utgave nr 4 2005
Leder - april 2005
Vi er inne i en kjempespennende periode. Våren er i full anmarsj, og det pusses og gnikkes og stoffes båter i de mange båthavner langs kysten og innlandsvannene. Det er klart for ny sesong med nye utflukter til kjente og ukjente farvann. Samtidig stiger spenningen for hva som skjer med renten som er spådd å stige på grunn av store låneopptak til både bolig og båt. Bind renten, sier noen, mens andre mener man skal være avventende. Ikke vet vi, men konstaterer at kjøpefesten fortsetter på båtfronten. Sjøen for alle-utstillingen var større og mer innholdsrik enn noen gang tidligere. De mindre båtmessene langs kysten melder om bra besøk og godt salg. På landets største båtmesse, Sjøen for alle, møtte vi flere fornøyde og blide båteiere enn noen gang tidligere. Jo, det yngler blant båtfolket, og vi blir stadig flere som koser oss med denne fritidsaktiviteten som vi alle er så glade i. Sjelen får også sin vårpuss når båten er klar for det rette element igjen. Det skjer ting i bransjen også. Kjedetenkningen er kommet mye sterkere fram bare de siste par årene, og nylig lanserte Wave-kjeden seg med markedføringskroner i 10-talls millionklassen. Det er en spennende utvikling som kan komme oss forbrukere til gode gjennom standardiserte servicetilbud og nøkkelferdige produkter.
Selv tjuvstartet vi for flere måneder siden. Forvinteren var usedvanlig mild og fin, spesielt i sør-norge, og det var først i slutten av februar at kuldegradene var litt plagsomme langs kysten. Men så vel landstedbåt som reportasjebåt har vært flittig brukt i vinter. Pussig å oppleve så lite trafikk i de mest populære sommerfarleder på den tiden av året, men skjærgården er rene eventyret med myldrende fugleliv og spirende liv. Snart får de besøk av oss, og vi er vel enige om å ta vare på naturen så det er like fristende å komme tilbake til de fine plassene både for dyr og mennesker også neste år.
Da Redningsselskapet overtok registeret formelt fra 1. mars, hadde man registrert 195.000 båter i registeret, men selskapet antar at de kommer over 200.000 da Posten etter sigende skal ha hatt "leveringsproblemer" med en del registreringer. Det er et tall Redningsselskapet er fornøyd med i utgangspunktet, men skal registeret virkelig ha sin misjon, bør det være fulltallig, og det er vi redde for at det aldri blir, både på grunn av kravet til dokumentasjon ved registrering av eldre båter og ved innføringen av årsavgiften på 100 kroner neste år. Det viser seg at Redningsselskapet overtok 285.000 registrerte eiere og medeiere, og ikke antall registrerte båter. Vi har tidligere hørt tall på 360.000 registrerte båter i registeret. Har det tidligere statlige registeret jukset med tallene? Det er grunn til å stille spørsmålet.
Vi støtter Redningsselskapet og det arbeidet de gjør, og oppfordrer alle til å melde seg inn i - eller fornye medlemsskapet i - Kystpatruljen, men vi er fortsatt sterkt uenige i årsavgiften. Litt ufine har Redningsselskapet også vært i sin markedsføring av registeret ved å hevde at ingen forsikringsselskaper vil forsikre båter som ikke er registrert her. Det er positivt feil og en argumentasjon som ikke er verdig vår viktigste sikkerhetsinstitusjon langs kysten.
I vårt 20. jubileumsår registrerer vi med stor glede at Båtmagasinet er et mer populært blad enn noen gang. Vi slår salgsrekordene på løssalgssidene, vår abonnementsmasse øker hele tiden, og vi befester vår stilling som det største - og etter vår meninge viktigste og beste - båtblad på det norske markedet. Hele vår stab står på for at også 2005 skal være et festår for våre lesere.