utgave nr 12 1996
Vannblåsing av Stjernen
Fjerner rust med vann:
“Vannblåsing” av Stjernen
–Dette var imponerende, sa ingeniør og restaureringssjef for dem gamle kongesjaluppen “Stjernen”, Knud Zimmer. Den kraftigste høytrykksspyleren som noen gang har vært i Norge, fjernet rekordraskt rust og malingrester fra “Stjernens”snart 100 år gamle skrog. Vannblåsing kan komme til å danke ut den tradisjonelle sandblåsing av skrog, dekk og stål.
Tekst : Ådne Berge
Det var ikke bare sjefen for Kongeskipets gjenoppbygging, Horten-ingeniøren Knud Zimmer, som lot seg imponere da super-høytrykkspyleren nylig hadde norgespremiere i Horten industripark. En stor delegasjon fra industri og skipsfart nikket bifallende til oppfinnelsen, som kan bety en ny tid for skipsvedlikehold. For halvannet år siden, greidde noen fagfolk i England å konstruere en høytrykksspyler med et arbeidstrykk på hele 2000 bar. -Det er fem-seks ganger kraftigere enn de høytrykksspyleren vi bruker i dag, sa Dag Johannesen fra Svelvikfirmaet “Prokorr”, som driver med sandblåsing og skipsmaling.
Hawk 2000
En engelsk malingsgigant, som har spesialisert seg på skipsmaling, så mulighetene som denne nye super-høytrykksspyleren gir for skipsvedlikehold og tok initiativ til å danne selskapet “Hawk 2000”. Direktør T. David Buckle hadde tatt med seg den øvrige toppledelsen i det nye selskapet til Norge for å overbevise industriens og skipsfartens folk om at vannblåsing er fremtidens rustfjerner fremfor sandblåsing.
Etter en introduksjon med visning av lysbilder og videofilm inne i vertfskantina, flyttet en forventningsfull gjeng seg utendørs. Der sto en operatør fra det engelske selskapet klar til gyve løs på “Stjernens” snart 100 år gamle rustflak med bare vann. Han gjøv løs på skroget mens vassføyka sto.
Imponert
Etter et par minutters spyling, var det klart for inspeksjon. Kritiske blikk og fingertupper saumfarte skroget. Og alle ble imponert over resultatet. –Her har vi på et blunk fått fram den snart hundre år gamle primeren som ble påført ved Akers Mek. i Christiania, hvor Kong Oscar II lot kongesjaluppen bygge, sa Knud Zimmer. Han er prosjektleder for restaureringen av den gamle dampbåten tilbake til fordums glans.
Wesenlund
Rolv Wesenlund, er leder for“Marinemuseets matroser” i Horten, som har påtatt seg restaureringsjobben. Han kastet også et anerkjennende blikk på resultatet, gjennom sine karakteristiske ovale blå briller ytterst på nesetippen.
Miljøvennlig
Ragnar Severinsen er direktør for Horten Skipsreparasjoner. Han konstaterte smilende at her har engelskmennene lansert en teknologi som virkelig kan komme til å erstatte mye av den miljøbelastede sandblåsingen. Rent vann mot rust. En mer naturlig teknologi er vanskelig å finne.
Dag Johannesen som til daglig driver med sandblåsing og skipsmaling, var også imponert over at rust og gammel maling kunne fjernes med denne super-spyleren. Hans eneste innvending var at overflaten ikke ble ru, slik den blir med sandblåsing. En ru overflate gir bedre feste for malingen, mente han.