utgave nr 4 1994
Strømmåling - feilsøking
Feilsøking
Du trykker på en lysbryter, men ingenting skjer. Kan det være pæren som er i stykker, er sikringen hel, eller er det brudd i en kabel? Med multimeteret kan vi måle oss fram til hvor feilen ligger.
Av Hans Due
Hvis en elektrisk innretning er helt død, er feilsøking enklest. Hvis innretningen derimot virker av og til, eller ikke virker dårlig, er det mer vrient å finne feilen.
Med spenning
Ved all feilsøking begynner vi bestandig å måle om det er spenning over strømkilden. Hvis motoren går, begynner vi med dynamoen. Hvis motoren ikke går, begynner vi med batteriet. Plugg inn den sorte kabelen i kontakten merket COM, og den røde i kontakten merket V/. Skru bryteren til VDC og verdien 20. Stikk den røde målekabelen bort i plusskontakten og den sorte bort i minuskontakten på dynamoen. Hvis du får verdier som ligger et sted rundt 14 volt, gir dynamoen nok strøm. Hvis motoren ikke går, måler vi på samme måte på batteriet. Viser måleren 12,7 volt, er batteriet fulladet. Er spenningen kun 11,7 volt eller mindre, er det ikke mye fres i batteriet. Er det tilstrekkelig spenning på både dynamo og batteri, starter vi den videre feilsøking ved det punktet som ikke virker.
Er det en lyspære som ikke lyser, skrur vi ut pæren og måler spenningen på kontaktpunktene. Stikk den røde målekabelen bort i det ene kontaktpunktet i sokkelen til lyspæren, gjerne det midt i bunnen av sokkelen, og den sorte kabelen til metallet i sideveggen i sokkelen. Hvis multimeteret viser en verdi rundt 12 volt, er det lyspæren som er gått i stykker. Hvis du derimot ikke får noen verdi i lesevinduet, må feilen ligge et annet sted.
I alle likestrømsanlegg (som f.eks. 12 volt anlegg i bil og båt), "renner" strømmen fra den ene batteripolen, gjennom en kabel, den elektriske innretningen, bryteren, sikringen og til den andre batteripolen. Hvis lyspæren er hel, og det ikke kommer strøm til den, begynner vi å måle oss fra punkt til punkt mot plusspolen på batteriet. Stikk den sorte målekabelen bort i minuspolen på batteriet (hvis ikke målekabelen er lang nok, kan man forlenge den med en ekstra strømførende kabel). Sett den røde målekabelen på kontakten etter av/på-bryteren til lyspæren. Hvis det er spenning her, er bryteren i orden. Er det ikke spenning , måler du på kontakten før bryteren. Er det spenning her, er det bryteren det er noe galt med. Slik fortsetter du å nærme deg plusspolen. Vi begynner alltid på pluss-siden i strømkretsen, for det er som regel her at feilen ligger. Finner du ikke noen feil noe sted, ligger sannsynligvis feilen på minussider. Da bytter du om målekabel fra minuspol til plusspol og måler deg fra lyspæren og langs minuskabelen (som regel sort) mot batteriets minuspol.
Delvis feil
Det hender av og til at elektriske innretninger virker av- og til, eller virker dårlig. I disse tilfellene er feilsøkingen vanskeligere, for det kan være en såkalt "vakkelkontakt" som er årsaken, at kontakten mellom en kabel og en bryter, lampe, sikring osv. er dårlig slik at ved vibrasjoner vil strømmen slå seg av- og på. I slik tilfeller er det enklest å feilsøke dersom man får til denne virkningen slik at man kan måle seg fram på samme måte som tidligere. Da vil måleverdien for spenningen komme og gå i takt med vakkelen, men der som kontakten er bra, vil spenningen være stabil.
Noen har opplevd at spesielt varmeapparatet ombord kun virker nå og da. Varmeapparatet tenner ikke når motoren er slått av, men tenner fint så snart motoren er startet. Så snart motoren stoppes, dør varmeapparatet hen. I dette tilfellet er det mest sannsynlig at spenningen fram til varmeapparatet er for dårlig. Det kan enten skyldes for dårlig oppladet batteri, eller for tynne kabler til varmeapparatet slik at spenningsfallet blir for stort. Det første vi gjør er å måle spenningen på batteriet uten at motoren går. Er spenningen 12,7 volt, er batteriet fullt. Da må feilen ligge et annet sted. Mål spenningen over pluss- og minuskontaktene på varmeapparatet. Er spenningen her mer enn 0,2 volt mindre enn på batteripolene, er kablene for tynne. Varmeapparatet er nemlig utstyrt med en funksjon som kutter brenneren når spenningen blir for lav. Hvis spenningen ligger innenfor toleransegrensen for spenningstap (0,2 volt) med fullt oppladet batteri, men varmeapparatet fremdeles ikke virker, må det sendes til verksted for reparasjon.
Uten spenning
Vi kan også drive feilsøking i det elektriske anlegget uten at det er spenning på anlegget. I så fall må vi koble fra en av polskoene på batteriet, fortrinnsvis minuspolen (den sorte kabelen). Nå kommer vi inn på et nytt måleområde på multimeteret, nemlig motstand som måles i verdien Ohm . Denne feilsøkingsmetoden bruker vi gjerne når vi skal innom en koblingsskinne eller sikringsboks hvor vi ikke vet hvilke punkter som fører til de forskjellige forbrukere.
Målekablene skal stå i de samme kontaktene på multimeteret som når du måler spenning, men du vrir bryteren på multimeteret over på området som er merket Ohm. I en vanlig strømkrets vil motstanden i kabelen normalt bare være på noen få tidels Ohm. Men hvis det er brudd i kabelen eller strømkretsen, vil du få verdien 1 eller (uendelig). Da kommer ikke strømmen fram. Du går fram på samme måte når du feilsøker uten spenning som med spenning.