utgave nr 6 1998
Nordlandsbåtregattaen for 20. gang
Nordlandsbåtregattaen for 20. gang:
Ga bindalsfæringen nytt liv
Liten og smekker. Med et skrog som tydelig er venn med bølgene. Et vikingeskip i miniatyr. Testet på bindalske fjorder og glefsende Lofothav i generasjoner. Men den 1000-årige tradisjonsbåten var nær ved å strande. Inntil to smarte bindalinger fant opp Nordlandsbåtregattaen - og ga bindalsfæringen nytt liv.
TEKST OG FOTO: ROAR BERG-HANSEN
Bindalsfæringen, den minste av nordlandsbåtene var faretruende nær ved å komme helt i skyggen av polerte plastbåter. En gang i tiden var den “fjordens konge”. Den gang den var allemannseie - og knyttet kystfolket sammen. Uunnværlig i næring og sosialt samkvem.
En januarkveld i 1979 tentes ideen som ga Bindalsfæringen en ny vår. Bindalingene Kåre Rossvik og Svenn Aspnes, sistnevnte som nylig var blitt valgt til formann i Terråk Idrettslag, fant ut at de måtte gjøre noe for den tradisjonsrike båten. Aspnes husket de siste krigsårene i kommunesenteret Terråk i Bindal, da det ble holdt kapproing på fjorden med denne båttypen. Og dermed var ideen om en nordlandsbåtregatta på Terråk født. Noe som senere skulle vise seg å bli en sikker inntektskilde for det lokale idrettslaget.
NM-status
Helgen 26.-28. juni i år arrangeres denne etterhvert så tradisjonsrike regattaen for 20. gang. I år har den NM-status, og klassevinnerne kan dermed kalle seg norgesmestere. Disse regattaene gav økt interesse for båttypen. Gamle båtbyggere i Bindal fikk bestillinger. Deltakelsen bare økte, og regattaidèen fra Bindal bredte seg til de øvrige kommunene på Sør-Helgeland.
I Bindal arrangerte man båtbyggerkurs, og båtbyggere fra hele landet kom til bindalsfæringens hjembygd for å lære den gamle kunsten. Interessen rundt båttypen trakk også storbåter til regattaene. I fjor ble Norges største fembøring “Nordlendingen” på 47 fot sjøsatt fra båtbyggeriet i Alslia i Bindal.
Denne regattaen ble også kimen til en generell trebåtinteresse på Sør-Helgeland. Dette resulterte blant annet i at Kystlaget Torghatten i Brønnøysund kunne invitere trebåtentusiaster fra hele landet til Forbundet Kystens årlige stormønstring sommeren 1996.
Tradisjoner
Lite ante Aspnes og Rossvik om at deres idé skulle gi bindalsfæringen en ny renessanse.
- Det var for galt at denne båttypen som er blitt bygget i Bindal de siste 1000 år skulle dø hen, sier Aspnes, som hadde en enarmet bestefar som var båtbygger. Klinkingen gjorde han med en arm, ved hjelp av en spesiallaget stålfjær han satte over båtbordene og naglene. Det eneste han ikke klarte var å sette klemmene på. Da måtte bestemor hjelpe til, husker Aspnes som trådte sine barnesko i båtnaustet.