilket gir et lavere tyngdepunkt. Begge motorene er utstyrt med 12 volt, 16 ampere ladesystem, powertrim/tilt, dødmannsknapp, oljetrykk- og temperaturmåler og overføring til fartslogg.
Motorene vil veie 158 kg. tørre, hvilket er ca. 37 kg. mer enn Yamahas 90-hester, men bare 7 kg. tyngre enn Suzukis 90-hester.
Fra neste år vil 25-hesteren som kom i år blir solgt som en 30-hester, 35-hesteren som en 40-hester og 45-hesteren som en 50-hester. Når de to nye, store motorene kommer på markedet har Honda 14 firetaktsmodeller i til sammen 60 forskjellige versjoner. Prisen for de to nye motorene er ikke klarlagt ennå, men de vil antydningsvis bli ca. 5% dyrere enn tilsvarende motorstørrelse fra Yamaha og ca. 10% dyrere enn de øvrige motormerker.