utgave nr 12 2009

Seilmaker tilbyr kalesje i posten

Ny drakt til (den flytende) kjæresten? Nå er det brått blitt mye enklere å få skreddersøm som passer akkurat – og som til og med blir billigere.

Publisert Sist oppdatert

TEKST: JON WINGE
FOTO: LARS GJESSING OG JON WINGE

Har du en alminnelig norsk båt som ikke er for gammel, kan du kanskje bestille ny kalesje direkte, for det er ikke usannsynlig at kalesjemakeren har de rette malene. Da kan du få den levert, klar til å settes opp. Men det er alt – du kan ikke ønske deg endringer slik som andre vinduer eller glidelåser på andre steder. Standard er standard. Og dyrt er det, okke som.

Ikke så enkelt bestandig
Hvis det ikke fines maler for din båt, og det gjelder vel for de fleste båter på sjø, skulle jeg tro – bare tenk på alle de utenlandske – er saken ikke like grei. Da må seilmakeren ut og ta mål og lage maler. Så kommer tilpassing og søm, og kanskje justeringer etter dette igjen.
For det første blir det dyrt, for det annet tar det tid, for det tredje er det slettes ikke sikkert at resultatet blir så fint som du håpet – og oppriktig mener du har betalt for. Fordelen ved slike spesialoppdrag er imidlertid at du kan komme med alle slags ønsker, så sant de lar seg produsere (og du har råd til det).

Ta noen bilder
Nå er det blitt enklere – vesentlig enklere, tror jeg vi sier – for nå kan du bare fotografere båten din med spilene oppe. Så blir kalesjen til, nesten av seg selv.
En betydelig overdrivelse, selvsagt, men det eneste du gjør, er å sende bildene til seilmaker Lasse Gjessing i Kristiansand, eventuelt med spesielle ønsker, så lager han kalesjen nøyaktig slik den skal være på noen dager. Og det er ikke tull, om det virker aldri så utrolig!

Fotogrammetri
Det er selvsagt ”dataen” som gjør det mulig, men det teknologiske bakteppet er gammelt. Karttegnerne har brukt teknikken i flere mannsaldre. Den heter fotogrammetri og tar utgangspunkt i flere bilder fra varierende vinkler. Da fremstår terrenget tredimensjonalt slik at det for eksempel kan tegnes høydekoter.
Slik har altså kartene blitt til i mange år, men med DAK/DAP – dataassistert konstruksjon og dataassistert produksjon – går det an å gjenskape ”overflater” helt nøyaktig.
Dette må de gjelde for båtkalesjer også tenkte seilmakeren. Og så utviklet han en metode som setter ham i stand til å digitalisere så mange punkter som nødvendig på bakgrunn av digitale bilder. Og vips får han ut nøyaktige paneler som så kan settes sammen på vanlig måte til akkurat den formen kalesjen skal ha, med sømmonn, innfesting, glidelåser og vinduer.

Flere fordeler
For det første spares det mange timer i maltaking og tilpassing, og det er arbeidstimene som koster. Kalesjen blir derfor billigere, minst ti prosent, trolig mer. For det annet kan du få den nøyaktig slik du ønsker med hensyn til vinduer, glidelåser og så videre.
For det tredje blir kalesjen mer nøyaktig. Bare se på bildene. Gjessing har ennå ikke måttet gjøre en eneste justering.

Prosessen er enkel. Enten tar du bildene selv – bilder fra mobiltelefonen er bra nok – eller så kommer Lasse og tar dem. Det siste er imidlertid en utgift du godt kan spare deg, for går du på www.baatkalesje.no finner du en komplett anvisning som i minste detalj forteller hvordan du går fram.
Så komme det nye vidunderet i posten om noen dager, selv om du bor i Ushuaia eller i Longyearbyen.

Lasse Gjessing 1.jpg
Seilmaker Lasse Gjessing i Kristiansand har patentert et datasystem hvor han kan lage perfekte båtkalesjer på bakgrunn av 3-4 fotografier.

Kalesje gammel.jpg
På, tide med ny kalesje. Her ser du digitaliseringsprosessen på bakgrunn av fotografier. Lasse anbefaler at bildene tas med bare bøyler, men det går fint med hele kalesjen oppe også, slik som her. De røde linjene viser inndelingen i digitale figurer.

Kalesje paneler.jpg
Slik er de digitale figurene samlet i paneler, tillagt sømmonn. Så er det bare å skjære dem ut og sy dem sammen.

Kalesje ny.jpg
Intet å si på dette resultatet. Perfekt passform, og dessuten billigere enn skreddersøm på gamlemåten.

Ferdig (52).jpg
Det er ingen begrensninger når det gjelder båttype, størrelse eller form.