utgave nr 3 1997

Nostalgisk hurtigrute: Gamle Salten

Publisert Sist oppdatert


    Nostalgisk hurtigrute


    "Gamle Salten"

    Det var nære på at vi hadde mistet denne eneste bevarte eldre hurtigruta. Den skulle selges til Italia for total nedriving og ombygging. "Salten" ble reddet i siste øyeblikk og er nå bevart i Stavanger.


    AV SVERRE KOXVOLD
    "Salten" var den minste av hurtigrutene langs kysten. Hun ble satt inn når de større skipene skulle repareres eller på annen måte var ute av drift, og seilte stort sett seks måneder i året mellom Bergen og Kirkenes. Fordi hun var et reserveskip, ble - heldigvis - ikke mange ressurser satt inn på at hun skulle være så moderne og effektiv. Med andre ord, hun ble beholdt som hun var siden hun først kom fra verftet i Brevik i 1953.

    Bevart i Norge

    Da livet som hurtigrute var over i 1977, ble hun satt opp som skoleskip i Kristiansand i 18 år under navnet Gann. Der ble hun godt tatt vare på, men da de så seg om etter et større skip, var "Gamle Salten" til salgs. Det var stor interesse for henne, både i Norge og utenfor landet. Den ivrigste kjøperen var en italiensk passasjerlinje, men sterke krefter i Stavanger mente hun burde beholdes i Norge.
    Det ble dannet et aksjeselskap og "Ryfylke Dampskibsselskap" fikk samlet inn tre millioner kroner for innkjøp og oppussing av skipet. Alt kom fra private kilder, men entusiastene var heldige og fikk Riksantikvaren til raskt å bekrefte skriftlig at båten var verneverdig. Og med det papiret i lommen ville Skipskontrollen saumfare båten etter 1953 standarden, og ikke insistere på at den skulle bringes opp til de krav som i dag settes for nybygg. Dermed unngikk man å måtte bygge om båten. Noe som var en økonomisk umulighet. Dessuten ville Norge ha tapt en fin gammel representant fra hurtigruten.

    Mange venner

    Hun var en sliter, en arbeidhest på lik linje med mange andre passasjerbåter langs kysten. Hun er fremdeles det hun var. Hun tåler all slags vær og er grei å manøvrere. Hun er liten nok til å gå inn til de fleste kaier, men kan samtidig køye 70 passasjerer.
    -Vi har allerede tatt henne opp til Svalbard og på mange tokt langs kysten, sier kaptein Per Øhman. -Ryktene sprer seg om hvilket klenodium hun er. Private firmaer hyrer henne for flerdagsturer hvor de kan vise fram Vestlandet i fin gammel stil. Med overnatting og bespisning ombord i et levende museum.
    -Det er viktig å understreke at foreningen "Gamle Saltens Venner" er en vesentlig del av støtten rundt skipet. Det er 100 medlemmer hvorav 40 er aktive som mannskap på dekk, i maskinen, byssa, eller på broen. Uten den entusiasmen, arbeidsgleden og ikke minst kunnskapen, ville det ikke vært mulig å holde henne gående, sier Olavesen. -De fleste er tidligere sjømenn som har seilt på verdenshavene og fremdeles elsker dette livet.