utgave nr 12 2001

Minitest: Yamarin 6230

Publisert Sist oppdatert

Mini-test: Yamarin 6230

Storbåtfølelse

Om du legger deg og svømmer med øynene akkurat i overflaten, føles det meste som kommer flytende, stort. En gren føles som en stokk og den minste robåt ser ut som en veritabel atlanterhavsdamper.

TEKST: ANDERS VÆRNÉUS

Den følelsen preget første bekjentskapet med Yamarins storbåt, 6230 (walkaround). Vi satt i en knapt fire meter stor skjærgårdsjeep da den kom farende – og den virket enorm. Med litt misunnelse så vi etter båten og ble imponert. Det morsomme i denne lille historien er at vårt første inntrykk bestod – også etter prøveturen.

Løsninger

Ikke engang da vi skrittet ombord krympet båten til sine dokumenterte 6,20 meter. Her er romslig lugar, store dekksflater og et sjødyktig skrog. Hemmeligheten til denne plassrikdommen, men samtidig det som minner om at båten ikke er så stor, er motormontasjen. Med motoren på akterspeilet frigjøres verdifull plass ombord som i Yamarinens tilfelle er blitt anvendt til sosialt areal.
Lugaren forut byr på god plass. Med V-køyen konvertert til dobbeltkøye sover tre mannlige homofober side om side uten å bli panikkslagne. Både bredden og høyden er god nok til at klaustrofobien holdes på en armlengdes avstand.
Foruten tre køyeplasser rommer lugaren også et liten ettbluss bysse, en portapotti og en vask. Alt er i minste laget men duger for en helg i skjærgården. I lugaren er det også tilgang til et av båtens svakeste punkter – nemlig stueplassen. Eller snarere det som burde ha vært stueplassen. De er for små til å romme normal baggasjemengde, og dessuten fins kun denne stueplassen ombord.
Via to trappetrinn tar man seg opp i sittebrønnen. Og der trives vi. Ikke bare med plass og romlighet, men også med detaljene. Ta for eksempel ”kalesjegarasjen”. Lett og elegant legger vi sammen kalesje med bøyer og feller den ned i et rom med luke foran vindskjermen. En idé som heller ikke var ukjent blant svenske motorbåtkonstruktører på 1930-tallet, men gode idéer tåler å vekkes til live. Bra er også åpningen i rekken rundt sittebrønnen. Den gir gode adkomstmuligheter til motorbrønn/badeplattform og –stigen. Men grinden ville fungere bedre om den kunne svinges til motsatt side. Dessuten synes vi ryggstøet på akterbenken i laveste laget.
Rundt motoren er det dessuten godt med plass for å trekke opp dreggen eller bading. På babord side i motorbrønnen/badeplattformen fins en dreggkasse, mens fortøyningstau og fendere har sin plass under aktersetet eller i dreggkassen på fordekket.
Å ta seg rundt ombord er både lett og trygt. Nedsenkede skandekk rundt overbygget kompletteres med pulpit og griperekker hvor enn man beveger seg. På akterdekket, som er tre trinn lavere, danner skrogsidene barnevennlige omgivelser. Man blir heller ikke nervøs av å stå bak rattet. Snarere begeistret og småkonge. Kontrollen over båten føles henimot total og man har god oversikt over alle båtens hjørner og kanter ved tillegging og manøvrering. Vindskjermen er høy og lang og gir god beskyttelse. Eloge för det svartfargede instrumentpanelets overside og de förvånansvärt rejäla vindusviskerne.

Finish og skrog

Finishen på detaljarbeidene er stort sett på høyde med det man finner i enhver Yamarinbåt – noe av det beste. Og med det mener vi en speilblank overflate på gelcoaten men serieprodusert finish på tredetaljene. Ikke dårlig, men uten sjarm. Teakdekket forgyller båten, men er ikke standard. Skulle vi gi en definitiv dom over båten, måtte vi først prøve den i 13 sekundmeter vind i åpent hav. Men i de 8-9 sekundmeterne som blåste den dagen vi prøvde båten, fikk jeg en liten indikasjon på hvordan båten oppfører seg. Og det var upåklagelig. Tyngde, fine dimensjoner og passende motorstyrke skaper harmoni ombord. Utenbordsmotoren sitter så dypt plassert at støyen dempes betraktelig. Med bare modrat trim på motoren spiller det ingen rolle hvordan vi kjører – båten gir seg ganske enkelt ikke. Ingen kast, sladding eller hugg. Man sitter dessuten meget komfortabelt og kontrollert med god støtte for kroppen.

Konklusjon

Yamarin 6230 er et meget hyggelig bekjentskap som står seg godt i konkurransen med andre, tilsvarende båter.

Lengde: 6,20 meter
Bredde: 2,45 meter
Vekt: 1.150 kg
Maks motor: 200 hk
Informasjon: Yamaha Motor Norge AS, 1400 SKI, telefon 69 20 61 20, Internett: www.yamarin.com