utgave nr 4 2006

Båtfolk: Berserk-gjengen

Publisert Sist oppdatert

Berserk-gjengen i fokus

Ikke som alle andre

Vi har vært på tur i isen med Berserk II, sammen med Jarle Andhøy og Alex Rosèn. Det ble en annerledes båttur.

TEKST: JØRN SØDERHOLM

- Båtmagasinet? Hallois, det er Jarle. Vi er forsinket. Finn deg en kafè så lenge, så slår jeg på tråden når vi nærmer oss.
Etter en liten time på Bakeriet, får vi beskjed om å møte gutta ved Losen. I Staverns islagte småbåthavn ligger båten, lett gjenkjennelig med store plater foran vinduene, "Berserk II" med store røde bokstaver på fribordet og et reingevir surret fast til pulpiten.
Du så dem kanskje på TV i vinter? Skipper Jarle Andhøy, Alex Rosèn, Espen Tarberg og David Mercy la ut på en 6 måneder lang fortsettelse av turen der de kom i nærkontakt med de arktiske farene: Polarisen, isbjørn og Sysselmannen på Svalbard.
Denne gang seilte de først fra Tromsø til Bjørnøya for å levere livreddende spekk til en isbjørnfamilie. Deretter gikk turen via Finnmarkskysten til Russland. David Mercy, "Dyrenes konge", var en hårsbredd fra å bli arrestert i Vardø. Politiet var ennå ikke ferdig med isbjørn-saken. Hjelpsomme taxisjåfører i pomorbyen kamuflerte ham som drosjesjåfør og hjalp ham om bord i båten i det den flyktet til havs med politiet stående igjen på brygga. Men med to fartøyer fra Kystvakten og en RIB full av lokale politifolk ute på Varangerfjorden så de seg nødt til å sende David i dekning en uke på en øy. Turen gikk etter hvert videre i vikinghøvdingen Ottars kjølvann i østerled. Via Arkhangelsk og på russiske kanaler dro de til St. Petersburg, på det de kalte en seilas for å knytte vennskapsbånd basert på gamle pomortradisjoner.

Tøff tur

Berserk II er i en sørgelig forfatning. Nordsjøen vinterstid kan være barsk, og båten har fått rundjuling. Turen hjem fra Shetland midtvinters var tøff, med bølger som sendte båten i nesten fritt fall ned mot bølgedalene. Det elektriske anlegget er det bare ruiner igjen av, og den gamle Volvo Penta MD6-dieselen må startes for hånd. Det er ikke lett når motoren har stått i månedsvis og gradestokken viser 5-6 blå. Alex er småsyk, og som god båtjournalist tilbyr vi oss å avløse Jarle i forsøkene på å sveive den grønne i gang.
- O hoi Berserk, lyder et rop fra brygga. Der står fotograf Morten og en bykledd journalist Aleksander fra Se og Hør. Det er de som har avtalt turen med Alex og Jarle, for å lage en reportasje med fokus på Alex Rosèns meritter og muligheter som Berserk-kokk. Vi har fått lov til å bli med på turen.
Gammeldieselen erklæres død for dagen, og Jarle prøver i stedet å starte 5-hesteren som henger på akterspeilet. Heller ikke den ser noen grunn til å anstrenge seg, og Jarle henter påhengeren fra kompisens båt i båsen ved siden av. Den starter, og putrer fornøyd. Med vante fakter bakker Jarle Berserk II ut gjennom sørpe og en tynn ishinne, og setter kurs ut mot Svenner.
Berserk-gjengen har fått rikelig medieoppmerksomhet, både underveis på turene og mens seriene har gått på TV. Kjendisstatusen har økt gradvis, og i vinter har det vært mer enn noen gang. Men det er Alex som har fått de fleste telefonene fra TV, radio, nettmedia og presse.
- Sånn er det. Alex er jo kjendis, og har vært i media i 20 år. Det er prisen å betale for ta med en kjendis på laget. Alle tror Alex er kaptein og ekspedisjonsleder. La folk tro hva de vil, det er egentlig ett fett. Det viktigste er at man drar på tur og har det gøy. Så kan pressen vinkle ting som de vil, sier Jarle Andhøy. Han har blitt en erfaren sjømann og ekspedisjonsseiler, etter at han som 19-åring seilte rundt Kapp Horn og til Antarktis med Berserk, sin gamle 27 fot store Albin Vega.
- Jeg har prøvd å ta med meg Jarle hele tida. Det dummeste jeg veit, er når folk ringer meg fordi de skal ha bare meg inn i et TV- eller radiostudio. Jeg må ha med Jarle. Det er helt feil at jeg skal sitte og prate om ekspedisjonen, uten å ha med kapteinen. Rollefordelingen er klar, supplerer Alex.

Tre retter

Under dekk trosser Alex kvalmen, og svinger opp en treretters à là Berserk: Avocado med rekesalat, pannestekte pølser på en seng av stekt løk og bacon, og en Banana Split til dessert. Fotografen jobber hardt med bilder til bladet: "Hold slik", "stå sånn", "Jarle, stå der", "en gang til… sånn, ja!" Vi er fem voksne menn om bord i båten, like mange som var om bord på mye av turen gjennom Russland. Og la oss forsikre om at båten er full! For å være ærlig, så ligger det et knepp eller to over vår begripelse hvordan det har vært mulig.
- Det funker veldig bra når vi er på havet. Alt er innarbeidet, alle har hvert sitt ansvar og sine ting å holde ved like og drive med hver dag. Vi er som en tysk krigsmaskin når vi er ute og seiler. Men i det øyeblikket trossene går i kai, da er alle over alle hauger, sier Jarle.
- Og så er det viktig å pakke alle ting veldig godt. Rulle det sammen, bruke plastposer og sånn. For alt blir veldig vått. Vi må pakke veldig fornuftig. Etterpå går Jarle igjennom alt vi har pakket, og kaster alt han anser for unødvendig. Ullsokker er det eneste vi får ha med ubegrenset av, gliser Alex.
- Det er en liten båt. Du må ta hensyn til hva som er viktigst. Skal vi har med en kubbe dynamitt, eller sandalene til Alex? Da er dynamitten bedre oppe i isen, mener Jarle.
- En liten, gammel og sliten haug av en båt. Hvorfor gjør dere det? Er det forsvarlig å dra på en sånn tur med så liten båt?
- Størrelsen har ingenting å si for sikkerheten. Størrelsen har med komforten å gjøre, ikke sikkerheten. En liten båt går med elementene, kjemper ikke imot. Hele Berserk-prosjektet er basert på lite penger. Vi hadde ikke mye. Bare båten min, en båt jeg har seilt til Antarktis og Kapp Horn. Det er en sjødyktig båt, og en båt jeg kan håndtere aleine - uansett hvordan alle andre om bord måtte oppføre seg. Det er billig båt, en turbåt som hvem som helst kan ha. Vi har gjort noe vi drømte om, på enkelt vis. Det prøver vi å overføre til andre: Hvis man har drømmen og lysten til å gjennomføre, kan man få det til. Og hvis man sammenligner Berserken med seilskuter for 100 år siden, så er den jo ti ganger mer manøvrerbar. Den er jo som en ufo i sammenligning, sier Jarle.

Drømmer om senkekjøl

- Gjett hva Jarle drømmer om nå…? Alex kommer inn fra siden med spørsmålet.
- Ja…?
- En større seilbåt, med opptrekkbar kjøl. Så kan han trekke den inn og legge seg opp på land for å komme unna is og storm. Der det er grunt, der kommer jo ikke isen til, sier Alex.
- Men da er det jo mer som kan bli ødelagt også, innvender vi.
- Ja, og det er en pris å betale. Alt er progressivt. Hvis du kjøper en båt som er 40 fot, så koster delene fire ganger mer enn til Vegaen. Det er derfor vi har brukt den, alt er billig.
- Hva var de største utfordringene på turene?
- Den første turen seilte vi mot nord, mot ishavet. Da var elementene den største utfordringen. Isen, havet, været. Lite søvn. Det var det tøffeste. I Russland var det tungrodde byråkratiet vanskelig. Og vodkaen, sier Jarle.
- Det var to forskjellige typer fysisk krevende. I Russland er det et utrolig høyt alkoholforbruk. Det skal skåles hele tiden, russerne har ikke begrensninger, sier Alex.
- Vi kjøpte 200 liter vodka i Arkhangelsk og hadde tre igjen da vi kom til St. Petersburg, fortsetter Jarle.
- Folk åpner seg ikke etter at du har snakka med dem i fem minutter. Du må ta deg tid, drikke med dem og være med på den russiske kulturen. Det er mye blakke folk der, så vi brukte vodka som gaver. Hvis det kom mafia, eller noen med maskingevær, så kom Jarle ut med fem flasker og sa "vær så god, kan vi ligge her til i morgen?" Folk ble jo kjempeglad, buldrer Alex med sin hæ-hæ-hæ-latter.
Jarle Andhøy, Alex Rosèn og delvis Espen Tarberg – ”den tamilske samen” - har gjennom februar og mars vært på en landsomfattende foredragsturnè. Turneen startet samtidig som boka "Berserk til Valhall" ble lansert. Nå skal de gjøre ferdig en internasjonal versjon av TV-serien, før de begynner å tenke på neste tur. Hvor neste tur går?
- Vi drømmer om Nordvestpassasjen, uten at jeg dermed sier til det norske folk at det er dit vi skal, antyder Jarle Andhøy.

Fakta: Berserk II

Båt: Albin Vega, 27 fot seilbåt.
Tur 1, juni-november 2002: Mål: Komme lengst mulig nord med seilbåt. Kom til N81˚, nord for Svalbard. Sendt på NRK TV i 2004.
Tur 2: Vennskapsseilas gjennom Russland. Juni-oktober 2004 og desember 2004-februar 2005. Sendt på NRK TV vinteren 2006.
Skipper: Jarle Andhøy (29).
Mannskap: Alex Rosèn (37), David Mercy (??) og Espen Tarberg (??). Aleksey ?? (??).