utgave nr 12 2
HURTIGBØLGER BLIR ADVOKATFØDE
HURTIGBØLGER BLIR ADVOKATFØDE
Ombord i motorbåten "Purdy" gjorde John Sibley og hans venn og båteier Denis Hayman klart ankeret. De skulle prøve lykken på den grunne fiskebanken. To-tre meter vann hadde de under kjølen. Her skulle det stå bra med fisk. Lørdagsmorgenen lovet godt.
Med sine ti meter fra baug til akter, var "Purdy" langt fra noen jolle. Snarere en skikkelig båt godt egnet for hobbyfiske utenfor East Anglia. Det var solskinn og god sikt. Maks styrke 3. Sjøen var rolig med svak dønning.
En drøy nautisk mil unna var HSS "Stena Discovery" på vei inn til Harwich. Farten var kloss i 40 knop. Men de ultra-slanke skrogene skar gjennom vannet uten å sette opp særlig baugsjø. Dét er jo noe av vitsen med konstruksjonen HSS 1500. Minimum bølgemotstand.
Ombord i "Purdy" var de vant med skip som passerte. Rutinemessig dreide Denis Hayman baugen opp mot de beskjedne bølgene som nærmet seg. Det var ingen dramatikk. Ikke før bølgetoget fra "Stena Discovery" nådde fiskeplassen der "Purdy" lå. Ved overgangen til grunnere vann reiste bølgene seg til fire meters høyde. Sjøene brøt plutselig inn over "Purdy". John Sibley, som satt på motorkassen akterut, ble skyllet overbord klokken 0936 den 17. juli 1999. Hverken Denis Hayman eller den store leteaksjonen som fulgte, kunne redde John Sibley. Han druknet.
Ulykken er blitt grundig etterforsket. Og resultatet er at John Sibley's enke går til rettssak mot operatøren av HSS "Stena Discovery".
I juni 1999 skrev jeg litt i Båtmagasinet om bølger fra hurtigbåtene. Jeg forklarte forenklet om hvordan lave, raske bølger kan bygge seg høye over grunt vann. Men fenoménet er selvsagt mer komplisert enn som så. Store forskningsprogrammer er igangsatt for å finne mer nyanserte forklaringer. I november arrangeres en to-dagers konferanse i London med ikke mindre enn ti foredrag om problemet som engelskmennene så elegant kaller "Wake Wash".
Når hurtigbåtbølgene bryter løs i rettsalen, vil de bli fulgt med våkne øyne fra mange hold. Utfallet må få konsekvenser for mange. Ikke bare for aktørene i selve hurtigbåtbransjen. Men for alle som berøres av hurtigbåttrafikken fartøy i lukkede og åpne farvann.